Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej på er,

Jag, min sambo och vår ettåriga dotter ska åka på långresa till Australien efter sommaren. Nu letar jag efter en bärsele som komplement till bärsjalen. Vill ha ett snabbare alternativ som vi lätt kan växla mellan oss. Men - jag är helt okunnig på detta område! Skulle därför behöva lite råd från er som redan har selar. Jag står i valet och kvalet mellan gammal Ergo, nya Ergon eller en Patapum NY eller TOddler. Vad har ni för erfarenheter? Vad rekommenderar ni?

Här lite fakta och önskemål:

- Maya kommer att vara ca 1 år. Är idag 74 cm och väger ca 9 kilo.
- Vill att den ska vara lätt att använda, lätt att packa ner, inte ta för mycket plats.
- Vill att den ska ha solskydd samt stöd för huvudet om hon somnar.
- Att den ska vara bekväm och man ska kunna bära länge.
- Alternativa bärsätt (antar att det blir mest rygg) är ett plus.

Förstår inte riktigt skillnaden mellan Patapum (som verkar billigare) och Ergon.
:?:
Jag blir väldigt, väldigt tacksam för svar!
Användarens profilbild
Av Aurian
Jag har inte provat annat än Ergon, av den gamla modellen, och kan alltså inte uttala mig om de andra.
Men, min son är 1år, väger drygt 12kg och är ca 80cm lång. Jag är höggravid (kanske en underdrift då jag gått över tiden en vecka redan) och kan lätt bära Devin på ryggen två timmar i sträck!
Den avlastar underbart bra, har huvudstöd som då även kan användas som skydd mot solen.
Den tar liten plats när den är nedpackad och väger inte alls mycket. Lätt både att ta på sig, och av sig.

Man kan bära både på ryggen och magen med den.

Jag är väldigt förtjust i Ergon och tycker att den väl var värd varenda krona!
Användarens profilbild
Av miriel
Vi har en ERGO (gamla modellen) som vi har använt mycket till både stora killen (två år och 15 kg) och lilltjejen från att hon var sex månader (nu är hon elva månader och väger runt 8,5 kg).
Den har använts både på rygg och mage, fungerar jättebra! Jag har utan problem haft stora killen på ryggen när vi varit ute och promenerat i flera timmar.

Nu har vi införskaffat en PATAPUM (av nya modellen med huvudstöd) så vi kan bära ett barn var. Den är väldigt lik gamla ERGOn (som en kopia faktiskt) men är mer stilren. Den saknar ERGOns fickor och har inte heller "Säkerhetsstroppen". Huvudskyddet är luftigt och fungerar bra, men inte som solskydd dock, men det löser man lätt med ett tunt tygstycke ?.... nackstödet går oxå lätt att plocka bort då det sitter med tryckknappar.

Den är klart prisvärd! Efter att ha använt den aktivt nu i några dagar, kan jag bara säga att den är super!

Nya modellen av ERGOn har jag bara sett som hastigast; och jag personligen glad att vi valde en PATAPUM istället.... vi ska till Japan nu i augusti, mitt i värsta värmeperioden. Och då den nya ergon har extra vaddering i sittdelen så känns det som den kan bli ganska så varm....

PATAPUMEN är mycket prisvärd och minst lika bra som gamla ERGOn.
Kan jämföra mer om du vill :D
Användarens profilbild
Av April
Jag har den nya Ergon, men har inte sett den nya Patapum, så jag kan egentligen int uttala mig.

Jag tycker dock jättemycket om den nya Ergon. Skönt mjukt tyg, bra (svalt) huvudstöd - som du även kan använda till solskydd. Snygg design. Skönt för barnet med lite fyllning vid benslutet. Även små barn sitter bra, i och med att den nya modellen är sydd lite som en ficka...

Lycka till med valet!

