Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej!

Är helt ny på detta med sjalar, och har nu fått en liten prematur-tös som dessutom har fått kolik.
Vi måste bära henne för att få nånting annat gjort på hela dygnet! :?

Har varit inne på en Hug-a-bub, men är osäker.
Ju mer jag kikar runt så hittar jag en till sjal som jag tycker verkar bra, jättesvårt att välja.
Skulle verkligen vilja ha lite tips o råd om detta av er erfarna sjal-bärare! :D

Min dotter är nu 46 cm lång och väger 2500 g ungefär, och vill ju hemskt gärna sitta groda hos oss.
Nån som har bra tips på en enkel-knyten sjal som passar en nybörjare, det gör ingenting om den går att använda i några månader bara, det är det värt om vi får lite ordning på dagarna nu.
Man får väl byta upp sig sen om det blir aktuellt!

Tacksam för snabba svar, är lite smått desperata här hemma! :(

Är nu oxå lite inne på en SINO kanske... hmm... djungel! :D
Senast redigerad av Chessie den mån okt 02, 2006 15:44, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
En trikåsjal tror jag skulle passa er alldeles utmärkt! Sen spelar det inte så stor roll vilkenni väljer, det är mest en fråga om smak (och plånbok). En trikåsjal kan man knyta på morgonen och sen ha på sig hela dagen och plocka i och ur bebisen när det passar :wink:
Det går båda att ligga vagga och sitta upprätt (som mina kolikbarn har föredragit) :wink:
Det kan krävas lite övning för att få till det bra, men prova ett par gånger med en nalle eller docka eller så, så ska du se att ni kommer att trivas :D
Användarens profilbild
Av jazoo
Jag håller med Kajsa Kavat om att en trikåsjal är oslagbart för små bebisar. Vi hade en som vi bar vår tjej i konstant de första månaderna, och jag kan tänka mig att det är än mer angeläget med en prematur-tös.

Vi hade en Sino, som vi var väldigt nöjda med, men jag tror att vilken trikåsjal som helst funkar lika bra, faktiskt. Du kan låta tycke och smak resp plånboken bestämma (för Sino är lite dyrare än de flesta trikåsjalar).

Lycka till! Och kom tillbaka och berätta hur det går, eller om du har fler frågor eller vad som helst. Välkommen hit, och grattis till lilltjejen!

PS Jag vet att de har trikåsjalar till premisar på tex Danderyd för att kunna bära dem hud mot hud.
Användarens profilbild
Av Crappy
Håller också på trikåsjal, jätte mysigt. Stig åkte i sin Tricot-slen från morgon till kvällen undantag för matning och blöbyte. Vi kallade den för livmoder-de-lux eftersom att det fanns möjlighet att titta ut.
Vi (jag & pappan) är väldigt nöjda med våran sjal.
Av Chessie
jazoo skrev:Jag vet att de har trikåsjalar till premisar på tex Danderyd för att kunna bära dem hud mot hud.
Jo, vi låg på både KS och Danderyd med vår skrutta, och jag såg en pappa som bar sin lilla (obs - pyttelilla :wink: ) plutt i sjal på Danderyds Neo.
Såg supermysigt ut!
Men vi testade aldrig sjal på sjukhusen, visste inte att dom hade för utlåning. Trodde att detta var deras egen sjal - vilket det iofs mkt väl kunnat vara.

