Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av korell
Om du bara ska färga håret rakt av i en färg så säger jag :tumsup:. Det har alltid funkat bra för mig. Men att börja kämpa med blondering, slingor och så, det är no no.
Användarens profilbild
Av Anso
Min mamma stoppade dockor med fetvadd har jag för mig.
www.addeboull.com har annars ull
(Åddeboull)
Användarens profilbild
Av korell
:rofl: , trodde du skulle färga ditt hår!!!! :P

Dockhåret har jag faktiskt ingen aning om :lol:
Användarens profilbild
Av Anso
Frida med Mea skrev:
Anso skrev:Min mamma stoppade dockor med fetvadd har jag för mig.
www.addeboull.com har annars ull
(Åddeboull)
Tror du vi ska använda stoppningsullen då?
Verkar vara en toppen sida :)
Stoppningsull går jättebra. Den kommer ifrån Texelfår vars päls inte tovar ihop sig alls eller i alla fall inte mycket så det går bra att tvätta dockan.
Kanonsida!
Användarens profilbild
Av Anso
Frida med Mea skrev:var köper man hår till dockan då? kan man köpa blöjgarnet från minimundus? Eller fungerar det inte att färga och blir det äckligt att gosa med?

Korell: Vad har att färga MITT hår med waldorfdockor/ull att göra? Tycker du jag ser ut som ett får :wink:

Bäähhhä

--------

När jag redan är i farten, var får man tag i resten av det man behöver? Typ hudtrikå? Vill ju ha bra kvalite och inget som gå sönder
Jag har för mig att Kalikå säljer hela set med tyg till dockan, sytråd och beskrivning. Ej stoppning eller hår i kitet har jag för mig.
www.kalika.se ??
eller kanske Krabat har?
Användarens profilbild
Av korell
Jo, men nog påminner väl din kalufs om ett raggigt får va 8) :wink:
Av tumbler
Siw Rosander har ull mm:

http://homepage.mac.com/siwdockor/index.html

Här kan du beställa satser, färdiga dockor och tex bara ull, garn till hår osv. Jag beställte satserna till Sagas och Ronjas dockor från Siw, och jag är nöjd. :)
Lycka till!!
Av Jenny L
Kul att se Åddebo omnämnas, dit säljer vi våran ull :D

/ Jenny med fårbesättningen
Av Jenny L
Frida med Mea skrev:
Kan du inte sälja lite till mig då också :wink:
Självklart :wink: men när den lämnar oss är den bara avklippt = ej tvättad eller kardad.

/Jenny
Användarens profilbild
Av korell
Tvätta och karda ull i små mängder är inte svårt och bara lite bökigt (om man bor i trång lägenhet som vi :) ) Jag har riktigt bra kardor om du eller ngn annan i gbg vill låna :wink:
Användarens profilbild
Av korell
Så här har jag lärt mig.

Man lägger ut ett ngra cm tjockt lager ull, gärna lock för lock eller iaf så att alla håren ligger i samma längdriktning i en sådan där blå champinjonback som de har på affärerna.
Sedan tappar man upp så hett vatten man kan få i kranen i badkaret eller diskhon. Ställ ner backen/arna och låt dem stå tills ullen är vattenfylld så att säga. De kan stå ngra timmar för att lösa upp smuts och så. Lyft upp backen och låt vattnet rinna av, sänk ner, lyft upp sänk ner osv. OBS, försiktigt och rör inte om i ullen!, då tovar den ihop sig.
Byt vatten och upprepa. Hur många ggr beror på hur smutsig ullen är.

Låt backarna rinna av ordentligt, lyft försiktigt över den blöta ullen till dagstidningar och låt den torka, byt tidningar efter en halv dag eller så så går det fortare.

Det tar ganska lång tid innan ullen är helt torr, men när den är det är det bara att karda den.
Användarens profilbild
Av korell
Glömde lite :)
Ull innehåller ju naturliga tvålämnen, vilket i teorin gör att den gör rent sig själv. Man behöver således inte tillsätta ngt när man tvättar ull.

I verkligheten innehåller ullen ofta ganska mycket "bôs" och det kan vara en god ide att tillsätta lite "schampoo/balsam i ett" till tvättvattnet. Det hjälper till och gör dessutom ullen aningen mer lättarbetad.

När ullen ligger i blöt så kan man också klappa försiktigt med handflatan på den för att hjälpa till med rengöringen. Det viktiga är att INTE röra omkring i ullen.

Låter det krångligt? :roll:
Av Xera
Jag har åxo köppt ull från Åddebo...

Kan rekomendera dem. Har köpt från andra ställen med och blivit besviken på kvaliten, men det har inte hän från Åddebo. :-)

Jenny: jag skulle oxå gärna köpa lite ull.. jag vill nämligen göra hela förloppet släv. från ull till garn...
ja jag är lite knäpp jag vet.. men det skulle vara kul :-D
Av Jenny L
Bra tips om tvättningen. Själv har jag mest provat att tova o då blir ju ullen liksom tvättad medan man håller på :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?