Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av scrollan
Hej,
Är inne här för fösta gången, vilken bra sida!

Jag vill skaffa en sjal till min 3 1/2 månaders som väger 7,5 kg vad ska jag välja?

Dels vill jag ha den till och från bilen när jag lämnar på dagis, alltså inte alltför krånglig att ta på/av. Men sen vill jag kunna ha den lite längre perioder som vid promenader eller om man är ute och strosar på stan.

Jag tittadet på trikåsjal, hur lång användningsperiod har man på den? När vill man ändå byta till en annan? Hur mycket kan barnet väga och hur länge är det bekvämt att bära större barn i en sådan?

Eller ringsjal eller "vanlig" vävd?

Snälla hjälp! Detta är en djungel för mig och jag vill köpa en sjal jag kan ha nytta och användning av.

Tack på förhand!
Åsa
scrollan skrev:Hej,
Dels vill jag ha den till och från bilen när jag lämnar på dagis, alltså inte alltför krånglig att ta på/av. Men sen vill jag kunna ha den lite längre perioder som vid promenader eller om man är ute och strosar på stan.

Jag tittadet på trikåsjal, hur lång användningsperiod har man på den? När vill man ändå byta till en annan? Hur mycket kan barnet väga och hur länge är det bekvämt att bära större barn i en sådan?

Eller ringsjal eller "vanlig" vävd?
Jag skulle nog säga att du behöver en ringsjal och en vävd sjal! Jag var själv tvungen att köpa dessa för ett tag sen och de är båda oumbärliga. En vävd är ett måste om du vill kunna bära en längre period, men samtidigt tycker jag att de lätt blir för långa om man ska göra nån knytning för att lätt kunna ta barnet i och ur sjalen. Alltså behövs en ringsjal, men den är dock inte nåt man vill bära i så länge. Du kan ju också köpa en kort vävd sjal istället för ringsjal. En trikåsjal tycker jag inte att du ska skaffa när din bebis redan väger 7,5 kg.

Summa summarum är att du MÅSTE ha en VÄVD LÅNGSJAL för den kan du ha till ALLT men för extra smidigt bärande behövs en ringsjal eller kortsjal också!
Lycka till i sjaldjungeln! :D
Användarens profilbild
Av amöba
Instämmer med Sinomamma, men vill tillägga att om du vill börja med en sjal för att testa så tycker jag att du ska ta en vävd långsjal. Det finns knytningar som håller för långa promenader och de som man knyter hemma och sen tar i och ur barnet hur mycket man vill. Det som ev. kan ställa till det är att långpromenadknytningarna kräver längre sjal än snabbknytning.

Ringsjal kan vara meckigt att komma överens med...
Av scrollan
Vad är kortsjal? Hur kan man bära? och är det lätt att sätta i och ur barnet i den? Finns det olika märken, och vad ska man isf satsa på?

Hoppas ni orkar svara på fler frågor :D
Användarens profilbild
Av amöba
scrollan skrev:Vad är kortsjal? Hur kan man bära? och är det lätt att sätta i och ur barnet i den? Finns det olika märken, och vad ska man isf satsa på?

Kortsjal är som en ringsjal fast man knyter den istället. Ska tydligen vara lurigt att få bra. Ringsjal är lättare att justera. Är man inte så storvuxen kan man även använda kortsjal för ryggknytning och höftbärning. Bära på höft är snabbt och lätt och knytningen kan "återanvändas" (dvs du kan ta i och ur barnet utan att knyta om). Ryggknytning måste knytas ny varje gång - så vitt jag vet.
Användarens profilbild
Av Sinomamma
scrollan skrev:Vad är kortsjal? Hur kan man bära? och är det lätt att sätta i och ur barnet i den? Finns det olika märken, och vad ska man isf satsa på?

Jag menade knytningar som bas-X och dubbel-X, se www.babyboden.nu/Mias/Websidor/knytinstruktioner.htm
Med dessa knytningar behöver man inte så lång sjal utan runt 4 meter räcker. Med en längre sjal blir det så mycket tyg över så det blir lite bökigt.

Jag tycker att det går snabbare att få i bebisen i en ringsjal men en kortsjal avlastar bättre. Å andra sidan kan det vara svårare att få till det med en ringsjal.
Användarens profilbild
Av Ingrid
Jag håller också med föregående talare, en lång vävd sjal är nog vad du först och främst bör ha, men en kort är också bra som komplement. En 3,5 månaders som redan väger 7,5 kg, bär man inte så bra i trikåsjal! DubbelX är bra att ha färdigknuten under jackan. Själv brukar jag ta en kort knytbar sjal nu till dagishämtning av storebror. De är lite knepigare att få till, ringsjalen är lättare, men de knytbara ger lite bättre avlastning tycker jag. Och vår 6 månaders baby väger redan drygt 9 kg, och jag har dålig rygg, så då är den knytbara korta att föredra.

Om du blir hjälpt något av det, så kan du gå igenom den interaktiva bärsjalsguide som finns på vår hemsida www.babydesign.se

Du kommer antagligen fram till samma sak som här nu, men du kanske får lite hjälp att reda ut begreppen omkring olika sjalar och tänka till vad du egnetligen vill ha ut av sjalen.

Lycka till!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?