Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tinaw
I eftermiddags svängde jag ihop en bärpåse i vitt/offewhite thaisiden. Jag letade efter ett tyg till en klänning, och kände på sidenet mest av en slump - vilken diagonalstretch! När man drar i tyget och sedan släpper knarrar det om fibrerna när de dras ihop igen, som i ett resårband ungefär...

I kväll har jag haft Mathilda i nästan hela tiden, men jag märker att den blev en aning för kort för mig, vi får se om den töjer sig lite eller om jag får göra en annan. Jag tycker den formar sig jättefint runt Mathilda, och hon vart nöjd, men det brukar hon ju vara så långe hon får vara nära ;^) I alla fall, det har ju varit supervarmt och fuktigt här, men sjalen var sval och skön ändå. Men ändå inte kall när vi var ute ett tag. Jag trodde det skulle kännas kladdigt och svettigt i värmen och fukten, men inte alls - nån annan som har erfarenhet av sidens egenskaper?

Och så väger den ju ingenting. Och den är så snygg... nöjd nöjd nöjd! :D

/Tina m Mathilda 8 månader och Samuel 5 år

PS jag har en tvilling till den om nån vill köpa - jag behöver inte två ;^) maila i så fall.
Användarens profilbild
Av April
Jag har läst lite om siden och det verkar ju vara ett supermaterial
till just sjalar - svalt om sommaren och varmt om vintern!

Lät spännande... Har du kanske någon bild så att man kan
se mästerverket? :wink:

Kram
Användarens profilbild
Av Fiffi75
Jag vill också se bild!! det lät ju toppen! Kan du kanske beskriva lite närmare HUR du gjorde.

*svettas* vill gärna sy en sval sjal

kram kram
Användarens profilbild
Av tinaw
Inget märkvärdigt, som vilken bärpåse som helst. Jag klippte till på bredden (135 cm, det va därför den blev lite för liten, antagligen), bredd ca 65 cm, rundade kortsidorna och sydde ihop med vändsöm som jag sydde ner, fållade långsidorna. Det luriga är bara att hitta en längd man är nöjd med, så provsy gärna i lakansväv eller nåt billigt först. Kolla tex på
http://www.sleepingbaby.net/jan/index.h ... sling.html

Bild kommer kanske imorron... nu sover pluttan!
Användarens profilbild
Av Fiffi75
ser fram emot bild. har nog inte sett någon bärpåse. Tror att jag kanske fatta men inte helt säker.
Användarens profilbild
Av tinaw
Alltså, jag blir tokig på min ftp-server! Jag har försökt få ut bilderna jag tagit, men det har inte gått någe vidare :x, det är i alla fall bärpåsen jag har på mig på min avatar till vänster
<--------------------------
Ska försöka senare igen, vi får väl se hur det går!
Användarens profilbild
Av tinaw
Nu ska det fungera...

Bild
Bild

Jag har med flit gjort bilderna rätt stora så man kan se tygets textur bättre. En bärpåse är alltså en hopsydd tub av tyg, i det här fallet är själva sömmen rundad som ett "leende". Man bär den dubbelvikt för det mesta, och över en axel. Som en kortsjal, men tyget är hopsytt istället för hopknutet.

(De här bilderna ligger tyvärr inte uppe permanent, jag ska försöka komma ihåg att byta länkarna här om bilderna flyttas, så om ni plötsligt inte ser nåt kan nån påminna mig?!...)
Senast redigerad av tinaw den tis aug 17, 2004 01:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Fiffi75
Ahh D¨å förstår jag. Tjusigt! EN sån ska jag sy omedelbums för jag blir så irriterad på knuten. tack!
Användarens profilbild
Av Suskiv
Vad snyggt och smidigt. Ska nog sy en sån och bära på vårt kombinerade dop/bröllop. Kommer passa bra med bröllopskläningen.
Användarens profilbild
Av Fiffi75
Hej Nu har jag försökt sy. Men jag tog Linne för det hade jag hemma. Jag tycker att nederkanten blir för slapp. Beror det på att tyget töjer sig för dåligt eller på att den är för lång?
Användarens profilbild
Av April
Jättefin! Wow, en sådan får jag knåpa ihop
till det attt nästa barn kommer (är inte ens
tillverkad ännu - men ändå :lol: )

Kram
Användarens profilbild
Av tinaw
Tack för alla komplimanger! :D

Pia: Hur menar du med nederkanten? Själva den sydda rundningen? Eller nederkanten som i "där barnet har sina ben utstickande"?

Linne i tuskaft (=vävt "som vanligt", en över - en under) är inte det mest töjbara tyget, men till bärpåsar är det inte så noga faktiskt. Om du tycker att kanterna = långsidorna inte sitter åt tillräckligt runt barnet kan du prova att göra rundningen "djupare". Jag tycker att ca 7-8 cm är idealiskt, men det är ju olika vad man trivs med, har sett mönster som föreslagit ca 12-15 cm. Annars är det vanligaste att påsen blir lite fel i längd, du kan prova att sy in den lite mer och se. Eller sy av den rakt någonstans. Fast jag föredrar ändå att justera direkt i nederkant. Man måste inte göra hela vändsömmen för att prova in den, det räcker gott med en vanlig söm. Vändsömmen är bara hållbarare i längden, och barnet riskerar inte att ramla ur för att en söm brister.
Användarens profilbild
Av Fiffi75
tinaw skrev:Pia: Hur menar du med nederkanten? Själva den sydda rundningen? Eller nederkanten som i "där barnet har sina ben utstickande"?
Jag menar nederkanten där benen sticker ut. Jag sydde efter det mönster som du länkade till och det var 15 cm "böj" Tyvärr har jag redan vändsytt eländet men jag ska testa att korta den mera.
Användarens profilbild
Av tinaw
Du kan ju sy av den rakt för att testa längden, och sen sprätta den raka sömmen och sy om i vändsömmen när du hittat rätt längd.

http://www.mammasmilk.com/instructions.htm finns jättefina instruktioner på olika sätt att använda bärpåsen. De bästa jag sett hittills.

En anna sak jag kom på, jag kanske inte var riktigt tydlig förut, barnet sitter mitt "på" sömmen. Om man sätter det nån annanstans funkar det inte lika bra, och man kan uppleva att nederkanten är för slapp.
Användarens profilbild
Av Fiffi75
Ett ljus har gått upp! tror jag. Du skrev:

"Man bär den dubbelvikt för det mesta, och över en axel"

och jag tolkade det som att hela alltet är dubbelvikt men det är kanske bara över axeln och sen "öppnar" man påsen och sätter ner bebin? SÅ att bebin sitter i enkelt tyg men det vilar dubbelt på bäraren så att säga.

Oh måste testa när hon vaknar!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?