Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Barakäringen
Frida med Mea skrev:Men jag har aldrig haft mer problem med IKEA tråd än med annan
OK. Jag får väl erkänna att med cirka 30 mil till närmsta IKEA, så har jag mycket dålig koll på hur deras produkter ser ut för tillfället...
Användarens profilbild
Av tinaw
Jempa_L skrev:Hej! Är totalnybörjare på forumet, och ser att ni är skickliga på sytråd!

Jag undrar om någon vet hur man kan skilja på bomulls-polyestertråd om det inte står på rullen? (Tex undertrådsrullarna)
Man kan prova att bränna en bit av tråden. Om den liksom glöder är det bomull. Om den smälter ihop till en klump är det polyester (hoppas jag säger rätt nu, är lite trött)

Annars ser man på tråden att bomullstråd är luddigare och polyestertråd slätare.

polyestertråden är svårare att rycka av också.

Välkommen förresten! :hello: :D
Användarens profilbild
Av zandrama
Och polyestertråden är oftast lite glansigare. Annars kan man väl spola på ny tråd. 8)
Användarens profilbild
Av tinaw
I standardfärgerna vitt, svart, offwhite (syr mycket i linne, då är offwhite snyggare än vitt) har jag märkt mina undertrådspolar med "S" som i syntet och ingen märkning för bomull.
Användarens profilbild
Av zandrama
Förresten TinaW, har du testat oblekt linnetråd till linnetygerna? *nyf* Sådär bara helt OT... Kunde ju PMa dig förstås... :roll:
Användarens profilbild
Av tinaw
:D Nej, inte just. Någon enstaka gång har jag sytt med linnetråd, annars bomull. Linnetråd blir ofta så ojämn, så jag har inte chansat på att synålen ska hålla.
Användarens profilbild
Av Jempa_L
Man kan prova att bränna en bit av tråden. Om den liksom glöder är det bomull. Om den smälter ihop till en klump är det polyester (hoppas jag säger rätt nu, är lite trött)

Annars ser man på tråden att bomullstråd är luddigare och polyestertråd slätare.

polyestertråden är svårare att rycka av också.

Tack snälla för hjälpen! Frågade i syaffären i dag när jag köpte tråd, men hon visste inte :shock: Hon trodde att polyester var svårare att dra av... Märker ju vilka som är de riktiga proffsen :wink:
Användarens profilbild
Av medusan75
Eller så blöter man den lite.
Polyester = den fransar sig, eller går inte ihop så den blir lätt att trä på.
Bomull = Går ihop till en fin avsmalnande ände (ej fransig) och blir lätt att trä.
Användarens profilbild
Av tinaw
medusan75 skrev:Eller så blöter man den lite.
Polyester = den fransar sig, eller går inte ihop så den blir lätt att trä på.
Bomull = Går ihop till en fin avsmalnande ände (ej fransig) och blir lätt att trä.
smart! Det har jag aldrig tänkt på!
Användarens profilbild
Av Jempa_L
Vilka proffs ni är! :D Jag frågade på syaffären i dag när jag köpte tråd, men hon visste inte...
Användarens profilbild
Av zandrama
tinaw skrev::D Nej, inte just. Någon enstaka gång har jag sytt med linnetråd, annars bomull. Linnetråd blir ofta så ojämn, så jag har inte chansat på att synålen ska hålla.
Oki. Tja den lämpar sig kanske bäst till handsömnad trots allt. :roll:
Användarens profilbild
Av tinaw
Det funkar nog om man har en grövre nål. Men jag är för lat för att hålla på och byta, byter bara mellan stretch och icke-stretch.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?