Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Ah men shit vad snygga! :shock: :shock: :shock:
Användarens profilbild
Av Fiffi75
EN SNEDSLÅVECKARE!!!! hur får man tag på en sån??
Användarens profilbild
Av lenaj
Fiffi75 skrev:EN SNEDSLÅVECKARE!!!! hur får man tag på en sån??
www.slojd-detaljer.se
Där finns det i allafall.
Och sen finns det på min symaskinsaffär, så det kanske finns på din. :D
Användarens profilbild
Av jazoo
lenaj skrev:
www.slojd-detaljer.se
Alltså, det är ju så fiffigt att man blir alldeles matt. Men jag frågar igen - måste man ta ut tyget på skrådden, eller går det lika bra med remsor skurna längs med trådrakan?
Användarens profilbild
Av lenaj
jazoo skrev:
lenaj skrev:
www.slojd-detaljer.se
Alltså, det är ju så fiffigt att man blir alldeles matt. Men jag frågar igen - måste man ta ut tyget på skrådden, eller går det lika bra med remsor skurna längs med trådrakan?
Det vet jag inte, men hon som driver den affären sa att man måste ta det på skrå. För at det skulle vara elastisk eller något sånt. Har inte köpt en sån än, så kan inte testa häller. :D Men Florin kanske vet?
Användarens profilbild
Av jazoo
lenaj skrev:
jazoo skrev:
lenaj skrev:
www.slojd-detaljer.se
Det vet jag inte, men hon som driver den affären sa att man måste ta det på skrå. För at det skulle vara elastisk eller något sånt. Har inte köpt en sån än, så kan inte testa häller. :D Men Florin kanske vet?
Det var det jag trodde, om tyget är på skrå så blir det liksom inte buckligt längs med rundningarna och vecken. Men det beror väl på, om man ska ha snedslå (bara namnet antyder ju att det ska vara på snedden) längs ett täcke där det är helt raka kanter kanske det går att ha raka tygremsor.
Användarens profilbild
Av lenaj
jazoo skrev:
lenaj skrev:
jazoo skrev:
lenaj skrev:
www.slojd-detaljer.se
Det var det jag trodde, om tyget är på skrå så blir det liksom inte buckligt längs med rundningarna och vecken. Men det beror väl på, om man ska ha snedslå (bara namnet antyder ju att det ska vara på snedden) längs ett täcke där det är helt raka kanter kanske det går att ha raka tygremsor.
Ja det tycker jag skulle funka! Men om man nu ska göra snedslå och klippa tyget på skrå, så syr man väl ihop bitar, det syns ju på köpt snedslå att det er flera längder som är ihopsydda. Så går det ju åt lite mindre tyg kanske. Oavsett så är det en riktig fiffig uppfinning!!! :D
Användarens profilbild
Av Åsa mamma till 4
Ja man klipper ut på skrå, fast det verkar ju redan ha kommit fram.
Man syr ihop bitar så det går inte så mycket tyg åt faktiskt.
Jag har köpt mina från stoff och stil.

Jag ska fota ätförklädet bakifrån så får du se hur det ser ut, ska försöka få in bild imorgon.
Användarens profilbild
Av florin
Snedslåvikare finns nog på de flesta symaskinsbutiker, i alla fall på alla jag besökt :D Å så finns det på en uppsjö av nätbutiker, särskillt de som säljer quilt tyger men även hos vanliga nät-tygbutiker :-) De finns dessutom i olika bredder... När man syr snedslå i hörn med räta vinkel så viker man snedslån på ett lite specillet vis, ska se om jag hittar bild.... det var så jag gjorde på Antons docklapptäcke som det finns bild på nånstanns....

Måste ju bara lägga till att det även finns pressarfötter som man kan köpa till sin symaskin (i alla fall till husqvarna) där pressarfoten viker snedslån automatiskt!!!!! Man behöver alltås bara klippa/skära och sy ihop remsorna, eller köpa ovikt snedslå..... En sån ligger på min önskelista!!!!!
Användarens profilbild
Av lenaj
florin skrev:Snedslåvikare finns nog på de flesta symaskinsbutiker, i alla fall på alla jag besökt :D Å så finns det på en uppsjö av nätbutiker, särskillt de som säljer quilt tyger men även hos vanliga nät-tygbutiker :-) De finns dessutom i olika bredder... När man syr snedslå i hörn med räta vinkel så viker man snedslån på ett lite specillet vis, ska se om jag hittar bild.... det var så jag gjorde på Antons docklapptäcke som det finns bild på nånstanns....

Måste ju bara lägga till att det även finns pressarfötter som man kan köpa till sin symaskin (i alla fall till husqvarna) där pressarfoten viker snedslån automatiskt!!!!! Man behöver alltås bara klippa/skära och sy ihop remsorna, eller köpa ovikt snedslå..... En sån ligger på min önskelista!!!!!
En sån har jag!! :D Köpte den för en månad sen. Den är ju himla cool, man justerar bredden på den från 12mm till 25mm tror jag det var. Ända nackdelen tycker jag är att det är svårt om inte omöjligt att sy i vinkel, och kurvor. Det sa hon jag köpte den av också.
Användarens profilbild
Av florin
lenaj skrev:
florin skrev:Snedslåvikare finns nog på de flesta symaskinsbutiker, i alla fall på alla jag besökt :D Å så finns det på en uppsjö av nätbutiker, särskillt de som säljer quilt tyger men även hos vanliga nät-tygbutiker :-) De finns dessutom i olika bredder... När man syr snedslå i hörn med räta vinkel så viker man snedslån på ett lite specillet vis, ska se om jag hittar bild.... det var så jag gjorde på Antons docklapptäcke som det finns bild på nånstanns....

En sån har jag!! :D Köpte den för en månad sen. Den är ju himla cool, man justerar bredden på den från 12mm till 25mm tror jag det var. Ända nackdelen tycker jag är att det är svårt om inte omöjligt att sy i vinkel, och kurvor. Det sa hon jag köpte den av också.
Men då är den ju inget för mig ju :cry: Men jag ska ändå gå till butiken och provsy som jag blivit lovad :-)
Användarens profilbild
Av lenaj
florin skrev:
lenaj skrev:

Men då är den ju inget för mig ju :cry: Men jag ska ändå gå till butiken och provsy som jag blivit lovad :-)
Ja, det tycker jag du ska göra. :) Det kan ju hända att du får till det utan problem. Men det är den som har 2 skruvar och en plastdings som man för tyg och snedslå på sej? Så justerar man bredden på snedslåen med den ene skruven, och den andra justerar man hela foten med? Hon sa att den var svår att sy kurvor och sånt med den, man fick lov att hoppa över syingen just där, bara föra tyget genom utan att sy, och sen fortsätta efter kurvan. Jag har inte testat det än, jag har inte sytt så mycket snedslå efter att jag köpte den. Annars tycker jag att den är smart, och man slipper ju att först sy fast snedslåen på ena sidan för man syr fast den på andra. :D
Användarens profilbild
Av Buscilla
Oj, så fina förkläden :heart:. En sån där snedslåveckare skulle man ha :tumsup:
Av Xera
har du ritat mönstret själv eller har du hittat det någonstans... nu är jag nämligen så lat av mig att jag inte orkar rita ett själv..jaja jag vet det är lätt, men jag är som sagt lat...;-)
Av ansve9
Jag sällar mig till beundrarna!, och till undrarna: Vad har du för pressarfot när du syr på vaxduk? Funkar det med vanlig eller måste man ha en i plast eller något sånt för att den ska glida mot plasten? Eller man kanske syr med den lite "tygigare" sidan uppåt?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?