Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Hella
Jag kommer såsmåningom att köpa en vävd sjal till, en kortare variant för ryggbärning och jag är frestad att prova något annat än didy men vet inte om jag vågar för jag älskar mina didysar så innerligt ;-)

Jag skulle vilja veta:

Vilka vävda sjalar har du burit i?

Kan du rangordna dessa?

Vad är bäst/sämst med respektive sjal?
Av Alexandra
Jag har burit i:

- EllaRoo
- Stork
- Hoppis

Jag hade oxå en Didymos till ett av mellanbarnen, men fick aldrig kläm på det då, så det räknas inte! *S* :)

Rangordning:

1. Hoppendiz :D
Mjuk, smidig, lätt att knyta, "känns" vänligt lätt, billig.
Något sämre kvalitet än stork och didy

2. Storchenwiege
Oxå mjuk och smidig, men jag tycker hoppisen är lättare att jobba med. Mycket hög kvalitet.

3. EllaRoo
sval och luftig, men avlastar inte lika bra som diagonalvävda sjalar.

Jag har oxå provat syrrans Girasol. Den avlastar bra, men blir väldigt varm. Den har en avigsida, vilket inte är så snyggt vid vissa knytningar.
Användarens profilbild
Av Alven
Jag har burit i:
- Storchenwiege
- Babylonia (men bara ett par dagar)
- Hoppediz
- Amazonas Antigua

Rangordnat:
Storken
Babylonian
Antiguan
hoppisen

Motivering:
Storken är vädigt smidig och lättknuten, den är följsam och alla knytningar blir bra ned den. Babylonian är likvärdig knytmässigt men inte lika mjuk som storken. Antiguan är sval men eftersom den är tunn blir kanterna något vassa. Inte lika lättknuten som de ovanstående, men den är min favorit på sommaren och när sonen är sjuk. Hoppisen är tjockare och lite svårare att knyta eftersom den är lite fluffig och inte glider så bra. Knuten blir väldigt stor också. Jag vet inte riktigt om jag tycker att den är så bra att det är motiverat att spara ett par hundralappar på att välja en hoppis före en stork...
Användarens profilbild
Av Helena
Jag har burit i:
Ella Roo
Storchenwiege
Girasol
Hoppediz
Didymos

Rangordning:

DIDYMOS OCH STORCHENWIEGE tycker jag bäst om, det märks att de är av hög kvalitet. Jag vet inte riktigt vilken jag gillar bäst, de är så olika. Storken är lite mysigare kanske, men det beror nog på vilken Didymos man har också. Storken glider väldigt bra när man knyter den, så det går liksom snabbt att knyta. Jag gillar bredden på Storken, att den är aningen bredare än Didyn, det tycker jag är bra när man gör ryggknytningar. Men Didyn är lite smalare och känns lite smidigare.

HOPPEDIZ tycker jag också är en bra sjal, den glider inte lika bra, men det är rätt bra det också, för den sitter uppe lite bättre när man gör ryggknytningar. Jag tycker att Hoppedizen är finare vävd än Girasolen.
Men i jämförelse med Didyn är nog Hoppedizen en lite klumpigare sjal.

ELLA ROO är sval och det är ju perfekt på sommaren. Jag tycker inte att den är så skön till ryggknytningar. Och jag tycker inte att den passar till tunga barn.

GIRASOL är mjuk och mysig, men jag gillar inte att den är så smal, den ska vara 65 centimeter, men den känns smalare än Didyn tycker jag. Jag får problem med ryggknytningarna när sjalar är smala. Girasolen är väldigt grovt vävd och rätt glest. Jag tycker inte att den håller riktigt samma höga kvalitet som de andra diagonalvävda sjalarna. Men jag har ju bara sett en Girasol.
Användarens profilbild
Av Hella
Tack för era svar...
Det är ju livsfarligt att vara här :shock:
Nu har jag suttit och dregglat över easycare sjalarna och känner hur djävulen slagit klorna i mig igen. Det är bara en vecka sedan jag köpte en sjal, så jag KAN bara inte beställa en easycare också just nu, men åååååh vad vackra de är, och av era svar att döma så är det enda sjalen som någon tycker är bättre än didymos :wink: Jag vill ju inte riskera att bli missnöjd när jag köper sjal, och jag som funderat på hoppediz har nog blivit lite avskräckt nu.

Nu drömmer jag om en easy i färgen lava, eller kanske norrsken...
Det är svårt att säga vilken jag tycker bäst om, de är så olika, men lika vackra...

Hoppas sambon får bra semesterlön ;-)
Användarens profilbild
Av aha
Hella skrev: Nu drömmer jag om en easy i färgen lava, eller kanske norrsken...
Det är svårt att säga vilken jag tycker bäst om, de är så olika, men lika vackra...
Jar har en easy norrsken och den är underbart vacker, inte diskret men ändå inte "skrikig". Men jag måste säga att jag fullkomligt älskar easycare eld också den är så härlig i färgerna den är bara inte jag därför köpte jag just norrsken.
Gillar att norrsken känns unisex. Inte pojkig och inte flickig heller.
Användarens profilbild
Av Aurian
Hella skrev:Nu drömmer jag om en easy i färgen lava, eller kanske norrsken...

