Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Lillan
Jag är lite intresserad av att köpa en bärsele till min sambo så att han också kan bära lite :-)
Men vad ska man välja?
Vad skiljer tex Patapum, Sutemi och Ergo åt?
Vilken är bäst? Varför?
Vilken är prisvärdast?
Snälla, ge mej era synpunkter!

Mvh Lillan
Användarens profilbild
Av solanna
Jag har bra själv använt en Sutemi som är vad vi har och här kommer lite info om den. åvitt jag vet är det den enda selen med korslagda axelband vilket gör att den avlastar väldigt bra. Ett minus är att det kan bli trassligt med brösten om man är kvinna och bär på ryggen. Jag tycker att det funkar ok, men där är säkert en Ergo eller Patapum skönare. För en man borde det dock inte spela någon roll, utan snarare vara skönare med korslagda remmar.

Jag tycker också att det är lätt att få upp min treåring, både på mage och rygg och det är lätt att knäppa fast och spänna remmarna själv. På det hela taget kan jag verkligen rekommendera Sutemi, men jag har som sagt aldrig provat varken Ergo eller Patapum så jag kan inte säga något om de andra eller hur skillnaden i bärkomfort är.

Mvh,
Susanne
Användarens profilbild
Av Mia
Jag Älskar Ergon!
Föredrar den framför patapum men har inte testat sutemi, dock vet jag att det skulle störa mig att behöva ha korsade band fram när man bär på ryggen så därför har aldrig sutemi varit ett alternativ för mig (man får så fula/konstiga bröst...)
Användarens profilbild
Av Clifford
Jag har en patapum och stortrivs med den. Ergo NG är stor som ett hus på mig (men ergo classic sitter mycket bättre, hur nu det kommer sig). Skillnaden mellan ergo och patapum som jag bl a att patapumen är mer avskalad och inte fullt så vadderad osv och den sitter bättre på personer med inte fullt så lång överkropp. Är man lång - som min sambo - räcker inte axelbanden till riktigt. (Patapum på min långe sambo är världens roligaste skämt :wink:)

Det bästa är nog att försöka prova de olika selarna. Vi är ju alla olika i kroppen och det som sitter bra på mig, kanske inte alls passar dig :)
Användarens profilbild
Av Scharlott
Pernilla J skrev:Det bästa är nog att försöka prova de olika selarna. Vi är ju alla olika i kroppen och det som sitter bra på mig, kanske inte alls passar dig :)
:iagree:
Mitt råd är att gå på sjalträff och prova de olika bärselarna. Så kan du sedan välja den som passar dig bäst 8)
Ordnas det ingen sjalträff i närheten av där du bor kan du kolla under bärsjalsambassadörer här på sjalbarn om det finns någon som kan hjälpa dig :wink:
Användarens profilbild
Av mian
Jag har haft alla tre, och sålt alla tre :lol:

Prova innan är helt klart bästa rådet. Men annars om det är enbart till sambon så röstar jag också på Sutemin. Den har varit skönast att bära med av alla min tre selar! Tyvärr var axelbanden för breda för mina små ynkliga axlar, annars hade den definitivt fått stanna! Är man plattbröstad (som jag) så är inte det klassiska bröstproblemet något problem :wink:
Av Lillan
Nu har jag fått lite att fundera på!

En liten fråga till.. Begagnatpriset på dessa, ligger dom ungefär samma eller vilken är dyrast/billigast?

Kram Lillan
Av belinda
Lillan skrev:Nu har jag fått lite att fundera på!

En liten fråga till.. Begagnatpriset på dessa, ligger dom ungefär samma eller vilken är dyrast/billigast?

Kram Lillan
beg.priset styrs ju av nypriset, och av dem tre är patapum billigast! :D
Av Lillan
belinda skrev:
Lillan skrev:Nu har jag fått lite att fundera på!

Kram Lillan
beg.priset styrs ju av nypriset, och av dem tre är patapum billigast! :D
okej tack :)

/Lillan
Användarens profilbild
Av Anso
Sutemin är den av de tre som är klart skönast för att bära på magen eftersom banden är breda och korsar över ryggen.
För att bära på ryggen med tycker jag att det är lite stökigt med de där långa banden och inte fullt lika skoj med korsade band så då fördrar jag helt klart en Ergo eller Patapum.

Patapumen kan man generellt säga brukar passa bättre om man är lite "liten och späd". Stora män med bred ryggtavla för helt enkelt inte plats med både sig själv och ett barn i den selen. MEN jag tror att den kommer/har kommit en ny version av Patapum med längre remmar och då ska det gå bättre antar jag.

Mitt råd-bära mycket fram på magen-skaffa en Sutemi och om/när ni vill bära på ryggen så säljer ni Sutemin och köper en annan beg. Patapum/Ergo.
Användarens profilbild
Av April
Är det bara mannen som ska bära - så röstar jag för Sutemi. Den är underbar att bära i. Jag gillade inte att ha den i kors mellan bysten - men det problemet kanske inte din man har :roll: :wink:

Kram
Av Sarah29
Måste fråga; är de jättestora eller? Skulle en Patapum vara för liten på min 181 cm långa pojkvän med XL i tröjstorlek? :lol:
Användarens profilbild
Av emmahawk
Ja, jag tror att patapumen skulle vara för liten för honom, definitivt med den gamla modellen, har inte sett nya, så vet ej där. Jag instämmer i det tidigare skrivare tyckt, vi har en sutemi som maken älskar, och verkligen älskar :D för magbärande, däremot är den inte alls så optimal för ryggbärande. Möjligen är det det lite mjukare midjebältet som inte ger samma stadga på ryggen och det blir inte alls särskilt bekvämt :roll: . Där är "ryggsäcks-selarna" (okorsade band, ergo/patapum/beco) bättre. kolla upp närmaste sjalträff och be alla att skramla ihop sina selar så provar ni loss, det är helt klart det bästa sättet att komma t beslut. Och jag instämmer i ansos råd, om sutemi på magen och sen sälja (eller behålla också :wink: :lol: ) för att byta t en av de andra :wink:

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?