Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Yonez
Änsålänge bär jag knytet i moby wrap, men är lite sugen på en vävdsjal, men det där med knytning verkar svårare.

Om jag förstått det rätt måste jag liksom knyta fast barnet nr jag knyter sjalen och inte som med trikåsjalen, först knyta sjalen och sen stoppa i barnet.

Tips och råd mottages gärna.
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag brukar sätta på sjalen delvis, stoppa i barnet och knyta färdigt (när jag knyter på magen alltså). Så jag tycker inte det är farligt svårt. För att citera en kompis "Du sade att det var lika lätt som att knyta skorna, men skorna kan man inte lyckas med på första försöket" :wink:

Jag gör såhär: Smokingbältet utbrett över bröstkorgen från armhålorna och neråt, korsa tyget bakom ryggen och dra fram över axlarna. Fördela tyget bra över axlarna, dra åt så att tyget blir spänt både i kanterna och mitt på sjalen.

Sätt i barnet i smokingbältet. Redan nu är man i princip handsfree utom möjligtvis med en glidig sjal. Humpa ner barnet lite, men inte för mycket, för de kommer alltid lite längre ner efter en stund. Samla sjaländarna och korsa dem under barnets rumpa med tyget som korvar, inte utbrett än. Korsa under rumpan = ner bakom benet, bak mot ryggen framför andra benet på båda sidor. Knyt. Är sjalen lång kan man dra fram den ett extra halvvarv runt midjan och knyta under barnets rumpa.

Sist brer jag ut tyget över rumpan från knäveck till knäveck och viker upp det över axlarna.
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Ja alltså.. liiiite knepigare än trikåsjal är det ju :roll: Första gången jag testade tänkte jag att näää jag ska alltid ha trikåsjal :lol: :lol: Men efter ett par-tre försök så insåg jag at det nog inte var så svårt ändå, och dessutom mycket bekvämare :wink:
Användarens profilbild
Av solanna
kajsa kavat skrev:Ja alltså.. liiiite knepigare än trikåsjal är det ju :roll: Första gången jag testade tänkte jag att näää jag ska alltid ha trikåsjal :lol: :lol: Men efter ett par-tre försök så insåg jag at det nog inte var så svårt ändå, och dessutom mycket bekvämare :wink:

:iagree:

Jag tycker dessutom att det blir lättare om man viker sjalen på mitten på längden innan man börjar knyta. Sedan särar man på tyget i smokingbältet i sin fulla bredd innan man sätter i bebisen, men har den dubbel i övrigt hela vägen. Det är lättare att dra åt ordentligt och det blir mycket mindre tyg som korvar överallt. Buscilla la ut en jättebra beskrivning i en annan tråd som jag kan leta rätt på om du vill. Tydligen ska det vara Looma-Marika som var den som tipsade om detta först och jag är både henne och Buscilla evigt tacksamma för att jag äntligen blev kompis med min första vävda långsjal. :-) :-)
Användarens profilbild
Av P
solanna skrev:
:iagree:

Jag tycker dessutom att det blir lättare om man viker sjalen på mitten på längden innan man börjar knyta. Sedan särar man på tyget i smokingbältet i sin fulla bredd innan man sätter i bebisen, men har den dubbel i övrigt hela vägen. Det är lättare att dra åt ordentligt och det blir mycket mindre tyg som korvar överallt. Buscilla la ut en jättebra beskrivning i en annan tråd som jag kan leta rätt på om du vill. Tydligen ska det vara Looma-Marika som var den som tipsade om detta först och jag är både henne och Buscilla evigt tacksamma för att jag äntligen blev kompis med min första vävda långsjal. :-) :-)
Oj det jät inte så tokigt måste nog prova detta innan dagen är slut.

I övrigt håller jag med om att det är inte så mycket svårare att knyta en vävd sjal än en elastisk. Du har ju ändå knytit så det ska nog inte vara så stora problem för dej.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?