Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av sonjamamma
Hej Jag funderar på att köpa sjal, vill ha en nu på sommaren som är lite tunnare/ej så varm och en eller två till vintern. Vilka skall jag köpa. Obs! Jag är helt ny här.. :P
Användarens profilbild
Av Helen
En tunn till sommaren äe tex, Amazonas Antigua och Ellaroo.
De är vävda i tuskaft, men har diagonalstretch.

Till vintern är Hoppediz en prisvärd sjal. Eller en Storchenwiege, eller en Didymos. De är vävda i kypertteknink och är tjockare än sommarsjalarna.

Det finns så många....

Gå in och titta under "fakta"

lycka till i ditt val.
/Helen
Senast redigerad av Helen den ons jun 22, 2005 17:03, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Anso
Hur gammalt är barnet du ska bära?

En annan som är hyfsat tunn men ändå lätt att knyta är ju Easycare, den är diagonalvävd och blir lättare att knyta än Ella Roo och Amazonas Antigua om man är ny på det här med bärsjalar. De två sistnämnda sorterna har inte det vävsättet som gör dem "stretchiga" på diagonalen vilket kan göra att man för öva lite mer innan det går bra. Men svalare och klart tunnast är de.

Bebinasjalen är också tunn diagonalvävd.

Både Bebina och Easycare är dyra sjalar men de är väldigt fina.

Jag har en Easycare och tycker att den ger bra avlastning, lätt att knyta. Det man får tänka på är att den har helt raka kortändar viket gör att man kan ev. behöva en lite längre sjal om man har tänkt sig att knyta xomslut (se www.babyboden.nu) och få knuten på magen.

Häng med på en sjalträff om det finns någon i din närhet- då kan du får pvrova lite olika sorter.
Användarens profilbild
Av Miamamman
Hur gammalt är barnet och hur har du tänkt använda sjalarna? Det är svårt att svara bra annars. Ska du ha skjalen som svlastning inne när du annars skulel burit i armarna, till och från tvättstugan och bilen t ex eller när barnet vill komma upp och se vad du gör? Elerl ska du ha dom på promenader, istället för barnvagn. Ska bara du bära eller pappan också och hur stora är ni?
Bäst för dig är nog om du kan prova i verkligheten, kolla in på bärsjalsambassadörer härinne och se om det finns någon i din närhet. Börja också med att köa en eller max 2 (en lång och en kort/ringsjal/bärpåse) för att se om det är något som passar dig.
Är det till en ny baby så kan jag nog rekommendera en elastisk långsjal, nästan alla som kommer hit och provar och har en baby väljer en sådan och oftast i kombination med en ringsjal.
Av sonjamamma
Min dotter är snart 6 månader. Jag vill ha en sjal mycket för att min dotter är så nyfiken och vill bli buren när vi är ute och tex. går i affärer. Hon vill inte sitta i vagnen långa stunder och jag känner mig så låst. Vill ha mina händer fria. Sen så tycker jag att det verkar mysigt med sjalar oxå, och sen är det ju snyggt oxå.
Jag hittade sjalar igår på Designtorget vad är det för märke??
Vilken strl. skall det vara Alltså längd.

Bära-barn-sjal - gammal visdom i ny design.
För nyfödda barn upp till minst tre år.
Både barn och förälder känner sig trygga och lugna av att vara nära varandra. Det nyfödda barnets känsliga rygg skyddas när det ligger ner i sjalen och ett lite äldre barn får lättare möjlighet att delta i den vuxnes liv. Med bära-barn-sjalen distribueras barnets tyngd över ett stort område på bärarens axlar och rygg vilket gör att man orkar och vill bära länge.
Bära-barn-sjalen är tillverkad av slitstark och tålig 100% bomull. Tvättas lätt i maskin (40 grader), torktumlas eller hängtorkas. Mått: 275x80 Pris: 580 kr cm

Design: Lisa Engström
Användarens profilbild
Av Anso
Hej,
Det är just en Bära Barn sjal som finns på Designtorget. Den är bra om man
ska bära lite kortare stunder, max 30 min. Det kan vara lite svårt att få till knytningen med en kort sjal som Bära Barn när man inte har använt bärsjal tidigare och därför väljer många att använda en sk. ringsjal som man även kan sy själv (se tex Babydesign)

Om man vill bära längre stunder och få bättre avlastning är det en lång vävd sjal du ska ha på omkring 4,6-4,7 meter. En del klarar sig även med en 4,2 - det beror på kroppsbyggnad och lite vad man vill knyta.
Titta in på www.babyboden.nu så kan du se deras knytinstruktioner och vilken längd som rekommenderas.

Det finns en massa olika vävda sjalar:
Babylonia, Hoppediz, Storchenwiege, Bebina, Easycare, Girasol, Didymos och de tunnare men något stummare/liiiiiite svårare att knyta med/lite mindre avlastning Amazona Antigua, Ella Roo. Glömt någon? Titta under "Olika märken" så ser du vad som har tyckts till om dessa sjalar.

Hoppas att det var till någon hjälp.
Användarens profilbild
Av Anso
AnKa skrev:Rebozon glömde du Anso :D
Jag visste att jag hade glömt någon rackare. Tack AnKa!
Användarens profilbild
Av Anso
Och så jag igen då :D
Titta in på Babydesigns nya hemsida. Där finns det in bärsjalsguide såg jag som kan vara praktiskt att kolla på när man är grön på bärsjaleriet.

(Jag gjorde testet och fick veta att :
Du är helt olämplig att använda bärsjal-köp en standardsele!
Nä, jag bara skämtade. F´låt kunde inte låta bli :D )
Användarens profilbild
Av Bella
Anso skrev:Jag gjorde testet och fick veta att :
Du är helt olämplig att använda bärsjal-köp en standardsele!
Bergis Anso! :lol: :lol: :lol:
Av sonjamamma
Nu har jag beställt en Kari Me Ockra, får se om det är vad jag föreställt mig?? Kanske tycker jag inte om det alls??? Men hoppas att jag kommer att få behållning av sjalbärandet.... Tack för alla svar.../Sofia
Användarens profilbild
Av Anso
sonjamamma skrev:Nu har jag beställt en Kari Me Ockra, får se om det är vad jag föreställt mig?? Kanske tycker jag inte om det alls??? Men hoppas att jag kommer att få behållning av sjalbärandet.... Tack för alla svar.../Sofia
Ja, det är nog en av de tunnaste triksåsjalarna och ska tydligen var rätt sval. Det är mycket stretch i den så det är viktigt att du knyter rätt stadigt annars kan du uppeva det som svajigt. Jag provade en sån en kort stund i Mariefred och då var väl Hanna 8 månder drygt och det gick bra. Sedan är det ju bara till att sälja den och byta till en vävd sjal när/om du vill.
Av sonjamamma
Jo det var precis det som inträffade idag, det blev väldigt svajjigt hur skall jag knyta då? Ett Tips på något speciellt sätt att knyta en elastisk sjal någon??
Användarens profilbild
Av Anso
sonjamamma skrev:Jo det var precis det som inträffade idag, det blev väldigt svajjigt hur skall jag knyta då? Ett Tips på något speciellt sätt att knyta en elastisk sjal någon??
Knyt rätt mycket hårdare än du tror ska vara nödvändigt. Inga hängade tygdelar utan de ska sitta tätt inpå din kropp INNAN du sätter i bebben. Efter ett tag så får ju bebbens tyngd det hela att töja sig lite så man får knyta lite tufft ifårn början :) Bebben lär protestera om det är FÖR hårt. Kontakta Babydesign så får du mer tips om det inte fungerar.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?