Kram
Av Annsofi
Har gamla ergo och nya patapum samt toddler patapum. Gällande funktion, bekvämlighet och avlastning upplever jag ingen skillnad. Jonathan är snart 1 år och väger ca 10 kilo. Nya patapum har även den huvudstöd. Gamla ergo tycker jag är krånglig med säkerhetsfunktionen i midjebältet, det knölar alltid sig, använder därför nu uteslutande patapum istället. En annan fördel med patapum, förutom priset, är att den är mindre och smidigare att packa ihop. Ergon, den gamla modellen, tycker jag blir klumpig och tar mycket plats när man ska ha den med sig.

Toddlern är superskön men vår 1-åring är för liten för den. Den rekommenderas från 18 månader men det finns säkert de som kan ha den tidigare men jag tror de behöver vara nära 1.5 år. Ryggpartiet är 10 cm längre och det gör att det går ända upp i nacken på vår Jonathan som nu är ca 74 cm. Till ett äldre barn tror jag dock att den är perfekt - men för Maya blir en patapum eller ergo jätte bra. Jag har inte provat den nya ergon men ska jag välja mellan den gamla ergon och den nya patapum väljer jag utan tvekan patapum. Jag tycker dels patapum är snygg i sin enkla design och sen är den ju billigare så man kan köpa något annat bärhjälpmedel också...:-
Användarens profilbild
Av Helena
Annsofi skrev: Toddlern är superskön men vår 1-åring är för liten för den. Den rekommenderas från 18 månader men det finns säkert de som kan ha den tidigare men jag tror de behöver vara nära 1.5 år. Ryggpartiet är 10 cm längre och det gör att det går ända upp i nacken på vår Jonathan som nu är ca 74 cm.
Finns det några andra skillnader mellan Toddler patapum och vanliga patapumen? Är sittytan bredare?
Av Annsofi
ja den skiljer sig lite från den vanliga patapum selen men inte mer än att man ser att det är patapum...Man får titta lite närmre för att se skillnaderna. När det gäller bredd och längd osv. får jag återkomma för jag har redan lånat ut min Toddler, beräknas tillbaka om en vecka. Remmarna, axelremmarna, sitter direkt i midjebältet och sen är där en extra rem på var sida mellan axelrem och bärtyg/midjebältet som gör att det ger lite mer stöd/stadga när man bär lite tyngre. Sen kändes axelremmarna skönare men jag ska mäta dem när jag får tillbaka toddlern och se vad det är som gör att de känns skönare. Jag tänkte inte på om sittdelen var bredare, det är möjligt att den är det, den är rymligare i alla fall men jag återkommer med detaljer när den är återlämnad. Hittar jag inte tillbaka till denna tråden kan du väl skicka ett pm och påminna mig...är lite glömsk i sommarvärmen :wink:
Användarens profilbild
Av Anso
Annsofi skrev:Remmarna, axelremmarna, sitter direkt i midjebältet och sen är där en extra rem på var sida mellan axelrem och bärtyg/midjebältet som gör att det ger lite mer stöd/stadga när man bär lite tyngre.:
Angående Patapum Toddler som jag har sett som hastigast men inte provat:

Axelremmen fäster på något sätt en bit in på ryggstödstyget, långt ner, svårt att förklara.
På den gamla vanliga varianten så fäster ju remmen ca 10 cm upp på ryggstödstyget och precis i ytterkanten.

Det här gör att det kan bli liiiite meckigt att få upp dem på ryggen själv eftersom man måste trä in benen i det hål som bildas av bärremmen så att säga. Med den gamla Patapumen så kan jag ju hiva upp Hanna på ryggen och sedan bara att :D fälla upp selen över hennes rumpa och rygg.

Ryggstödet på Toddlern ska också vara ca 10 cm högre vilket gör det svårt för mindre barn att ha armarna utanför så man bör nog inte köpa den till en 5 månders för att " ha något att växa i"
Användarens profilbild
Av miriel
Lägger upp bilder på Patapum toddler som ett komplement till Ansos beskrivning ovan:

Bild

Sambon har som hastigast testat den med vår två åring, själv har jag inte hunnit prova alls, återkommer med mera matnyttigt när vi testat lite till.

:D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?