Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Tuve
Jag sitter och ska sy en MT. Har ingen sen tidigare, så jag får chansa lite på hur jag vill ha den. Provade en på sjalträff i Lund i lördags, tyckte den var bekväm. Jag tror jag ska göra en hybrid mellan BäraNäras variant med spännen, och Knyttets variant med långa remmar som knyts.
Jag tänker ha spänne i höftbältet, men vill ha flexibiliteten hos de långa axelremmarna.
Nu är det så att jag tänker försöka använda tyg jag har hemma. Jag har ett kraftigt gult till själva bakstycket. Till axelremmarna har jag funderat på att använda ett tyg som är mjukt och tunt som ett lakan, ett rätt tunt lakan dessutom. Det är oanvänt, och känns starkt att dra i, så jag tror att det håller. Men frågan är vad som känns bäst, ett tunnt eller ett kraftigt? För er som inte sett Knyttets beskrivning består axelremmen av ett 30cm brett tyg som viks som en bälg till 10 cm. www.umedalen.ac/ba2020/sybeskrivning.html
Mitt alternativtyg är ett oblekt linnetyg, rätt kraftigt, som jag i så fall skulle göra hela sjalen i.

Så frågan är alltså: blir axelremmarna bra i tunt tyg? Blir kraftigt linne lite stelt?

Och så bredden på bakstycket - mönster verkar variera från 30 - 45 cm brett. Mitt barn är 4 månader (66 cm lång). Jag kan ju mäta hans knä-till-knä-mått, men hur blir det då sen när han vuxit?

Snälla svara fort, jag är SÅ sysugen, och babyn sover!
Användarens profilbild
Av Tuve
Tänk vilket bra barn! Han sover med benen i sjalbärarställning! Han är bara 23 cm från knäveck till knäveck. Vad tror ni är maxbredd på bakstycket då för att det inte ska bli korvigt för honom?
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Selen på bilden är 30 cm bred. Albert var nog ung fyra månader när jag sydde den och han är kort så det blir nog ganska bra bredd tror jag.

Jag hade nog valt det lite kraftigare tyget. Linne brukar ju mjukna en hel del. Lakansväv tror jag blir både lite väl stumt och tunt för att ge bra avlastning.
Användarens profilbild
Av tinaw
Bredden till en 4-månaders skulle jag göra 30-35 cm, precis som knyttet. Jag skulle ta linnetyget om det inte är jättekraftigt utan "vanlig" oblekt linne. Tunna tyger skär lätt in.

Ang resåren på min bälgficka så sitter den fastsydd inne i vecket på fickan. Kanske inte en optimal lösning, men jag gillade inte resåkanal i ovankant speciellt, tyckte att det blev rynkigt och fult, så då gjode jag den här varianten som jag fortfarande funderar på hur man kan förbättra.

Fråga gärna vidare om du undrar över nåt :D

/Tina (BäraNära)
Användarens profilbild
Av tinaw
Det är sant att det blir lite brett, men de växer så grymmefort i början att det liksom inte känns meningsfullt med "lagom smalt" eller hur man ska uttrycka det, för då blir det bara för smalt snabbt. Ska då tilläggas att många selar är ca 30, så det är inte för smalt för att sitta på, men man får inte det gosiga sjalkänslan på samma sätt. Tycker jag alltså.
Användarens profilbild
Av tinaw
Har inte gjort det men längtar efter en kasserad sjal att prova på :lol:

Speciellt om du ska göra utbredbara axelband tror jag det blir perfekt!
Användarens profilbild
Av fantasiflicka
tinaw skrev:Har inte gjort det men längtar efter en kasserad sjal att prova på :lol:

Speciellt om du ska göra utbredbara axelband tror jag det blir perfekt!
jaa, det var nog vad jag hade tänkt...Men kanske man ska använda sjalen endast till banden och ta något annat mer likt typ canvas tyg som ryggplatta...eller? Man vill ju lite stadga i ryggdelen och sjalen är för slapp för det.
Användarens profilbild
Av tinaw
Men man syr ryggplattan i dubbelt tyg, jag har väldigt svårt att tro att en ryggplatta av stork skulle bli sladdrig. Man kan lägga ett extra lager tyg i mitten av nån stadigare sort om man vill. Men jag tror inte att det behövs.
Användarens profilbild
Av fantasiflicka
tinaw skrev:Men man syr ryggplattan i dubbelt tyg, jag har väldigt svårt att tro att en ryggplatta av stork skulle bli sladdrig. Man kan lägga ett extra lager tyg i mitten av nån stadigare sort om man vill. Men jag tror inte att det behövs.
Du har säkert rätt, du är experten och jag total novis här känner jag.
Då ska jag vänta in min Bissa-sydda MT, leta reda på en symaskin, studera BissaMT:n och sedan börja klippa och sy då. :roll: :lol: :lol:
Användarens profilbild
Av Tuve
Tack för alla tips!
Det blir linnetyget då. Har just ringt en kompis som kan tänkas ha småbitar av färgat linne att göra lite mönster på bakstycket med. Blir kanske lite tråkigt annars med bara det oblekta.

Får se om jag gör nån ficka. tinaw, förlåt, men jag fattar fortfarande inte hur du menar med resåren. Har du klippt typ nyckelhål som den går genom i vecken? Innan jag läste ditt svar låg jag i sängen i morse och tänkte att NU fattar jag! Om de tre mörka märkena på din ritning bara motsvarade punkterna där du fäste resåren, och den för övrigt låg ytterst på tyget, så kan jag se att det är en lösning som funkar, i alla fall om resåren har en snygg färg. Men jag har bara tråkigt vitt. De ser ju lite smutsvita ut, de där.
Användarens profilbild
Av sus
fantasiflicka skrev:När ändå ämnet tages upp...

Har någon sytt en MT/liknande av en vävd sjal?
Har nämligen en stork här hemma som det blivit en reva i... :? :?
Hur funkar det? Blir det något bra eller?
Jag frågade i den här tråden om att sy en MT i pearl tyg. Vovvemor har tydligen gjort det och är nöjd, så en kasserad stork borde ju också funka.
http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewtopic.php?t=28970

(om du återkommer om ett par år eller så, så kanske min pearl MT är klar så kan du få testa :wink: )
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?