Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Ska ha barn i oktober, och har blivit mer eller mindre sjalfrälst innan barnet ens har kommit. Läser på och informerar mig så gott jag kan, men det känns nästan som att ju mer jag läser ju mer förvirrad och villrådig blir jag. :?
Hade från början "bestämt mig" för att jag skulle ha en hug-a-bub, en väninna har den och är jättenöjd. Men man måste ju ändå kolla in alternativen, och oj så många olika trikåsjalar det fanns :)
Nu funderar jag på någon av dessa: hug-a-bub eller Moby Wrap. Vad är det för skillnader mellan dem (förutom priset då som verkligen talar för Moby Wrap)?
Men sedan undrar man ju lite också - de flesta försäljare skriver att trikåsjalarna passar tills barnet väger runt 12-15 kilo, men många användare verkar tycka att det blir för ostadigt redan vid 8-9 kilo. Är det i så fall bättre att köpa en vävd sjal redan från början? Kan man ha en vävd sjal till en nyfödd, eller blir det för hårt och strävt? Funderar i så fall på att skaffa en Hoppediz, den verkar ju vara rätt stretchig för att vara vävd.
Aargh, det känns som att det blev mer komplicerat efter att man bestämt sig för att ha sjal än innan, jag som tänkt att sjalar skulle göra livet enklare :wink:
Användarens profilbild
Av Suskiv
Jag tycker det går perfekt att ha vävd till nyfödd. Jag tycker faktist det är bättre än trikåsjal. Jag tycker inte riktigt trikåsjalar är bra.
I vilket fall som helst så tycker jag att babybundler är bättre än hug-a-bub. Hug-a-buben tycker jag avlastar väldigt dåligt.
Användarens profilbild
Av sus
Jag började med att använda en vävd sjal (Stork) till Majken.men týckte att det var lite byllsigt att ha under vinterjackan och att sitta i bilen med. Eftersom vi bor i stan får vi ofta gå ett par kvarter till och från bilen. Då är sjalen väldigt användbar, men då ska den vara bekväm att sitta med utan bar i också.
Så jag köpte en Moby och la undan Storken ett par månader. Jag kan fortfarande bära 8,5 kilo Majken i Mobyn, men har ändå lånat ut den till en kompis för nu använder jag storken mer, mest för att jag bytt förg och älskar min Stor Inka :wink:

Så mitt tips är att köp en Moby, det är jättemysigt i början, men räkna med att behöva en vävd sjal så småningom ändå. Mobyn är ju så billig och du kan ju sälja den sen när du vill köpa en vävd sjal
Användarens profilbild
Av Anso
Hej,
Du kan visst ha en vävd sjal redan från början och då är ju Hoppisen väldigt mjuk och go.

Men det är snäppet gosigare med en trikåsjal och man behöver inte vara lika haj på att knyta - det brukar bli rikigt knutet redan från början med en trikåsjal. Därmed inte sagt att det är svårt att knyta en vävd sjal!!

Jag skulle nog i alla fall ta en trikåsjal till att börja med just för att den är lätt att knyta och man kan ha den på sig hela dagen utan att knyta om den när man tar i och ur bebben.

Det finns ännu fler trikåsjalar också-jag har faktiskt köpt en Cuddly Wrap (se Baby Hip till höger) nu när Hanna väger 8,5 kg och tycker att den fungerar bra för kortare turer men inte för några långpromenader då föredrar jag en stadigare vävd sjal. Cuddly Wrap är omkring 50 cm bred så det blir inte heller så mycket tyg att vira in sig i.

Även Babydesign har en variant som heter Kari Me som är tunn och med mycket stretch i - inte heller så dyr tror jag. Finns inte på deras hemsida ännu men man kan alltid fråga efter den.

Det finns ju också en hel del begagnade sjalar som är väl värda att titta på.

Försök att ta dig till någon sjalbarnsträff så får du se sjalarna i verkligheten så kanske det blir lättare att välja.

Lyckat till!
Användarens profilbild
Av Lingling
Jag vet inte hur en vävd är till precis nyfödd, men Lillan har åkt i sin antigua och hon blir 7 veckor imorgon, annars tycker jag att Babybundlern är jättebra, enda jag har emot den just nu är att den inte är tjusigt randig;), så kan den bli lite varm också. Tycker det är bra att ha en att byta med iaf, det kan ju hända "olyckor" ...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?