Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av JITO
Hej!

Jag är helt ny på detta med sjal och skulle vara jättetacksam för lite tips vad man skall välja. Denna hemsida är ju fantastisk med all information men för mig som nybörjare så blir det nästan för mycket, det finns så otroligt många olika sjalar och märke.

Jag har en liten kille på 6 veckor och ca 6 kilo. Han är inte så förtjust i vagnen så jag skulle gärna vilja testa en sjal. Jag har fått låna en babybjörn bärsele men jag tycker inte att han verkar sitta så bra i den.

Jag skulle vilja ha en sjal som man kan knyta så att man kan amma i den eftersom han oftast somnar när han ammar och kan då fortsätta sova utan att jag behöver lägga honom ifrån mig. Jag är ganska lång (182) så jag antar att det inte funkar med en för kort sjal.

Vad säger alla ni experter? Vad tror ni jag skall köpa?

Tack!

JITO
Senast redigerad av JITO den tis aug 22, 2006 16:15, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Välkommen hit säger jag med :wink:

Du ska ju absolut ha en långsjal, men sen är ju frågan mellan vävd och trikå :roll: Trikå är ju lättare att knyta och kanske bättre om man är nybörjare, men problemet är ju att den inte avlastar lika bra och kan kännas lite svajjig när barnet blir för tungt :roll:
Känner du att du har tålamod att lära dig knyta med vävd skulle jag nog välja det, en som du tycker är snygg helt enkelt :wink: Annars en trikå, kanske en begagnad som du sen kans sälja vidare och gå vidare till vävd när du lärt dig knyta :wink:
Användarens profilbild
Av frida
Jag röstar för en vävd. Är du lång och smal funkar nog en 4,6m, om du är kraftig en 5,4. Välj en med en färg du gillar, alla är olika men ingen egentligen dålig. Fynda under säljes eller om det är en speciell du söker sätt en annons under köpes. Vill du köpa ny titta i butikerna som har sina banners här på sidan (såg att småknyten har hoppedizrea) För översikt vilka butiker som säljer vilka sjalar rekomenderas http://www.naraforaldrar.se/lankar.htm
Och kul att du hittat hit! Livet blir så mycket lättare med bärverktyg! :D
(jo om du är sugen på en trikå i alla fall, Sino är stadiga och i så fina färger :loving: )
Användarens profilbild
Av JITO
Tack så mycket för era svar och ert välkomnande!

Långsjal verkar vara det man skall välja, jag hade tittat på det lite innan men det verkar lite svårt att knyta och så men det lär man väl sig. Min kille är ju ganska sor och växer så det knakar så då hoppar jag över trikå och satsar på vävd istället.

Men om trikå är lättare att knyta så låter ju det bättre på ett sätt, så man inte tröttnar på sjalen för att man inte har tålamod att lära sig knyta :) Egentligen skulle jag vilja ha båda två, jag får fundera på det.

Jag är ganska smal så då kanske det räcker med 4,6m? Blir det jobbigt om man köper för lång? Blir det liksom tyg över som hänger?

Frida: tack för tips på hemsidan, skall kolla in den.

När det gäller vilket märke så verkar det som att ni alla säger att de är ungefär lika, bara att välja en snygg färg, det gjorde ju saken lite lättare :)

Bärsjalsträff låter kul, jag skall kolla in det.

Tack för era snabba svar! Jag återkommer nog när jag sliter mitt hår här hemma över att försöka knyta :)

JITO
Användarens profilbild
Av frida
JITO skrev: Jag är ganska smal så då kanske det räcker med 4,6m? Blir det jobbigt om man köper för lång? Blir det liksom tyg över som hänger?
JITO
För lång blir mer tyg över/hänger ja, men nån katastrof är det ju inte :wink: Min man var rätt tjock så vi delade på en 5,4 men sen knöt han iallafall bara enkel kryss (eller vad det heter) så nu har vi inga långa längre. En lång kan man ju klippa av också om det skulle vara så...
Lycka till med ditt val :)
Användarens profilbild
Av JITO
Hej

Ok jag tror jag skall köpa en lång, som sagt är det ju bara att kapa av om den är alldeles för lång med det tror jag inte den blir.

