Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Carina
Jag har ett riktigt myspysproblem! :D Jag ska köpa en ny sjal och vet inte vilken jag ska välja. :lol:

Åhh det finns ju så många vackra sjalar och så många fina färger!

Idag får jag hem en Ella Roo. Jag får låna den av Helena! Tack gulle!
Jag har varit mest sugen på en Ella Roo, tycker det är en så oerhört vacker sjal... men sedan har jag läst om att den är svårare att knyta och kan skära in, så nu funderar jag på om inte en diagonalvävd (och därmed tjockare sjal) skulle passa bättre. Får väl se vad jag gillar Ella Roo nu när jag får möjlighet att testa den lite. *myser*

Mitt största problem är nog ifall jag kommer gilla de vävda alls... Är obotligt förälskad i min Moby Wrap och tycker trikån är sååå mjuk, mysig och skön. Än så länge går det bra att bära dottern (blir 3 mån om en vecka och väger drygt 4600 g.) men om ett par månader kanske vi blir tvungna att välja vävd i alla fall. :?
Är lite rädd att jag inte ska trivas i vävd för jag vill inte sluta bära!
Funderar lite på att köpa en tjockare/stadigare trikå än Mobyn... men det lär bara öka användningstiden med någon månad och sedan är det ändå dags för en vävd... dumt att lägga ut pengar på en sjal jag kan ha så kort tid.

Kanske en Ella Roo nu i sommar och sedan en tjockare längre fram... *fundera* Dottern älskar att ligga i sjal nu men jag vet ju inte hur det är om 3 månader... kanske inte kommer ha nytta av en vävd långsjal då *hemska tanke*.

Tror inte jag vill ha en Storkis i alla fall, de verkar så väldigt tjocka. Jag har klämt och känt på Didymos och Hoppiz och då gillade jag Didy mer, Hoppiz kändes tjockare och klumpigare på nåt sätt.
Bebina ska visst vara tunnare (enligt säljaren) men finns inte i så många färger. *vill gärna välja och vraka*
Hur är det med Babylonia i tjocklek? Och Girasol (som för övrigt finns i fina färger har jag sett).

Åhh... mysproblem.
Törs jag erkänna att jag drömt om sjalar två nätter i rad? :oops:
Användarens profilbild
Av April
Om jag skulle köpa sjal, så tycker jag att Bebina verkar vara skön. Men jag har ingen aning då jag itne kännt på den och det inte verkar som att någon (?) i Skåne har en :-(

Det ÄR en djungel!

