[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/ext/alfredoramos/seometadata/event/listener.php on line 114: Undefined array key 27133
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/ext/alfredoramos/seometadata/event/listener.php on line 114: Trying to access array offset on value of type null
Vad har ni för symaskin? - sjalbarn.se

Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Mi
Jag har två huskqvarna. En grön tung sak från 70-talet och en ny med massa knappar på Den har en massa finesser som jag inte förstår mig på. Men den kan sy ett tåg med vagnar som söm , det är gulligt tycker jag men helt onödigt....
Samma här fast brun/vit, gammalt arvegods också med massa knappar på. Fungerar helt ok än så länge :) Ska kanske önska mig en ny maskin när jag fyller... 30?
Användarens profilbild
Av tinaw
Kul!!! Och grattis kanske man ska säga!! :D

Jag har en datastyrd Husqvarna med 15-20 år på nacken och en overlockmaskin (oxå husqvarna). Jag lärde mig först att sy på en gammal grön zig-zag (raksöm o sicksack) och skaffade en mer avancerad maskin efter et par år, när jag kände att jag behövde andra sömmar. Jag gjorde så att jag listade upp vilka sömmar och finesser jag behövde och köpte en begagnad maskin som uppfyllde kraven. Den gick på 2000:- om jag inte minns fel. Overlockmaskinen skulle jag strängt taget kunna klara mig utan nu med den nyare maskinen, men jag trivs med den och vissa gånger går det snabbare att ha båda maskinerna i stället för att byta sömmar och greja. När jag bara hade zig-zagen var overlocken ovärderlig till elastiska tyger (läs barnkläder).

Jag har goda erfarenheter av alla "kända" märken utom Singer... men det kan ju bero på att just den maskinen hade 40 år på nacken och i stort sett aldrig fick nån service. :wink:
Användarens profilbild
Av exiteme
Lin skrev:
exiteme skrev:Jag har en rosa Toyota och en vit Toyota.
Den nyare varianten kostade mig 30kr...*S* Men nypriset 1992 var 2700kr.
Vad tycker du om dina Toyotamaskiner, Eva? Min man har spanat in Toyota på någon sda på nätet och verkar snöat in lite på dem... :wink:
Min "gamla" rosa strular lite med trådspänningen. Kan säkert fixa det, men vet inte hur.
Min "nya" däremot är en dröm. Är jättenöjd. Båda maskinerna är gamla (10-15 år), men har alla nyttosömmar och dessutom overlock. Du får gärna komma hit och prova...
Användarens profilbild
Av mojsan
..en ny janome (japanskt märke) för ett år sen, strax under 3000. Har nyttosömmar o inte så mycket mer. Lite plastig, kanske, men funkar bra. Valde mellan den o Grietzler, som kostade marginellt mer, den är tydligen billighetsvariant av Pfaff.
Användarens profilbild
Av Alven
Jag har en typ 30 år gammal Bernina, som jag älskar. Den är lete egen, strejkar ibland när jag ska sicksacka och kör raksöm istället, men bara några stygn åt gången så det gör inte så mycket. Jag använder den bara till gardiner och en och annan ringsjal, så den duger bra.
Användarens profilbild
Av mia75
Jag har också en janome som jag har haft i fem år nu, inte speciellt avanserad men fungerar utmärkt till mina behov. :D
Användarens profilbild
Av April
GRATTIS i förskott :-D :-D :-D

KRAM, kram, kram :-)
Användarens profilbild
Av Cayenne
jag har en Bernina som jag fick för 4-5 år sedan. Då var den ny. Den heter activa 140. Den har lite mer än de vanliga nyttosömmarna, men jag kan inte brodera med den. Den är digital.

En kompis hade en billighetsmaskin jag tror den hette bertina eller liknande, och den känndes plastig. Man kunde inte variera hastigheten genom att trycka olika hårt på pedalen, och det var dumt.

Min maskin är kanonbra. Funkar att sy med i både tunnt o tjockt tyg.
Användarens profilbild
Av Suskiv
Jag har en husqvarna av okänd årsmodell. Den är iaf ganska gammal och låter förfärligt, men den fungerar och det är huvudsaken.
Användarens profilbild
Av Madde
Jag har en billig maskin som heter Yamata eller något liknande. Köp den INTE... Den bara krånglar! Den enda som är bra med den maskinen är att man kan köpa ett trådset med 32 undertråds-spolar och 32 trådsrullar för 99 kr!

Ett tips om ni har någon symaskinsbutik hos er, kolla om de har något begagnat!

Och Grattis!!! :D
Av Ansi
Jag har oxå en gammal,gammal som min mamma fick när hon flyttade hemmifrån på tidga 70-talet. Men eftersom den är en Husqvarna så blev den som ny efter en service förra våren med oljning och byte at ett utslitet hjul-någonting. Fungerar utmärkt! :D
Användarens profilbild
Av mojsan
..en begagnad huskvarna innan min janome, och huskvarnan var tydligen nåt billighetsvariant, och var INTE bra. Trassel med allt, i princip. Så jag tycker det är skönt med en ny nu, ska ju funka bra och har garantier kvar, lixom.
Av luxia
Jag har mormors gamla Husqvarna automatic. Ser ut såhär: Bild (OBS! Inte min bild.)

Den går som smort och är bra på att sy i tjockt tyg, tycker jag. Jag bytte en rem på den för ett tag sedan. Fantastiskt att det finns reservdelar fortfarande!

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?