Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av aspen
I september får vi en liten till. Hade tänkt att ha sjal för bebisen och vagn till 2,5 åringen istället för syskonvagn. Jag har en bärabarn som jag antagligen inte får till ordentligt för jag känner mig låst i den samt får ont i ena axeln. Jag kan ju inte röra den armen särskilt mycket som tyget hänger på. Sonen väger 14 kg, kan nog spela in. Men den är väl för kort för en bebis?

Vilken tycker ni jag ska köpa, eller sy slälv kanske? Kan ju visserligen sy men har ingen koll på tygkvaliteter alls. Är bärabarn vävd eller trikå tex? :oops:

Och om jag ska sy själv vet jag inte vad för tyg jag ska köpa, det kanske blir för bräckligt?

Tips någon? Är ju som sagt helt novis i djungeln.

/Annelie
Användarens profilbild
Av Anso
Trikåsjal till din nya bebbe är nog det mysigaste alternativet och då kan du ha på dig sjalen under dagen och bära ta i och ur bebben när det behövs.

Du kan ha en Bära barn sjal även till en nyfödd om den gillar att ligga i sk. "vagga" men vad det verkar inne på det här forumet så är det inte så många som lyckas tyvärr. I en trikåsjal kan man också ha bebben liggande i vagga (se t.ex på www.stjarnbarn.se) Sedan blr det mer att man knyter Bära Barnsjalen för att bära barnet mot sitt bröst eller sittande på din höft men då ska ju bebben var lite stadigare i nacken osv.

Trikåsjalar finns det ju ett gäng av - se under rubriken "olika märken" så får du lite mer vägledning.
Annars får du fråga igen :wink:
Användarens profilbild
Av Alven
Jag tror det är tveksamt om du kan få en trikåsjal billigare än en Moby Wrap, t o m om du syr själv. Man behöver ju en hel del tyg... plus tid förstås. Jag ycker att Mobyn är en utmärkt "nybörjarsjal", och kommer att använda den igen om/när jag får en ny bebis igen... :)
Användarens profilbild
Av Helen
En långsjal av någon sort tycker jag är lämpligt. En kort sjal typ bärabarn eller andra är mer ett komplement till en långsjal och oftast så väljer man då en ringsjal i stället för den är lättare att justera.

Om du ska ha trikå eller vävd sjal direkt är en smaksak. Ska man köpa EN sjal tycker jag man ska köpa en vävd. tycker man det är ok att köpa mer än en så är en trikåsjal jättemysig första tiden.

Det finns lite olika sjalar och du hittar dem här på forumet. Där har de som själva provat på dem gett sitt omdömme.

En prisvärd trikåsjal är Baby Bundlern
En prisvärd vävd sjal är Hoppediz.
Förutom dem finns det massor att välja på.

Förök få tag i någon i din närhet som har sjalar eller säljer sjalar. Se om det blir någon sjalträff i närheten där du bor. Det finns sjalare runt om i landet som är villiga att hjälpa dig.
Lycka till!
Av Carina
Jag har en Moby Wrap (min första), det är en elastisk långsjal och supermysig. Jag bara älskar den. Och det är inte helt fel att den är billig med (den billigaste sjal som går att hitta); 390:- + frakt.
Finns på www.stellaris.se
Användarens profilbild
Av trollmamma
Min Axel kom i September o då var Tor ca 14kg tung , lätt eller vad man vill säga !

Jag visste om att jag troligen skulle få en tungis till så jag höll mig till vävda långsjalar, Då har man möjlighet att bära både liten o stor :lol: .
Jag tyckte snabbt märka att Tor vägrade sjal så fort bror Axel kom det var inte förrän han var 4-5mån då han gick med på att sitta i sjalen igen...*sorry massa svamel.. :? ing... jag tror att du kommer att ha mest nytta av en vävdlångis o det klart är hög mysfaktor med en trikå men den är ju skön till de blir 5-7kg se'n blir det inget bra har jag hört...

En hoppediz är ett bra o ekonomiskt alternativ :lol: .

Hoppas mitt svamliga svar hjälper nått.
Användarens profilbild
Av Anna
Bära ban är en kort vävd sjal. Jag tycker också att du skall ha en långsjal av något sjal. Kommer du från Kinna som utenför borås typ? Dit åker jag alltid och köper tyg på somrarna så under juli kan du gärna få prova igenom mina sjalar om du vill. Vi har också en kille på dryga två som ska få syskon i september. Då sonen är van att bli buren skulle jag nog inte klara mig på enbart trikåsjal eftersom det finns en stor risk att det ibland kommer bli storebror som blir buren.
Användarens profilbild
Av aspen
Kinna bor jag. Jobbar 5 minuter från tygskroten.

Elastisk långsjal lutar det åt nu. Moby Wrap verkar bra. Hittar egentligen ingen skillnad på de elastiska långsjalarna förutom e ficka på magen, finns det fler?

Isak åker nog hellre vagn än blir buren och jag bär nog hellre bebisen och har Isak i vagn är köper en tvillingvagn. Har dessutom provsuttit babyproffsens syskonvagn med svängbart hjul(Isak alltså, inte jag :lol: ), då den hade blivit aktuell av vagnarna men han är redan nu uppe med huvudet i suffletten och mindre blir han inte.

Frågan är om det är billigare att sy. Bor ju ändå vid den tygaffären som halva landet åker busslaster till för att handla tyg billigt.

Kommer nog på nån sjalträff eller klämmer på Annas sjalar i Juli för att veta vilket tyg man ska köpa. Eller köpa en moby Wrap och köpa tyg till flera för att matcha olika tillfällen.

Låter det bra? Blir så inspirerad av den här sidan :)
Användarens profilbild
Av Anna
Det låter som en bra plan. Vill du ha moby kan jag ta med i sommar om jag har någon hemma så kan du känna på den först. Jag kan skicka ett pm när det närmar sig så får vi se om du redan skaffat eller ej.
Användarens profilbild
Av mojsan
..tycker det låter klokt med en moby, och om du beställer den, så kan du säkert passa på att beställa ett par par ringar oxå, sen är det bara tyg som fattas! Lite avis 'är jag allt, men imorrn ska jag o moster jaga tyg på furulunds i borås... och nån annna som hade rea :) .
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?