Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av carmina
Nu har jag kommit fram till att det är en sjal/sele för kortbärande som är det främsta behovet. Just nu använder vi Baby Björn-selen, men dottern väger 7kg och selen är inte så bekväm. Så jag väljer mellan en Ringo och en Ergo. Vad finns det för för- och nackdelar? Att den går snabbt att få på och är hyfsat bekväm är viktig. Tack, tack.
Användarens profilbild
Av marlene
Jag har inte provat ringo men andra ringsjalar och skulle jag välja mellan ERGO och Ringo och inte ha några andra bärhjälpmedel skulle jag absolut ta ERGOn. Den är snabb att ta på och avlastar mycket bättre än en ringsjal så man kan bära längre och bekvämare.
Användarens profilbild
Av Anso
Då skulle jag välja en Ergo och sy mig en ringsjal - om du måste välja. Annars så är Ringon väldigt skön att bära i kortare stunder både fram på magen/bröstet och på höften. Ergon kan du ju använda att bära i längre stunder, lite bökigare att snabbt få i bebben, då är ju ringsjal smidigare.

Sybeskrivning på ringsjal finns t.ex på Babydesign (se till höger) och sjalringar finns hos de flesta återförsäljarna. Kan man sy en raksöm så kan man göra en ringsjal! Och har man gjort en så blir det ofast flera - skojigt, lätt och så vill man förfina designen hela tiden och försöka att hitta den perfekta vikningen äver axeln. :wink:
Användarens profilbild
Av Anna
å, det var inte helt lätt. Tycker itne riktigt man kan jämföra en ergo och en ringo. Det är helt olika bärredskap, båda väldigt bra men på olika sätt.

Jag tycker nog ett Ergon kan vara med allsidig förståss, den går att bära länge med när man har behov av det och är mycket lättare att bära på ryggen med än en ringsjal, vilket kan vara väldigt praktiskt då de är lite större.

Ringsjalar är ju ytterligare något snabbare och en ringsjal tycker jag egentligen alla föräldrar skulel ha, så mitt förslag blir nog följande:

Köp en Ergo och ett par ringar och sy dig en billigt ringsjal så har du både funktionerna till ett ok pris. Om du sedan känner att du använder ringsjal allra mest och inte ergon så mycker så kan man ju alltid sälja och köpa en ringo då.
Användarens profilbild
Av Mi
Nä, jag tycker du ska slå till med en Ringo :D Den är perfekt för snabbisar. Känner du att du behöver bära bebben längre så investerar du i en Ergo..
Användarens profilbild
Av April
Tycker helt klart en Ergo, då din dotter inte är så gammal ännu. Fram tills Saga var 1,5 år, så använde vi Ergon flitigt här hemma. Jag har alltid haft kortsjal också, men det blir inte riktigt samma sak.

Om du t.ex. ska laga mat, eller göra andra saker, då du behöver bägge händerna fria - så tycker jag att Ergon är perfekt. Om barnet vill vara nära, är det bara att ha det på ryggen, sedan kan du fortsätta att göra allt vad du vill.

En ringsjal är väldigt mysig (har en Ringo själv), men ska man laga mat m.m. så tycker jag att det är skönare att ha barnet på ryggen.

Jag tycker dock inte att det ena utesluter det andra. Ett alternativ kanske är att köpa en Patapum (lite billigare än Ergo) + en ringsjal från www.ringsjalar.tk (billigare än Ringon). På så vis får du bägge sakerna :-D

Kram
Av carmina
Tack för era svar, men suck, jag blir inget klokare. Alltså, min dotter är en väldigt nyfiken liten varelse. Jag fattar det som att barnet har mycket bättre uppsikt av vad som händer när hon sitter på höften. Kan hon det med Ergon?

Ni som har båda, när använder ni ringsjal och när använder ni Ergon? Upp till vilken ålder kan man använda ringsjal respektive Ergo?

Var kan jag köpa en Ergo? Jag är alltså sämre än sämst på att sy, så när ni säger "sy dig en ringsjal" så får ni det att låta lätt med då vet ni inte vem ni har att göra med ... Men just Ringo är ju svindyra att köpa!!! Vad kostar en Ergo? Jag blir galen, vill ha båda, och helst en vävd långsjal också

Hoppas på fler kloka svar!
Användarens profilbild
Av Alven
jag har två vävda långsjalar, två ringsjalar (varav en ringo) och en Ergo. Jag använder helst en sjal på ryggen hemma, jag tycjer det är skönast, men min man använder bara Ergo. Jag har också använt den mycket på sistone eftersom jag kan få på den smidigt utan spegel, det är mer än jag kan säga om sjalen :).

När jag ska bära kort ut och in i affärer och bil använder jag Ringo (bra med inbyggd handväska). När jag ska söva David inne använder jag den andra ringsjalen (mjukare än ringo). När jag ska ut på längre turer och måste få upp David på ryggen borta tar jag Ergon, kan jag sätta upp honom hemma tar jag sjalen för det är ändå skönast. Hemmabärande, typ vid matlagning och dammsugning och gräsklippning, blir det långsjal...

Vet inte om du blev nåt klokare, men det är så jag använder mina bärredskap! :)
Användarens profilbild
Av Anso
Hm nytt alternativ då - med en Sutemisele kan du även bära på höften.
Användarens profilbild
Av marlene
Anso skrev:Hm nytt alternativ då - med en Sutemisele kan du även bära på höften.
Det kan man även med nya ERGOn
Av carmina
Nu ser jag att Ergon har fjärilar på insidan, inte min grej... Men ett alternativ kanske är Patapum som April skriver, är den lika bekväm tror ni? Man blir ju lite skeptisk när priset är mycket lägre än Ergon, men vad är det annars för skillnader på dem. Någon som vet? Tack för att ni hjälper mig att reda ut allt! Synd att jag redan fyllt år och Mors Dag har varit...
Användarens profilbild
Av marlene
carmina skrev:Nu ser jag att Ergon har fjärilar på insidan, inte min grej... Men ett alternativ kanske är Patapum som April skriver, är den lika bekväm tror ni? Man blir ju lite skeptisk när priset är mycket lägre än Ergon, men vad är det annars för skillnader på dem. Någon som vet? Tack för att ni hjälper mig att reda ut allt! Synd att jag redan fyllt år och Mors Dag har varit...
Det är ju bara nya ERGO som har fjärilar på insidan och dom flesta i sverige har nog kvar den gammla ERGOn fortfarande
Användarens profilbild
Av Key
Ringsjal tror jag på - i alla fall om du menar "kortbärning"! Och jag tror dessutom att du kanske ska skippa Ringon och köpa en annan, billigare ringsjal om du inte kan sy själv. Det finns BRA ringsjalar för halva det priset!

Jag använder helt klart ringsjalen mest (så jag kanske ska köpa/sy mig en ny som är snyggare i stället för att köra med min "gardin" ;) ).
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?