[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/ext/alfredoramos/seometadata/event/listener.php on line 114: Undefined array key 322468
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/ext/alfredoramos/seometadata/event/listener.php on line 114: Trying to access array offset on value of type null
Lapptäcket.. några frågor till expertisen *En till* - sjalbarn.se

Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Puma
Jag är absolut ingen expertis, jag har inte ens börjat med mitt första lapptäcke (men jag samlar tyg). Jag har läst och funderat mycket om lapptäcken så jag testar att svara lite. :oops:

Jag tror att du kan nog göra som du vill med vadden. Fördelen med att ha vadden fastsydd är dock att den nog håller sig mindre skrynklig då. Vadden är ju då fast-quiltad och fyller liksom ut tyget. (Typ.) Jag tycker det blir mer av ett överkast då, i stället för ett påslakan. Men det är nog en fråga om smak. Hur du vill ha det! Stryka kan du nog göra, men det är bäst att fråga om det i tygaffären.

De ramar jag sett har haft sneddade hörn, som en tavelram.

Det bästa med lapptäcken är att total anarki är helt ok! De ska ju alla se olika ut och vara personliga. Annars så kan man lika bra köpa de på Åhlens! (Inget illa om Åhlens, toppen tygaffär.)
Användarens profilbild
Av florin
jag tycker det är snyggast att göra så som en panel är sydd :D

ang vadden skulle jag absolut sy fast den, har gjort det på de lapptäcken jag gjort och det har fungerat fint att stryka på dem!
Användarens profilbild
Av Lycke
En släkting till mig har sytt ett jättefint lapptäcke i jeans till min son. Jag beställde utan vadd, helt enkelt för att jag tycker att det är fult med. :roll: :oops: Det ligger jättefint på sängen!
Användarens profilbild
Av melon
Coolt med anarki, jag är en sån som inte kan göra annat än rakt och fyrkantigt så jag beundrar folk som kan göra det annorlunda! :wink:

Jag kan ju bara säga som jag tycker, men ska du göra ett lapptäcke är det nog bäst att du syr fast vadden. Jag tvättar och stryker (inte för att det behövs med det går) mina lapptäcken och det går bra. Kom ihåg att förtvätta alla tyger bara, annars blir det tokigt för då kan det dra sig i tvätten sen. Syr du inte fast vadden blir det som Puma säger, mer som ett påslakan. Vadden kommer att åka ut, och den är inte särskilt fast utan får Hugo tag på det kan han dra loss vaddbitar. Då är det bättre du har ett vanligt täcke eller en filt i.

Hörnen på ramen; gör som du tycker blir snyggast!!!

Blir kul att se kort sen! :D
Av FiaLisa
Bissa skrev:Ok, vadden får bli fastsytt i överkastet I give up :lol: . Är det bäst att nåla fast vadden mot baksidans rätsida, lägga täckets räta mot baksidans och sy fast allt på en gång då?

och quilta (stavas) hur gör man det? :oops:

Lägg ihop alla lager - baksida + vadd + framsida - och nåla och tråckla. Jag har använt säkerhetsnålar för att nåla eftersom man inte sticker sig så förfärligt och dessutom så vill man inte glömma knappnålar i täcket.

Hur själva quiltningen går till kan jag inte förklara på något bra sätt, men du syr genom alla tre lagrena antingen för hand eller på maskin.
Av FiaLisa
Bissa skrev:i ett speciellt mönster, avstånd?
Mönster kan man välja helt själv, men enklast är nog att sy raka linjer i ett rutmönster. Antingen syr man rutmönstret "rakt". Det är enklast eftersom man då kan mäta från täckets kanter. Lite roligare, men också lite knepigare är att sy rutorna på diagonalen.

Avståndet mellan sömmarna beror på vilken vadd man använder, men jag gissar att du inte ska ha mer än 7,5 - 10 cm mellan sömmarna.

:hmm: Blev du klokare?
Av FiaLisa
Bissa: Hur går det?
Av FiaLisa
Bissa skrev:
FiaLisa skrev:Bissa: Hur går det?
Lååångsamt. har tyvärr inte så mycket lapptäckstid alltid :whut: skolan tar för mig myyycket tid :hopmad:

/Bissa 8)
Tidsbrist känner jag alltför väl till vad det är. :-(
Användarens profilbild
Av Lingling
Bissa skrev:Ok, vadden får bli fastsytt i överkastet I give up :lol: . Är det bäst att nåla fast vadden mot baksidans rätsida, lägga täckets räta mot baksidans och sy fast allt på en gång då?

och quilta (stavas) hur gör man det? :oops:
Hur långt har du kommit?
[quilta om man ska vara modern, matelassera elelr kvilta om det ska vara mer svenska ;)]
Om du inte vill sy sömmar kan du göra pluskor också, bara sy fast på ett ställe ett och ett, ev med en knapp på var sida, kan vara lättare om du vill ta loss. Använd tunn vadd så blir det lättare; Jag har lagt i väl tjockt med vadd i Lillans täcke, och det är varmt och jobbigt att hantera :evil: följaktligen står det still just nu.

krokiga säkerhetsnålar och tråcklign är bra sätt att hålla ihop lagren, tejpa fast baksidan på golvet absolutplant till att börja med - men de jag känner som gjort flera täcken rekommenderar spraylim, läggut ett lager plant (tejpa) spraya, på med vadden, spraya och på med ovansidan. Noggrant - förmodligen bra att ha praktiserat på en kompositverkstad. ;)

Ett kviltbord/extrabord till symaskinen är bra, liksom övermatare eller använd stoppfot om du frikviltar.
Ha skoj!
(Och jag ska ta itu med täcket ...)
Användarens profilbild
Av Lingling
Tyras å Knuts mamma skrev:Hmm, vi började sy ett lapptäcke för hmm 4 år sedan måste det nästan vara och sen så har det legat vilandes i :hmm: få se 3 år. Så jag har absolut förståelse för att du inte finner tiden.

Och nu har vi tappat bort vår ritning för hur det ska se ut :shock:, ska vi någonsin få ett snyggt överkast tro :( Jag tror vi har 9 rutor kvar att sy, men jag vet ju inte hur vi tänkt att de ska se ut eller hur vi ska sätta ihop alla bitar :hopmad:
Prova dig fram! Lägg ut alla block och testa vad som ser snyggt ut. Det finns en underbar bok "Gamla svenska lapptäcken" med bilder på lagade och skarvade täcken och många andra.
Charmen är att göra på sitt eget sätt. När jag håller på med ngt kommer jag på hur jag vill ändra allteftersom, så det är aldrig säkert att slutresultatet ser ut som ursprungsritningen. En del köper andras halvfärdiga täcken eller överblivna block (Kaffe Fassett t ex) för att sätta piff på egna grejer. Det går lika bra att slå ihop eller göra om sina egna grejer.
Men som sagt man ska ha tid och en ledig yta ...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?