Jag har en Lava (som jag köpte av Elin här på Sjalbarn) och den är verkligen ljuvlig i färgerna! Men så är ju även Norrsken... Svårt val :wink:
Användarens profilbild
Av Anso
Oj, så svårt Det är ju fråga om grader i helvete nästan tycker jag. :)
Alla sjalarna är jättebra, har olika för- och nackdelar och jag tror att man kan bli mycket nöjd med vilken som helst av dem. Men nu så ska det bli hårklyveri av då.

Jag har använt:
Didymos Indio och Lisa
Storchenwiege Leo Marin och Inka
Hoppediz Montreal
Easycare Norrsken

Rangordning bäregenskaper:
Easycare
Storkis
Hoppediz
Didymos

Easycare - tunnast av de jag har haft, smidig att knyta, avlastar mycket bra, skulle gärna ha haft avsmalnande ändar, dyr. Tätt vävd men av tunna trådar så att säga. Platta fållar på långsidorna.

Storkis - vackra färger och fint vävd. Även den tätt vävd lite grövre trådar än Easycare. Avlastar mycket bra, lite varm kanske. Kan kännas som mycket tyg att hantera kanske. Platta sköna fållar.

Hoppediz-lättknuten. Lite luftigare vävd och i lite grövre trådare än Easycare. Avlastar bra. Platta och sköna fållade kanter som är mjuka mot axlarna vad jag minns. Mysig sjal. Kommer ihåg att jag tyckte det var betydligt mindre tyg att hantera än min Storkis Leo.

Didymos - lite grövre trådar än Esaycare och rätt tätt vävd (LISA, Indion är lite glesare) Avlastar mycket bra. De fållade kanterna på långsidorna är väl ett litet minustecken för jag tycker att de är lite stummare än på de övriga sjalarna och de är lite mer upphöjda/runda och inte lika breda som på de övriga sjalarna, kan faktiskt skära in i axlarna om man drar lite hårt. Härliga färger. Lite varm för tillfället.

/Anso
Användarens profilbild
Av Pyron
JAg har burit i hoppis och amazon.

Min favorit är hoppisen, mycket lättare att få till.
Användarens profilbild
Av trollmamma
hm... :roll:
Har haft hemma o testat mer eller mindre

Linlakan
Hoppediz
Bära barn
Babybundler
Amazona Antigua
Didymos
Taylor Made's
Fyrkantssjal

bäst till sämst
*****Didymos Lars 5.2 den är helt ljuvlig
****Hoppedizen min första som var jätte lång 5.4m som jag kapade till ca 5m
*****hoppediz 4.6m (jordgubb/hallon) som används minst 1 gång om dagen
****Linlakanet är nu mer fyrkantsjal o den är så skön det ända negativa med den är att man kan bara använda den som bärredskap o sjalarna som så mycket mer
****Didyn Lena är ju så ny att vi än inte är helt vänner men det kommer den blir ju mjukare o mjukare helatiden !!!
Taylor Maden är svar o kanon som snabbsjal även om jag är mer glad för långisar.

***Bära barn gillade jag först den hade ringar .... o jag är inte så förtjust av ringisar ...

**Baby bundlerna är inget för varma mig o tunga barnen
Användarens profilbild
Av Helena
Anso skrev:
Easycare - tunnast av de jag har haft, smidig att knyta, avlastar mycket bra, skulle gärna ha haft avsmalnande ändar, dyr. Tätt vävd men av tunna trådar så att säga. Platta fållar på långsidorna.

Storkis - vackra färger och fint vävd. Även den tätt vävd lite grövre trådar än Easycare. Avlastar mycket bra, lite varm kanske. Kan kännas som mycket tyg att hantera kanske. Platta sköna fållar.

Hoppediz-lättknuten. Lite luftigare vävd och i lite grövre trådare än Easycare. Avlastar bra. Platta och sköna fållade kanter som är mjuka mot axlarna vad jag minns. Mysig sjal. Kommer ihåg att jag tyckte det var betydligt mindre tyg att hantera än min Storkis Leo.

Didymos - lite grövre trådar än Esaycare och rätt tätt vävd (LISA, Indion är lite glesare) Avlastar mycket bra. De fållade kanterna på långsidorna är väl ett litet minustecken för jag tycker att de är lite stummare än på de övriga sjalarna och de är lite mer upphöjda/runda och inte lika breda som på de övriga sjalarna, kan faktiskt skära in i axlarna om man drar lite hårt. Härliga färger. Lite varm för tillfället.

/Anso
Jag håller med om att fållar är intressant. Jag gillar också Storkarnas fållning. Hoppediz fållar tycker jag kanske är aningen klumpig, jag vet inte riktigt vad det beror på, men den känns iallafall skön.
Girasolen är väldigt snålt tilltagen vad gäller fållning (iallafall var min det) och det kändes inte riktigt så skönt ifall man fick den mot halsen.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?