Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Malin
Hej!
Någon som har provat den nya modellen av Baby Björn med en ryggplatta som ska avlasta axlarna?
Jag undrar bara därför att när jag berättar för andra hur frälst jag är i min sjal så säger de "ja, men den nya Baby Björn-selen belastar inte felaktigt, den ska vara så skön att bära i."
Jag har ju gjort "mitt val=sjal" (bra slogan, eller hur?), men det skulle vara så skönt att få höra från någon som har provat både den senaste modellen av Baby Björn och en bärsjal vad skillnaden är.
Av LL
så har Babybjörn inte gjort selen ergonomisk för barnet och det tycker jag är det viktigaste argumentet. Sedan är ju sjal skönare för bäraren än sele eftersom den fördelar vikten jämnare över större kroppsyta - axlar - rygg - höfter, utan några remmar eller spännen att mecka med.
Användarens profilbild
Av Tabby
Har provat båda varianteran av Bb-selen och jag får ont av båda. De kommer inte i närheten av sjalarna.
Användarens profilbild
Av Helen
Själv har jag bara andvänt gamla modellen av BB. Däremot har jag haft flera kunder som säger att de inte tycker att den BB är tillräckligt bra. De får ont i alla fall.

Andra argument som säger emot BB i längden tycker jag är.
Vinkeln på barnet från din kropp. Det blir tyngre.
Barnen växer ur den snabbt i för hållande till sjal.
Går bara att ha på magen.
Sittställningen naturligtvis.

Flexibilliteten med en sjal är så mycket större än med sele ( gäller alla selar) Du kan använda sjalen som byt underlägg, gosefilt, att sitt apå i parken. Som hängmatta. Jag till så mycket mer.

Ska jag välja mellan olka selar så tar jag naturligtvis en sele som är så bra som möjligt för barnet, som ger flera möjligheter att bära barnet på, som har lång användningstid. BB tillhör inte den katergorin.

Däremot finns det folk som tycker att BB är underbar och det bästa de haft och då får det naturlgitvis stå för dem. Jag är ganska övertygad över att en förälder som säger det har inte provat en sjal :D
Användarens profilbild
Av Mee
Jag har har en BB Active(den nyaste med ryggstöd i svanken) men det är efter att ha använt den som jag istället valde att köpa en bärsjal...alla de argument mot selen som Helen skrev upp kan jag hålla med.
Barnet blir snabbt tungt i selen o man orkar inte alls bära några långa stunder utan att få ont i axlarna...sjalen avlastar så mycket bättre o i den kan jag bära i timmar utan att få ont.
Du får också ett mycket bättre stöd för barnet i fråga...jag använder knytningen DubbelX till min dotter o när hon somnar i den kan jag lägga hennes huvud innaför tyget vilket gör att hon får ett bra stöd....det stödet funkar inte alls lika bra på selen utan i den studsar hennes huvud när man går o hon verkar inte alls sitta lika skönt i den.
Användarens profilbild
Av Aurian
Jag har testat BB-original sele och den fick jag ont av på bara fem minuter. Vi har själv en BB Active-sele som vi använde rätt mycket när Devin var liten (hade ju inte blivit introducerad i sjalvärlden ännu :wink: ) Så av original och active, så blir det active helt klart! Men ska jag jämföra den med en sjal så säger jag absolut sjal!!! Så mycket bättre fördelad tyngd och så mycket bättre för barnet!
Sen så är ju användningstiden mycket, mycket längre med sjal än med en BB-sele. På active tror jag kilogränsen gick på 13kg, men redan när Devin vägde runt 7-8 kilo kändes det för tungt att bära honom i selen.

Med sjal kommer ju barnet så mycket närmre kroppen och som någon här innan skrivit så är flexibiliteten mycket större. Särskilt på mig som har ganska stor byst hamnar barnet väääldigt långt bort i en sele och det tar bara extra mycket på axlarna. Man orkar ju bära mycket längre tid och tyngre barn om de är närmre kroppen!
Användarens profilbild
Av Malin
Tack! Tack! Tack!
Jag behöver alla "argument" (fakta) ni kan komma på.
Utveckla gärna det här med att bärsjalen är mer ergonomisk för barnet, spontant känns det som att bärsjalen måste vara mycket bättre på alla sätt, men har som sagt inte provat den nya varianten av Baby Björn.

(vi har den gamla och den är ju inte skön i alla fall, medan jag kan bära bebisen i Baby Bundlern hur många timmar som helst och treåringen på ryggen i Storchenschwiegen i alla fall någon timme eller så. Men eftersom jag inte provat den nya Baby Björn kan jag ju inte jämföra.)
Av gottegrisen
Jag började med en bb-active och hade det fram till Jakob vägde ca 8kg. Sen blev det TUNGT och vi köpte sjal i stället, det är så mycket skönare att bära med och det ser mycket skönare ut för Jakob också sen att man dessutom kan bära på ryggen ser jag som ett jättestort plus.
Användarens profilbild
Av Tiz
Jag hade en BB-active. Den slutade jag använda när Ville var ca 6 månader och vägde ca 8-8,5 kg. Då orkade jag inte bära honom längre än högst en halvtimme. Jag har provat båda sorterna BB-sele och tycker faktiskt inte att Activen avlastar speciellt mycket mer än den traditionella modellen.

Nu är Ville 8,5 månad och väger ca 10 kg. Nu bär jag honom gärna på magen i sjalen och kan gå i flera timmar utan att det blir tungt i axlarna. Jag tycker också att de sitter bättre i en sjal än i en BB-sele. Benen dinglar på dem vilket de inte gör när de sitter i sjalen.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?