Kram
Användarens profilbild
Av Anso
Babylonia är ungerfär lika tjock/tunn som en Storkis, Hoppis och Didy.
Ganska så glest vävd som en Hoppis ungefär.
Användarens profilbild
Av marlene
jag jämförde min babylonia med en hoppiz nairobi (stavas det så?) idag och babylonian var snäppet tunnare
Användarens profilbild
Av CL8
...lite OT,
men vad mysigt att ha en 3 månaders som väger 4600gr...
Filip vägde 4500gr när han föddes, pust, och är inte så liten längre när han är 5 månader, någonstans mellan 7 - 8 kg.
Men bra för dig och bebben också för då kan du använda mobyn längre... :lol:
Användarens profilbild
Av mia75
Har du funderat på easyn? Jag har en som jag älskar... :D Det finns så mycket härligt att välja mellan... :wink:
Användarens profilbild
Av Helena
Du kommer säkert börja gilla de vävda när din flicka blir lite tyngre och större. När jag gått över till att använda vävda sjalar, så undrade jag vad det var för elastisk sladdertrasa (min Babybundler) som låg och skräpade i garderoben.
Till hösten och vintern tycker jag att vilken vävd sjal som helst går bra. Det är jätte mysigt med de lite tjockare sjalarna som
t ex Storchenwiege på vintern.
Användarens profilbild
Av Tiz
Min egen erfarenhet (som är grymt begränsad till en Hoppis och en Rebozo) säger att det faktiskt inte spelar någon roll om sjalen är diagonalvävd eller inte. Jag tycker faktiskt att Rebozon avlastar lika bra som Hoppisen :shock: Rebozon är lite mer lätthanterlig och ok, den kan skära in lite med sömmen ibland men det går så lätt att åtgärda. Vilken bra hjälp jag var va? ;)
Av Carina
CL8 skrev:...lite OT,
men vad mysigt att ha en 3 månaders som väger 4600gr...
Filip vägde 4500gr när han föddes, pust, och är inte så liten längre när han är 5 månader, någonstans mellan 7 - 8 kg.
Men bra för dig och bebben också för då kan du använda mobyn längre... :lol:
Njae, inte så mysigt. Elina vägde 4 030 g vid födseln och tappade väldigt mycket på BB. Har fått kuta på BVC varje vecka samt åka in till barnkliniken på sjukhuset och ta massa prover för att hon gick upp så sakta i vikt. :?
Det var inget vidare. Men nu har viktuppgången äntligen lossnat. :)
Av Carina
Nu har jag testat Ella Roo'n. Tyckte inte den var speciellt svår att knyta och den skar inte in heller, men det var lite ovant att tyget inte töjde sig. Viktigare att knyta lagom hårt direkt.
Den var väldigt sval och den är ju sååå vacker. *kär*
Enda nackdelen är att jag fick ont i ryggen av att bära med den ett par timmar för jag kutade med ryggen och axlarna åkte ned/fram, eftersom tyget inte ger efter kändes det som att jag mosade dottern om jag sträckte på mig ordentligt. Förmodligen en vanesak.
Det jag märkte annars var att hon sitter mycket tajtare mot mig och att det inte blir svaj i det när man går. Fick lite ont i brösten efter ett tag eftersom hon låg ganska hårt pressad mot mig (i vagga) med huvudet precis mot mitt ena bröst.
Verkar vara en underbar sommarsjal... så om jag köper den nu så måste jag förstås ha en vintersjal sedan till hösten... :twisted:

Jag har läst lite mer på forumet nu och det verkar som att det kanske inte stämmer att Storken är tjockast? Jag trodde den var tjockast av alla så därför var jag tveksam till den... men den kanske är ett alternativ ändå... :roll:
Hoppiz har vackra färger men jag gillade Didy mer när jag fick klämma och känna på dem på en sjalträff.

Jo, jag har funderat på en Easy med... men de är så himla dyra. Och så trodde jag inte de fanns att beställa här i Sverige så jag tittade bara som hastigast på den österrikiska sidan. (Har nu förstått att den finns på sjalar.nu men att de råkat ta bort bilderna på dem.) Är Easyn verkligen 370:- bättre än en Stork? Iofs bara 140:- dyrare än en Didy... men en Didy har jag i alla fall fått klämma på. Sedan tror jag de kan bli för korta för mig med tanke på de raka ändarna.

Får fundera vidare... men just nu lutar det åt att det blir en Ella Roo nu och en till, diagonalvävd, i höst... :oops:
Användarens profilbild
Av Miamamman
Men som ledning kan ajg säga att av dom "diagonalvävda" så är storkis mest lik didy av alla dom jag kännt på (och jag har inte hört talas om någon som jag inte sett ;), dvs "origial-didy", dom har ju kommit med lite nyare varianter, men dom är tjockare.
Storkis randiga är något tunnare än dom enfärgade, eftersom vävsättet skiljer sig. Fast dom enfärgade är himla fina och nästan sidenblanka, elasticiteten är i stort samma dock.
Av Carina
Åh... min man blev inte så förtjust i att bära i Ella Roo. Han tycker den stramar och är för stum. (Men så är vi ju vana vid den väldigt tunna och elastiska Mobyn också).

