Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av sagogrynet
:evil: Grrr... Varför vill inte min nya dyra symaskin fungera som jag vill?
Jag köpte den för att det bara skulle vara att sätta sig ner och sy. För att slippa de problem och krångel som jag haft med mina gamla.

Jag sitter och zigzagar min Olga. Efter ca fyra meter tar den inte längre upp undertråden ordentligt utan det är raksöm på undersidan. Varför? Jag ringde singerbutiken där jag köpte den förra gången det krånglade så här och han pratade om trådspänning. Jag har provat massor med inställningar och det fungerar ibland. Varför slutar det fungera mitt i? Jag har ju inte ändrat på något?!
:evil:

*ARG*

Någon som kan hjälpa mig?
Ska jag gå tillbaka med den?
Användarens profilbild
Av medusan75
Nu kommer jag inte ihåg vilket, om trådspänningen ska vara lösare eller hårdare. Rent logiskt så låter det som om övertråden är för lös. Vad det ska vara varierar ju från tyg till tyg. Kolla i manualen till symaskinen, det brukar stå där.
Av BumbiBarn
Kolla så strådspänningen är ok i spolkapseln.

Jag vet inte hur det är på din maskin, men på min ska tråden vara såpass spänd att man kan hålla i tråden och ha spolkaspels hängande, den ska inte röra sig om man inte rycker lite med handen, då ska det rullas ut lite för varje "ryck".

När spolkapseln är ok kan man kolla överspänningen och ändra den tills stygnen är bra.

Jag tycker det låter som om undertråden är för hårt spänd nämligen, så kolla spolkapseln så att tråden har ok spänning.

Jag har ingen aning om hur det är på din maskin, jag har en gammal pfaffmaskin som är superbra, men ibland händer sånt som du beskriver och då får man kolla allt sånt där :)

/ Jenny
Användarens profilbild
Av Vida
Naej, om det är raksöm på _undersidan_ så är det övertården som är för slapp (eller undertråden som är för spänd - och det tror jag inte).
Om det är bra i början men sen flängar ur så gissar jag att tråden hoppar ut ur trådspännaren när du sytt en bit...det är den lilla skåran som du har i ögonhöjd när du syr.
Jag gissar att du har trätt övertråden fel, troligtvis har du satt den runt den lilla runda högst upp, som man bara ska använda om man fyller på en ny spole... kanske är det så? Nått får iaf tråden att hoppa ut ur trådspännaren... gissningsvis alltså! :hmm:
Användarens profilbild
Av Helen
Du hade köpt den hos Bernt eller hur?
Ta maskinen på barnbvagnen och be honom hjälpa dig.
Han är så kaxig så karln kan minsan hjälpa till! ( ursäkta :oops: men otrevligare försäljare får man leta efter! Jag har aldrig träffat en så välsmord ål någon gång!)

Jag har inget emot hans symaskiner, men jag skulle köra många mil för att köpa den av någon annan...

OBS! Helt privat inlägg! :lol:
Användarens profilbild
Av sagogrynet
medusan75 skrev:Nu kommer jag inte ihåg vilket, om trådspänningen ska vara lösare eller hårdare. Rent logiskt så låter det som om övertråden är för lös. Vad det ska vara varierar ju från tyg till tyg. Kolla i manualen till symaskinen, det brukar stå där.
Jag har läst den där manualen fram och baklänges...
BumbiBarn skrev:Jag tycker det låter som om undertråden är för hårt spänd nämligen, så kolla spolkapseln så att tråden har ok spänning.
Jag har ingen spolkapsel på min maskin, spolen ska ligga löst i hållaren i maskinen.. Vet inte hur man ändrar undertrådspänningen...
NeaVida skrev:Naej, om det är raksöm på _undersidan_ så är det övertården som är för slapp (eller undertråden som är för spänd - och det tror jag inte).
Om det är bra i början men sen flängar ur så gissar jag att tråden hoppar ut ur trådspännaren när du sytt en bit...det är den lilla skåran som du har i ögonhöjd när du syr.
Jag gissar att du har trätt övertråden fel, troligtvis har du satt den runt den lilla runda högst upp, som man bara ska använda om man fyller på en ny spole... kanske är det så? Nått får iaf tråden att hoppa ut ur trådspännaren... gissningsvis alltså!
Tyvärr inte det heller.. :(

Helen skrev: Du hade köpt den hos Bernt eller hur?
Ta maskinen på barnbvagnen och be honom hjälpa dig.
Han är så kaxig så karln kan minsan hjälpa till! ( ursäkta men otrevligare försäljare får man leta efter! Jag har aldrig träffat en så välsmord ål någon gång!)

Jag har inget emot hans symaskiner, men jag skulle köra många mil för att köpa den av någon annan...

Hahahahaha! :Hahaa: :lol:
Nej, den är köpt i Malmö, av en mycket gammal man som ser ut att vara tagen direkt ur en femtiotalsfilm. :wink: Han älskar sitt arbete och är en försäljare av den gamla stammen. Antagligen har hans far och farfar också varit symaskinsförsäljare! :lol:

:D Tack alla för era försök till hjälp!
Tyvärr har jag inte kunnat fixa det ännu.. Min man tog med sig en tygbit till Malmö med söm på för att visa mannen. Kanske kan han ge ytterligare råd med hjälp av den annars får vi ta in den på lagning...

Kommer ni på något mer som det kan vara får ni gärna skriva det!
Användarens profilbild
Av tinaw
Har du gjort rent den inuti från damm? Och i övertrådsspänningen mellan spännplattorna?
Användarens profilbild
Av sagogrynet
tinaw skrev:Har du gjort rent den inuti från damm? Och i övertrådsspänningen mellan spännplattorna?
:hmm: Nej... den är helt ny... ska det behövas? :lol: Får väl kolla igenom den lite då... Tack för tips!
Användarens profilbild
Av tinaw
Provat att trä om maskinen helt? Oftast hoppar tråden ur nån bit av trädningen och då blir det så helt plötsligt. Om den är helt ny är det nog knappast damm.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?