Tack för era svar, det blir nu att jag testar både Hug-a-bub och Sino, beställt från Knyt-An. Ska hämta dom idag och sen ska vi testa och se om vi blir lite avlastade. :)
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Vad spännande! Lycka till!
Användarens profilbild
Av jazoo
Chessie skrev:
jazoo skrev:Jag vet att de har trikåsjalar till premisar på tex Danderyd för att kunna bära dem hud mot hud.
Jo, vi låg på både KS och Danderyd med vår skrutta, och jag såg en pappa som bar sin lilla (obs - pyttelilla :wink: ) plutt i sjal på Danderyds Neo.
Såg supermysigt ut!
Men vi testade aldrig sjal på sjukhusen, visste inte att dom hade för utlåning. Trodde att detta var deras egen sjal - vilket det iofs mkt väl kunnat vara.
Det kan nog ha varit deras egen, min kompis som jobbar på Danderyd (ingen aning om vilken avd eller så) berättade att de precis de senaste veckorna bara fått in några trikåsjalar. Så det beror väl lite på hur länge sen det var, förstås.
Chessie skrev: Tack för era svar, det blir nu att jag testar både Hug-a-bub och Sino, beställt från Knyt-An. Ska hämta dom idag och sen ska vi testa och se om vi blir lite avlastade. :)
Spännande! Lycka till och berätta hur det går!
Av Chessie
Vi låg på avdelning 20 på Danderyd, och vi har varit hemma i 3 veckor idag. Så det kanske var sjukhusets sjalar. :)
Ja, det är i alla fall kul att dom har börjar använda sjalar på sjukhusen, dom förespråkar "kängurumetoden" i infoblad och personalen talar om det för en när man är där.
Även på Karolinska pratades det om det, men då är det ju att man har barnet innanför sin tröja. Men det blir ju lite samma sak som sjal-användning.
Så det är ju bra att dom köpt in lite sjalar!

Ja, vi har testat att knyta ikväll i alla fall, får inte riktigt till det tror jag. De övre (som man ju sätter in barnet i) är lite lösa (dotterns huvud får inte riktigt det stöd som jag önskade av det), och så får jag inte riktigt runt sjalen så att jag kan knyta på framsidan.
Knyter jag på baksidan så hänger det ner så långa tampar, men det går väl att rulla in i tyget så man slipper ha de hängandes där.

En sak som jag verkligen inte förstår, det är hur jag ska kunna ta av mig sjalen utan att knyta upp den?? :)
En stooor gåta för mig! :D
Av Chessie
Nu har vi precis kommit in efter en liten kvällspromenad med hunden.
Ikväll gick vi ut allihopa, och Elise åkte i sjalen!
Blöja, mössa och så hade jag en kofta på mig som jag drog lite runt henne oxå, supermysigt!

Nu är jag såld på det här med sjal, underbart att kunna sitta här och skriva med båda händerna och hon sover lugnt i sjalen!
Lovely!! :D

Spände den lite hårdare nu vid den här knytningen, Elise sitter bättre nu och jag kan knyta den ordentligt på framsidan, med tampar kvar.
Så nu är jag jätteglad!
Av belinda
Chessie skrev:Nu har vi precis kommit in efter en liten kvällspromenad med hunden.
Ikväll gick vi ut allihopa, och Elise åkte i sjalen!
Blöja, mössa och så hade jag en kofta på mig som jag drog lite runt henne oxå, supermysigt!

Nu är jag såld på det här med sjal, underbart att kunna sitta här och skriva med båda händerna och hon sover lugnt i sjalen!
Lovely!! :D

Spände den lite hårdare nu vid den här knytningen, Elise sitter bättre nu och jag kan knyta den ordentligt på framsidan, med tampar kvar.
Så nu är jag jätteglad!
Va kul :D det är verkligen världens mysigaste att ha en bebis sovandes på magen :D
Användarens profilbild
Av April
Mmmm... underbart! Får "pytteskinn" över hela armarna när jag läser dina rader! Njut och mys med er lilla skatt!

Kram
Användarens profilbild
Av naimiez
Underbart!!! Åh, önskar sååååå att jag vetat om sjalar när WIlma kom i 31+2 :-D
Användarens profilbild
Av sacha42
underbart!! grattis till sjalen och ert lilla underverk :D
Användarens profilbild
Av jag71
sacha42 skrev:underbart!! grattis till sjalen och ert lilla underverk :D
:iagree:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?