Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Johanna W
Funderar på att köpa en Tricotti till bebisen som kommer snart. Den skulle i så fall bli ett komplement till Mobyn som jag redan har, främst för att Tricotti rekommenderas mer som amningssjal.

Har dock förstått att man bara kan använda Tricottin till vagga den första tiden, kan man amma i den positionen? Eller är tanken att man inte kan börja amma i sjalen förrän babyn kan sitta upprätt?

Om det inte fungerar med Tricottin, finns det något annat som funkar att amma en nyfödd i?
Användarens profilbild
Av Anso
Hm, jag har aldrig provat en Tricotti eller liknande utan bara ringsjal, trikåsjal och vävd sjal. Med Hanna liggande i vagga i ringsjal så kunde i alla fall jag amma men det blir väl inte riktigt samma position i en Tricotti får jag för mig.

För att amma med barnet sittande mage mot mage i en lång trikåsjal så behövde i alla fall jag lätta lite på knytningen så att Hanna satt lite lägre ner (och då kan jag tillägga att mina bröst är SMÅ och inte direkt påverkade av gravitationskraften..... :) )

Om man i vaggpositionen kan få till att barnet ligger vänd mot den som bär så ska det väl kunna gå och amma antar jag men jag skulle nog satsa på en lång trikåsjal i alla fall för att vara på den säkra sidan. Men en lång trikåsjal får man dessutom till ett extra lager som stöd för barnet och det känns lite tryggare än "bara" krysset som blir med en Tricotti. För snabbbärning skulle jag absolut kunna tänka mig en Tricotti.
Användarens profilbild
Av Miamamman
Du kan amam lika bra i mobyn....
JAg tycker nog det var lättare att amma i lång triksåsjal än dubel bärpåse.
Användarens profilbild
Av Johanna W
Tack för era synpunkter!

Hmm... På Sjalbarns "välja sjal"-sida står bärpåse under rubriken "nyfödd" och det står att man även kan amma i bärpåse. Kanske är det enkel bärpåse som menas då i första hand? Är det lättare i en sån än i en dubbel som Tricotti? :hmm: Nån som vet om man syftar på någon särskild position i största allmänhet, när man pratar om att amma nyfödd i bärpåse? Ja, hur går det till helt enkelt? :blahblah:
Användarens profilbild
Av Miamamman
Fast jag tycker att det är lite meckigt att amam i bärpåsen när dom är helt nyfödda och alldeles vobbliga och ostadiga i nackaen. Lättare med lång trikåsjal tycker jag. Också ringsjal känns lättare den första tidien tycker ajg eftersom den går att justera. Bärpåsenkräver att man lite granna knölar ihop barnet när man sätter i det tycker jag, om man ska få det nog tight och det känns ostadigt med en nyfis. Fast det är ju bra jag, man är ju olika, har jman haft bärpåse från början känns det aknske lättare. JAg hade ju trikåsjal och ringsjal från början.
Användarens profilbild
Av Alven
Och jag antll nöds amma i en ringsjal, men lätt är det inte... det beror nog lite på hur man är skapt hlt enkelt. Nu har jag inte studerat dig närmare Joxa :lol: , men det jg sett tyder nog på att du får det lättare än vad jag har med sjalamningen om man säger så... :blahblah:
Användarens profilbild
Av Johanna W
Ja kanske det... :lol: Det verkar i alla fall inte finnas några standardlösningar, man får väl köpa en sjal och hoppas på det bästa.
Användarens profilbild
Av miso
tricottin är lite av en favorit just nu för att den är så enkel att slänga på. Dottern är dock 3 månader och helt stadig i nacken, skulle inte rekommendera den till en nyfödd. Tricottin är ju inte flexibel så att man kan få bebisen i rätt höjd, jag tror att risken är stor att man skulle behöva hålla barnet med ena armen för att få det på rätt plats. Vid de tillfällen jag har behövt amma samtidigt som jag går omkring har en ringsjal varit praktisk tycker jag, lätt att justera till rätt höjd även med barnet i och man kan använda svansen som insynsskydd. Dock är det ju inte så smidigt att byta bröst. Har även ammat i långsjalen men det är lite mer knepigt och dottern hamnar lätt snett.

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?