Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av annalys
Vi håller på och inreder ett rum till David, och kring sängen vill jag sätta fast tyg på väggen, för att få det lite ombonat och skydda väggen lite.

Några idéer om hur man lättast/bäst sätter fast det? Maken föreslog en kanal med typ rundstav i, som man viker kring en ribba som skruvas i väggen, så tyget hänger slätt (om man fäster på bara vissa ställen hänger det ju lite däremellan). Till Simon har jag en föredetta sänggavel, en spånplatta klädd med skumgummi och ett lapptäcke.

Andra förslag?
Användarens profilbild
Av Lingling
Jag tror mer på spånskivan är på rundstaven och det hängande tyget. Jag ghar funderat på hur man fixar sånt där lite också, tänkt göra en kviltad bonad/väggskydd åt sonen, men inte kommit igång.

Men jag har också varit inne på att ha en rundstav i överkanten, men funderat på hur det håller för en liten som sparkar eller rycker i tyget,
"Förr" hade folk ofta ngn sorts mattor på väggen där sängen stod, de brukade sitta uppe med häftstift eller nubb som satt rätt tätt. Hade ngn sorts bandkant som skulle ta lasten.
Användarens profilbild
Av binaem
Runt Emelias säng har vi tyg med fickor på för alla djuren, den är fäst i överkant med en platt list ca 4 cm "hög" - tyget sitter bra och har aldrig varit något probelm med att ramla ner trots den ständigt snurrande och sparkande dottern, jag har gjort det längre än vad som behövs för att täcka väggen och liksom lagt in nederänden under madrassen - på så sätt slapp man när hon var mindre leta nappar etc. under sängen - de hade max hamnat i skarven mellan skynket och madrassen.

Bild det syns lite dåligt på kommer här
Bild
Användarens profilbild
Av medusan75
Birka27 kan du göra lite närfotob? Jag vill nämligen sätta upp tyg vid vår sänggavel, men kan inte komma på ett snyggt och barnsäkert sätt.
Av Jenny
Birka27: gud så snyggt! Det där ska jag sno!!
Användarens profilbild
Av binaem
medusan75 skrev:Birka27 kan du göra lite närfotob? Jag vill nämligen sätta upp tyg vid vår sänggavel, men kan inte komma på ett snyggt och barnsäkert sätt.
Staven upptill är fäst med två skruvar, man måste skruva loss den ena för att kunna dra av tyget och tvätta - tror det är nyckeln till att det är stadigt att staven liksom är pressad mot väggen. Sedan gör tyngden av madrassen att tyget hålls slätt och inte kan viftas med av små barn.

Vid vår egen säng har jag däremot klätt in en spånskiva med vadd och tyg vilket är väldigt stadigt och bra men kräver lite mer jobb.

Bild Staven och tyget i den sida där jag aldrig skruvar loss skruven, tyget är ej fast i skruven.

Bild Under madrassen. Skrynkligt men det har lgat där nästan ett år sedan jag tvättade det senast.

Bild
Användarens profilbild
Av Lingling
Birka, du har inte kanalsytt tyget upptill?
Användarens profilbild
Av binaem
Lingling skrev:Birka, du har inte kanalsytt tyget upptill?
Jo, det är därför jag måste lossa den ena skruven för att kunna dra av tyget.
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Vilken bra tråd jag har missat. Jag måste få upp något ovanför vår säng och har hittat ett fint tyg, men sen inte så mycket mer... :roll:

Spånskiva... Hur får man hem en sån som är 2 m lång utan släp :? Jag har köpt en billig bäddmadrass och tänkte "klä in" den med tyget och sen spika upp allt på väggen. Hehe :oops: Är det helidiotiskt? Kan det funka? Tips? :wink:
Användarens profilbild
Av annalys
Birka27, det verkar ju smart, att göra en kanal på det som sedan skruvas fast i väggen. Problemet tycker jag annars är hur man sätter fast tyget så det inte säckar mellan häftstiften eller vad man nu har. Lite av det problemet hade jag även på spånplattan, där använde jag häftpistol. Vid spjälsängen hänger ett tyg där jag sytt hällor kring en rundstav (typ som man har på en del gardiner), men det drar ju ihop sig och hänger inte slätt med busiga barn.

Jag ser inte närbilderna dock?

Sara, har ni inget takräcke? :wink:
Användarens profilbild
Av binaem
Sara med 98+02+05 skrev:Vilken bra tråd jag har missat. Jag måste få upp något ovanför vår säng och har hittat ett fint tyg, men sen inte så mycket mer... :roll:

Spånskiva... Hur får man hem en sån som är 2 m lång utan släp :? Jag har köpt en billig bäddmadrass och tänkte "klä in" den med tyget och sen spika upp allt på väggen. Hehe :oops: Är det helidiotiskt? Kan det funka? Tips? :wink:
Skulle inte spika utan skruva, spikar släpper lätt om barnen drar i tyget. Litet tips bara - har nämligen testat exakt din variant vid nathael säng.
Användarens profilbild
Av Ingetora
Förr var väl bonader uppsatta i öglor som var påsydda i överkanten på tyget (först ett kantband och sen metallöglor), och öglorna hängde i sin tur på spikar i väggen. Tänk på Ilon Wiklands ilustrationer till Lotta på Bråkmakargatan. Där sitter det så och då hänger tyget lite mellan öglorna.
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Jag körde modellen bäddmadrass + tyg och spikade trots allt :roll: Det blev riktigt bra, nu ska jag bara sätta dit en liten tavellist/hylla i ovankant också. Fast den skruvar jag nog dit.
Av Jenny
Sara med 98+02+05 skrev:Jag körde modellen bäddmadrass + tyg och spikade trots allt :roll: Det blev riktigt bra, nu ska jag bara sätta dit en liten tavellist/hylla i ovankant också. Fast den skruvar jag nog dit.
Bild! :this:
Användarens profilbild
Av binaem
Har gjort om väggskydden i barnens rum.

Emelia fick en världskarta spännd på en sådan där spänntråd med krokar i ändarna. Över sängen har hon ett löv från Ikea med blommor jag satt dit som lyser på natten.

Bild

Nathael har fått djungelmotiv (matchade inte dagens lakan) och en ficka på sin. Hålls uppe av små öglor som sitter i krokar. I den övre kanalen får en tunn trälist för extra stadga.

Bild
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?