Jag behöver hjälp, vilket alternativ låter vettigast:

1. Köpa en till elastisk långsjal, men en som är tjockare än Moby och har fållade kanter. Vi kommer ju ändå behöva köpa en vävd senare antar jag, och trikåsjalar är väl varmare än vävda? (Åtminstone är vår Moby varmare än Ella Roo.) Vi trivs med elastiska och vem vet, när dottern blivit äldre kanske hon inte gillar att åka sjal längre *vill helst inte tänka den tanken...*. Men samtidigt kanske det är onödigt att ha en till trikå när användningstiden inte är så lång...

2. Köpa en diagonalvävd sjal och hoppas på att vi gillar den. (Har ingen möjlighet att prova en tyvärr, vår sjalguru Helena har ingen tillräckligt lång för mig .)

3. Köpa en Ella Roo ändå och hoppas maken vänjer sig vid den. (Han bär lika mycket som jag så båda måste trivas med sjalen.)

4. Inte köpa någon mer sjal alls innan vi verkligen behöver en vävd. *dålig idé... men ändå* Vill ha en till sjal som "utbytessjal" när vår behöver tvättas... och så vill jag ha för att ha liksom... ni vet... *dregla*
Av Carina
Tack för ditt svar.
Hur tycker du det är att bära med en EasyCare i jämförelse med en EllaRoo? Är den jättemycket bekvämare? Mycket varmare? Lättare att knyta?
Vilken längd har du på easyn? Eftersom den har raka kanter är jag rädd att den inte kommer räcka till x-omslut-2 för mig om den krymper efter tvätt. (Är av modell större... förminskas i sakta mak... *s*)

Har du provat eller känt på en Hoppiz eller Didy nån gång? I så fall, är Easyn mycket tunnare än dem eller är det knappt man känner skillnad?
Användarens profilbild
Av Helena
Lin skrev:Ja det är stor skillnad mellan Ella Roo (jag har en Antigua och den är likadan) och easycare. easycaren tycker jag är mycket skönare att bära med och lättare att knyta, den är följsam och väldigt avlastande. Visst är den varmare än Ella Roo, men den är inte supervarm som många andra.
Jag har en 4,2 som jag kan knyta allt med (knuten på ryggen ibland dock) och jag har haft en 5,2 som jag kunde få knuten på magen med när jag knöt omslutet. Jag tror inte du behöver oroa dig så mycket för de raka ändarna, den är inte mycket kortare än t ex en Stork, och denär faktiskt längre än Didyna! (åtminstone om jag jämför de jag haft).
Min easy är mycket tunnare än de Hoppizar jag provat och lite tunnare än Didyna jag haft/känt på.
Lin, jag tyckte inte att Easyn kände såå väldigt tunn, men kan det bero på att den var nytvättad?
Användarens profilbild
Av Ezereht
Jag har några vänner som haft Girasol redan på BB, man vänjer sig fort vid en vävd sjal. Själv hade jag en trikåsjal först, och jag älskade den, och tyckte det var lättare att knyta den "rätt storlek för att stoppa i babyn" (var 5.1m) men när Mattia blev 6kg så var han för tung, det bara var så, jag märkte att jag använde sjalen mindre och mindre.

Då köpte jag min storkis 4.6 och det vart faktiskt lättare, både att bära och att knyta. För den är kortare så man släpar inte runt med en massa tyg, men babyn sitter ändå stadigare fast jag inte har den runt midjan (ja smokingbältet har jag ju, men inget extra varv efter X et) .

Jag tycker storkisen är lite stadigare och mer sidenlik i ytan än Girasol/hoppis etc. Men Girasol /Hoppisarna är kanske lite gossigare (mer flanelliga om man kan säga så).

Jag skulle absolut välja en diagonalvävd sjal, för att gå från en trikå till en stum sjal låter svårt och hårt. Det gör mycket att storkisen ger med sig lite när man ska dra ut den under knäna och över ryggen.

Mitt tips är att du beställer en diagonalvävd, provar. Om du inte gillar den kan du ju skicka tillbaka den och har kanske förlorat 100kr i frakt, men du vet ju. Om du gillar den vävda kan du sälja trikåsjalen (gjorde jag) och få några hundralappar som täcker att den vävda är dyrare än trikåsjalar.

/Tesse
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?