Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av annalys
Ni som dreglat över Åhlens fina vaxdukar, och sytt tillräckligt många stiliga haklappar: Sy förkläden! Skulle ju vara toppen med några rejäla förkläden av vaxduk, antingen "klänningsmodell" eller "vanligt" med band som man hänger över halsen.

Vet inte om jag kan/har tid att försöka själv, så jag skulle kunna tänka mig att vara spekulant på några i storlek 1,5-3,5 år :D
Användarens profilbild
Av mejamy
annalys skrev:Ni som dreglat över Åhlens fina vaxdukar, och sytt tillräckligt många stiliga haklappar: Sy förkläden! Skulle ju vara toppen med några rejäla förkläden av vaxduk, antingen "klänningsmodell" eller "vanligt" med band som man hänger över halsen.

Vet inte om jag kan/har tid att försöka själv, så jag skulle kunna tänka mig att vara spekulant på några i storlek 1,5-3,5 år :D
Jag har faktiskt nyss sytt ett förkläde till min kille som började skolan för ett par veckor sen. Köpte dock vaxduken på Olssons. Superenkelt!
Användarens profilbild
Av jullan
Mamma sydde ett sånt till Olle när han var liten, av ett klänningsmönster
Bild

Bild

(Ohhh vad liten o söt han var... Vart tog min lilla Ollebebis vägen??)
Användarens profilbild
Av amöba
Men hur gör man egentligen för att sy i vaxduk?? Jag köpte en jättefin på Indiska och tänkte bl.a sy en väska (som utav alla dukar jag köper på Indiska ;) ). Min symaskin vill dock inte mata fram vaxduken när jag har den vaxiga sidan utåt. Vad göra?
Användarens profilbild
Av mejamy
amöba skrev:Men hur gör man egentligen för att sy i vaxduk?? Jag köpte en jättefin på Indiska och tänkte bl.a sy en väska (som utav alla dukar jag köper på Indiska ;) ). Min symaskin vill dock inte mata fram vaxduken när jag har den vaxiga sidan utåt. Vad göra?
Jag bara sydde som vanligt, och det var inga problem. :roll:
Användarens profilbild
Av binaem
mejamy skrev:
amöba skrev:Men hur gör man egentligen för att sy i vaxduk?? Jag köpte en jättefin på Indiska och tänkte bl.a sy en väska (som utav alla dukar jag köper på Indiska ;) ). Min symaskin vill dock inte mata fram vaxduken när jag har den vaxiga sidan utåt. Vad göra?
Jag bara sydde som vanligt, och det var inga problem. :roll:
Jag sydde också med vanlig. Ett tips kan vara att inte börja i ett hörn av tyget utan en bit in, sy baklängens tillbaka till hörnet och fortsätt sedan frammåt, ofta har maskinerna svårt att ta hörnen utan att tyget så att säga vävs in i tråden och ner i hålet till undertråden.
Användarens profilbild
Av amöba
Hmm, matningen på min maskin kanske inte är riktigt frisk. Jag har tänkt lämna in den på service - dags att göra slag i saken!
Användarens profilbild
Av Kaja
Jag har sytt små kassar i vaxduk. Antingen för sonen att leka med, eller att ha lunchlåda/bebismat i. Mått 20x20 (ungefär) och sedan syr man av hörnen så att den står upp.

Tips när man syr i vaxduk är att inte nåla utan att TEJPA, funkar även om man syr i silkiga tyger. När man sytt sömmen så drar man bara loss tejpen.

//Kaja
Användarens profilbild
Av Åsa mamma till 4
Jag har varit på Åhlens idag och köpt 3 olika vaxdukar. :D
Hjälp vad fina dom hade.
Än så länge har jag sytt en haklapp, men imorgon ska jag sy fler.
Användarens profilbild
Av Fina
Hmm... började fundera på om man kan sy en regnjacka kanske... :hmm: Har ni några idéer om hur det kan funka? Blir det för varmt och instängt kanske?
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Josefina skrev:Hmm... började fundera på om man kan sy en regnjacka kanske... :hmm: Har ni några idéer om hur det kan funka? Blir det för varmt och instängt kanske?
Borde väl funka... regnjackor rent generellt är väl knappast kända för att vara luftiga och välventilerade så det borde väl inte bli så srot skillnad?

Undra hur man ska göra vid sömmarna? Kan man tejpa dem på något sätt, eller ska man försöka hitta ett mönster med sömmar på "rätt" ställen? :hmm:
Användarens profilbild
Av linafelicia
CrazyMagpie skrev:
Josefina skrev:Hmm... började fundera på om man kan sy en regnjacka kanske... :hmm: Har ni några idéer om hur det kan funka? Blir det för varmt och instängt kanske?
Borde väl funka... regnjackor rent generellt är väl knappast kända för att vara luftiga och välventilerade så det borde väl inte bli så srot skillnad?

Undra hur man ska göra vid sömmarna? Kan man tejpa dem på något sätt, eller ska man försöka hitta ett mönster med sömmar på "rätt" ställen? :hmm:
Det finns speciel tejp till att tejpa sömmarna med, annars läcker det tyvärr. Det är svårt att hitta mönster med sömmarna på rätt ställe. De flesta jackor brukar ju ha axelsömmar och där skulle det nog läcka en hel del.
Jag har för mig att jag sett sådan tejp i någon tyg-internetbutik men minns inte var, det är nog inte så vanligt hos tygaffärerna?
Av Sara B
En kompis till mig hade sytt överdrag till kökssoffan, kuddar och stolsdynor av sådan där vaxduk som inte ser ut som vaxduk, utan som vanligt tyg (om ni fattar vad jag menar). Det var riktigt fint och bara att torka av! Jag har ingen kökssoffa själv, men tyckte att det var en lysande ide.
Om någon syr regnjacka så tycker jag att man måste kunna sy en tjusig sydväst som matchar också :)
Användarens profilbild
Av Fina
Sara B skrev:En kompis till mig hade sytt överdrag till kökssoffan, kuddar och stolsdynor av sådan där vaxduk som inte ser ut som vaxduk, utan som vanligt tyg (om ni fattar vad jag menar). Det var riktigt fint och bara att torka av! Jag har ingen kökssoffa själv, men tyckte att det var en lysande ide.
Om någon syr regnjacka så tycker jag att man måste kunna sy en tjusig sydväst som matchar också :)

*drömmer* Hittade ett fint tyg som skulle passa min kökssoffa som mina fölräldrar lagt beslag på. Men jag ska komma ihåg att använda vaxduk när det väl är dags :wink: . Nej, snart ska jag länsa Åhlens tygavdelning och sy haklappar... Och en sydväst! Tack för tipset!
Användarens profilbild
Av ClineE
Hmmm ännu en drömmare till åhlens tygavd... måste nog dit ngn. dag... Och köksoffan är verkligen behov av omklädning, hade de sådant "fusk" vaxduk där också????
super tips, hade jag aldrig kommit på själv.... :oops:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?