Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Scilla
Jag har ledsnat på de fula noppiga sängtopparna i stretchfrotté och funderar på att sy ett sängöverdrag i något snyggt mönstrat tyg istället, ett som går ner och döljer eventuella sänglådor (eller dammråttor) under dubbelsängen - som en rak sängkappa.

Någon som åstadkommit något liknande och har tips om utformning mm? Jag vet inte riktigt hur jag ska börja för att få bra passform. Det känns ju som att det är viktigast att det sitter bra för att det ska bli snyggt.

Tacksam för råd!
Användarens profilbild
Av Fiffi75
JAg har gjort ett. Tog två lakan och sydde ihop att ha mellan säng och bäddmadrass klippte till så att det blev lika stort som sängen. Sen rundade jag hörnen och sydde på själva "kjolen". Som jag fållat innan jag sydde på den. Blir så mycket tyg på bordet annars. Kjolen går från ca 15 cm in på den sida som står mot väggen och har alltså ett glapp därr väggen är. sparar tyg. DÄr lät jag istället lakanstyget från ovansidan går ner en bit så att det hela ligger still.
Blev toppenbra.
Användarens profilbild
Av Scilla
Åh, tack båda! Återkom gärna med foto eller beskrivning, Florin!

Fiffi, din "kjol", är den alldeles rak i sig alltså, innan du sydde fast den? Bara att hörnen på stora tyget var rundade? Det var ungefär så jag tänkt på att göra men visste inte om det skulle bli bra. Du får gärna visa bild om du kan! :D
Användarens profilbild
Av florin
fungerade inte alls att fota och att förklara blir försvårt.... ska nog till svärföräldrarna på några dagar, då kan jag scanna om du inte har alltför b¨åttom... det är i alla fall en rak sängkappa som har raka, fina hörn och döljer allt under sängen :-) Har sett likanande i handeln förallt mellan 600 och 1000 kr!!!!
Användarens profilbild
Av Scilla
naimiez skrev:Såg att IKEA har...Jysk har också tror jag...
Oj, fast det var inte alls min stil... inga volanger här inte :wink: Tänkte mig något stormönstrat typ marimekko-tyg och så en helt rak modell. Kan ju inte vara så svårt att knåpa ihop tycker man!

Florin, vad är det för bok, kanske finns den på bibblan så att jag kan låna den?
Användarens profilbild
Av Fiffi75
Scilla skrev: Fiffi, din "kjol", är den alldeles rak i sig alltså, innan du sydde fast den? Bara att hörnen på stora tyget var rundade? Det var ungefär så jag tänkt på att göra men visste inte om det skulle bli bra. Du får gärna visa bild om du kan! :D
Kjolen är alldeles rak. Då blir det ju tajt kring sängen men det var så jag ville ha. Man kan ju göra veck i hörnen om man vill ha den sält men inte tajt. TYvärr gör det sig inte så bra att fota just nu för vi har sänkt sängen så den hänger i golvet men jag ska se vad jag kan göra. Tyget i kjolen är naturvitt med stora bruna slingor på . Ärvt av mormos syster. 60-tal skulle jag tippa.
Användarens profilbild
Av Scilla
marcy skrev:Ellos har en rak variant.. för jag ahr den.
De såg ju lite bättre ut men jag vill ha ett roligare tyg. Och så börjar ju symaskinen rosta ihop här hemma :wink:
Användarens profilbild
Av Scilla
Var tvungen att rota fram den här gamla tråden eftersom jag i helgen ÄNTLIGEN fick ändan ur och sydde mitt sängöverdrag. (Det blev än mer väsentligt då vi köpte ny säng i höstas som är kritvit och som katten gärna klöser på... :evil: )

Däremot blev det ett väldigt neutralt tyg eftersom jag redan tillverkat en mönstrad sänggavel, det hade blivit lite mycket kanske. Ganska nöjd är jag i alla fall med tanke på att jag verkligen improviserade (och inte är något syproffs direkt :lol: )!

Själva överdraget:

Bild

Och i bäddat skick:

Bild
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
Jag känner mig riktigt inspirerad nu, gud så fint det blev :vågen: Har du skarvar i hörnen? Blir det bäst med ett kraftigare tyg kanske?
Användarens profilbild
Av Scilla
Sannasmamma skrev:Jag känner mig riktigt inspirerad nu, gud så fint det blev :vågen:
Åh tack! :rodna:
Sannasmamma skrev:Har du skarvar i hörnen? Blir det bäst med ett kraftigare tyg kanske?

Ja, för att slippa köpa jättemånga meter tyg så har jag delat tyget på längden (eller om det blir bredden? :hmm: ) och skarvat i hörnen. Jag hade tänkte göra längre "slitsar" nedtill i hörnen (det syns en liiten en om man tittar noga) men eftersom jag råkade klippa lite snålt så fanns det liksom inte plats om jag inte ville blotta sängen för mycket (vilket säkert hade sett ganska snyggt ut med det vita under, men väldigt icke-ändamålsenligt då min kompis tax har en taskig vana att pinka just på mina sänghörn :roll: - ursäkta utläggningen... :lol:) Det blev även en skarv mitt på fotändan men det gör inte så mycket tycker jag.

Det var egentligen enkelt men ganska bökigt då det blir så mycket tyg i slutet. Gjorde som Fiffi75 och tog ett gammalt laken som "topp". Det enda som är lite klurigt är hörnen men det löste sig hyfsat. Ja, jag tror att det lättast att få det snyggt med ett skapligt stadigt tyg.
Av Linda B
Å vad snyggt!!! Tänk vad man kan åstadkomma med ett gammalt lakan, lite nytt tyg och en stund ifred vid symaskinen..... :D

Man blir så inspirerad till att börja sy mer när man ser allt fint här på tråden!! :D :D Det är det där med tiden....ehum......
Användarens profilbild
Av Scilla
Linda B skrev:Tänk vad man kan åstadkomma med ett gammalt lakan, lite nytt tyg och en stund ifred vid symaskinen..... :D
Ja, det är just det där med tid ifred... för tänk vad en snart-tvååring kan åstadkomma med ett gammalt lakan, lite nytt tyg och en stund vid symaskinen... (lägg gärna till en bra sax mm mm) :floet2: :shock: :mrgreen:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?