Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mejamy
När jag ska försöka följa sybeskrivningar som är till för de som redan vet allt :wink: fastnar jag ofta och vet inte hur man gör :hmm: Jag skulle då behöva en sajt att kolla in hur man gör olika grundläggande saker som t ex en snedslå...nog måste det väl finnas nån sån sida!? Jag vet att man kan låna böcker också :lol: Men jag vill ju sy NU! :lol: :wink: Kollade på sysidan.se men den sidan verkar bara vara till för proffs... :? Snälla :help:
Användarens profilbild
Av Åsa mamma till 4
Har inget snabbt svar.
Jag gick mönsterkonstruktionskurs på medborgarskolan,dom hade även kurser för att lära sig sy.
Man fick bestämma själv vilka moment man ville lära sig, verkade bra tycker jag.
Någon kanske ville lära sig sy tex blixtlås medan någon annan ville börja med snedslå.

Annars finns boken som dom använder på kursen att köpa, den heter något med "sy enkelt och rätt" eller något liknande.
Kan kolla om du är intresserad.
Användarens profilbild
Av mejamy
Åsa hemmamamma till 3 skrev:Har inget snabbt svar.
Jag gick mönsterkonstruktionskurs på medborgarskolan,dom hade även kurser för att lära sig sy.
Man fick bestämma själv vilka moment man ville lära sig, verkade bra tycker jag.
Någon kanske ville lära sig sy tex blixtlås medan någon annan ville börja med snedslå.

Annars finns boken som dom använder på kursen att köpa, den heter något med "sy enkelt och rätt" eller något liknande.
Kan kolla om du är intresserad.
Ja en kurs vore det ända rätta! Jag har varit sugen på det länge...men när får man tid med tre barn och skiftarbetande make? :roll: Boken låter intressant dock! Kolla gärna om du orkar! :) Kollade i bibliotekskatalogen, men hittade ingen bok med just den titeln..kanske ännu en bok att önska i julklapp :wink:
Användarens profilbild
Av mejamy
Jag hittade dock inte hur man gör snedslå :? Men jag lärde mig rynka :) Det har jag också funderat på hur man gör... :wink: Kul sajt med rörlig beskrivning :) Kunde dock ha funnits lite mer tycker jag, men det kanske kommer...
Användarens profilbild
Av tinaw
Det finns ett par olika sätt att sy på snedslå. Vilket man väljer beror lite på hur man vill att slutresultatet ska se ut. Vanligast är nog detta:

Vik ut snedslån så den är enkel ock lägg den räta mot räta med tygkanten. Sy en söm i vecket på snedslån. Vik runt till avigan, snedslån dubbelvikt mot avigsidan och sy fast med en söm från rätsidan.
Användarens profilbild
Av lotti
Jag har en bok med några år på nacken som heter sömnadspraktikan eller något sådant...den kikar jag ofta i när det är något jag inte förstår!!!

rekomenderas varmt!!
Användarens profilbild
Av lotti
lotti skrev:Jag har en bok med några år på nacken som heter sömnadspraktikan eller något sådant...den kikar jag ofta i när det är något jag inte förstår!!!

rekomenderas varmt!!
Googlade och hittade den på tradera
http://www.tradera.com/auction/Bocker__ ... d_33031401
Användarens profilbild
Av jazoo
Här finns också lite tips, tror jag. Jag har dock inte kollat så mycket själv, så jag kan inte svara för om det är bra eller inte.

http://www.trollunge.com/syskolan/syskolan.htm
Användarens profilbild
Av florin
så här tycker jag att det är enklast att sy snedslå/kantband....

Ursäkta de dåliga bilderna, vår kamera lever knappt längre... å att stygnen är så fula är för att jag måste byta nål men de är slut....

tyg och kantband
Bild

tygets rätsida mot bandest rätsida. sy kant i kant. sömmen bör hamna ungerfär mitt i mellan tygkanten och vikningen på kantbandet...
BildBild

sedan viker man kantbandet runt tygkanten
Bild

sy sedan från tygets rätsida. hur nära kanten du vill gå är upp till dig själv...

Bild

KLART!!!!
Bild

Nu är det bara att öva :-) Tycker man blir bättre och bättre ju fler kantband man syr fast....

LYCKA TILL!!!!
Användarens profilbild
Av florin
mejamy skrev: Kollade på sysidan.se men den sidan verkar bara vara till för proffs... :? Snälla :help:
Men det som är så bra på sysidan är ju att det finns en massa proffs där som är väldigt generösa med tips och ideér :D Är en härligt stämmning på sysidan tycker jag !!!!
Användarens profilbild
Av mejamy
Tack alla för era tips! :D Nu krånglar dock maskinen :hopmad: och en liten fröken vill bara klättra på mig *suck*...så jag får ta tag i det hela senare...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?