Tack!

Jill
Användarens profilbild
Av jag71
Jag började med en vävd och det är inte så svårt att lära sig knyta. Försök och försök igen och sen ännu en gång. Efter det brukar man ha en liten hum om hur man ska göra och sen är det bara att dra och dra, knyta om och så ännu en gång så är det fixat! :lol: :lol: :lol: Jag tittade på så många olika hemsidor som möjligt men på samma knytning så fick jag se "mer" kändes det som, som om det var olika detaljer på alla sidor (om du förstår hur jag menar).

Min första sjal valde jag pga att den var tunn och inte allt för "skrikig" i färgerna.
Användarens profilbild
Av JITO
Hej jag 71

Jag skall kolla runt på alla hemsidor, har du tips så tar jag gärna emot det. Jag rev sönder ett gammalt lakan här hemma nu och testade att knyta lite :) Bara för att få känslan liksom, det kändes bra men jag testade aldrig att sätta i min son. Jag känner mig osäker på själva momentet att sätta i barnet eftersom han är ganska liten men det är väl bara att öva på det också.
Användarens profilbild
Av ericah
Jag köpte min första sjal, en SINO :heart: när sonen var 7 veckor (han vägde då knappa 5 kg) och den bär jag fortfarande i (nu väger han knappt 7 kg) och tycker det funkar utmärkt.

Ska införskaffa en vävd men kan inte bestämma mig för vilken.
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
mejla elin på edenbaby.se hon bor i mölndal och tar emot hembesök tror jag. hon är snäll :D
Användarens profilbild
Av JITO
Sino har jag sett, de verkar fina, men min son är väl snart 7 kilo så det kanske är lite onödigt.

Jag har lagt ett meddelande till Elin på edenbay här på sjalbarn men hon kanske inte är här så ofta? Då får jag ta och maila henne.

Ericah: hur tänker du när du väljer sjal nu? Du har ju lite erfarenhet nu som jag saknar som aldrig haft sjal.
Användarens profilbild
Av mojsan
JITO skrev:...Jag har lagt ett meddelande till Elin på edenbay här på sjalbarn men hon kanske inte är här så ofta? Då får jag ta och maila henne...
Hon försöker nog, men de har precis flyttat och jag misstänker de prioriterar fixandet och företagandet ett tag. Jag började sjala med trikåsjal (babybundler iofs, som är en av de stadigare (och varmare))när bella var 6 månader och vägde mer än 7 kg...
Användarens profilbild
Av JITO
Mojsan, ok, då kanske det är ok ändå med en trikå? Hur länge kunde du ha henne i den?
Användarens profilbild
Av mojsan
JITO skrev:Mojsan, ok, då kanske det är ok ändå med en trikå? Hur länge kunde du ha henne i den?
Hmm.. det tog nog till hon var en 9-10 månader innan jag slog till på hoppis tunis, som blev den första vävda sjal jag bar mer med. Brazilen var lite för grov, tyckte jag. Fast ärligt talat, jag sjalade rätt sparsamt i början, innan jag började få till knytningarna o så. Jag var en slow-starter. Men jag tycker inte man behöver vara rädd för att köpa en trikå första månaderna.
Användarens profilbild
Av Aylin
Jag bar sonen i trikåsjal tills han var 6-7 månader. Tycker att det var jättemysigt eftersom den är så mjuk & gosig. En till fördel med trikåsjal är att man knyter på sig sjalen först & stoppar i barnet sen. I vävd sjal behöver man ju hålla i barnet medans man knyter. Inga problem efter lite övning men iallafall lättare om man haft trikåsjal först tycker jag.

Kom gärna på en träff i Göteborg (kolla under bärsjalsträffar).
Nästa träff är på Tisdag (Hönö/Öckerö) & sen verkar det bli en till på Torsdag i Göteborg.

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?