Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Någonstans i denna ganska långa tråd.... :wink: http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewtopic.php?t=21350 (sidan tre närmare bestämt)

Gillade storleken på själva väskan, ryms mycket i den! :lol:
Ett tips är att om man syr den i tre delar, alltså delar sid/axlerems delen i två, är att först lägga till några extra cm på axelbandet och sedan sy ihop själva väskan innan man syr ihop axelbandet så att man då kan testa lite hur långt band man faktiskt behöver!
(har själv råkat sy det för långt på en väska, och det var inte så jätteskönt m mjökpaket som slog i knävecken, men man lär sig ju av sina misstag :wink: )
Användarens profilbild
Av naimiez
Tack! :app: Tänkte sy med ringar för att kunna justera.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
naimiez skrev:Hur mycket tyg behöver man köpa?
Beror på hur långt axelband du ska ha och om den ska vara fodrad. För mina ofodrade väskor med fast axleband behöver jag en meter ungefär, alltså höjden på väskan från botten och upp till mittsömmen på axelbandet. (fast hur man ska tänka riktigt när man syr en reglerbar har jag inte hunnit klura så mycket på ännu :wink: )
Användarens profilbild
Av jazoo
Jag valde att inte ha någon söm mitt på axelbandet, och då behövde jag ca 2 m. Med lite kortare axelband kan man eventuellt klara sig med bredden på tyget, dvs 150 cm och då behövs inte mer än ca 60 cm tyg (ofodrat).
Användarens profilbild
Av diddeldi
jag hade inte velat ha söm på axeln, så jag hade nog satsat på två meter. här kommer skissen igen så att ni slipper bläddra :wink:

Bild

och så här ser den ut på :D

Bild
Användarens profilbild
Av naimiez
diddeldi skrev:jag hade inte velat ha söm på axeln, så jag hade nog satsat på två meter. här kommer skissen igen så att ni slipper bläddra :wink:

Bild

och så här ser den ut på :D

Bild
Tack! Funderar på att göra med ringar i ena änden så man kan justera.....har kommer ju inte bli mindre.....
Användarens profilbild
Av Vida
Fållar ni kanterna, eller syr ni i foder?
Och om ni syr i foder - hur gör ni då??? :oops: :shock:
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
NeaVida skrev:Fållar ni kanterna, eller syr ni i foder?
Brukar sy ofodrat och fållar istället kanterna iom att det jag gillar med den här typen av väskor är att de är tunna, smidiga och inte tar någon palts alls när de är tomma - och lite av det känns som det skulle gå förlorat om jag skulle fodra dem, men det är väl som allt annat en smaksak! :lol:

Nackdelen med att sy ofodrat är väl att man kanske inte kan välja tyg hur som helst iom att man ju ser avigsidan väldigt bra, men det känns som en smäll jag är beredd på att ta! :wink:
Användarens profilbild
Av printzezzan
Jag vill också göra en sån! Är det inte nåt blixtlås eller så i öppningen? hur funkar det? :eld:
Användarens profilbild
Av diddeldi
printzezzan skrev:Jag vill också göra en sån! Är det inte nåt blixtlås eller så i öppningen? hur funkar det? :eld:
inga blixtlås, bara en öppen väska :wink:
Användarens profilbild
Av Vida
Färdig! Nu har jag sytt en thai-väska :)

Jag har använt diddeldis mönster men lagt till 17 cm på längden (axelbandet) (dvs tot. längd=2m)och så är den bara 40 cm bred, eftersom jag sytt den av en panelgardin :)
Bottenplattan blev då ungefär 30x22 (fast med rundade kanter...

Jag har ett innertyg med en ficka på, men rondeln inuti blev lite fel, vilket gjorde att innertyget veckade sig en del...

Jag lägger upp en bild så fort jag kan för de som är nyfnikis
Användarens profilbild
Av Dafe
Jättedum fråga säkert, men är dessa mått det man klipper ut, inkl det man viker in när man syr väskan...?
Användarens profilbild
Av diddeldi
Dafe skrev:Jättedum fråga säkert, men är dessa mått det man klipper ut, inkl det man viker in när man syr väskan...?
jag har inte lagt till nån sömsmån i måtten, så det får du lägga till själv.

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?