Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Tuve
Jo, får man fråga detta på ett forum där alla är redan frälsta - vad är det som är bättre med en sjal än en sele?

Jag har inte testat sjal, så min fråga är ärligt ställd, och inte retorisk. Jag har bara provat Babybjörnsele. Min baby är 3 månader (ca 6 kg), och jag vill gärna ha honom på ryggen istället, för att skona ryggen. Min granne har en sele avsedd för ryggen, och han säger att med sjal kan han inte få upp barnet på ryggen utan hjälp. Jag har sett en annan väninna försöka, med en samarbetsvillig 1½-åring, men de lyckades inte.

Glad midsommar!
Användarens profilbild
Av boosten
Det är fullt legitima frågor du har! :)
Om vi börjar med varför ergonomisk sele är bättre än Babybjörn så är det A) Barnet får en mycket mer ergonomiskt riktig ställning, med knäna högre än rumpan och med stöd längs hela ryggen och B) Mer ergonomiskt för bäraren bl a pga de breda, vadderade axelbanden.

Om vi sen tar ergonomisk sele vs sjal, så är det betydligt mysigare :heart: med sjal (det håller nog de flesta med om), samt mer variationsrikt, man kan ju bära på magen, ryggen, höften, högt eller lågt mm. Dessutom tycker de flesta (om jag nu ska göra mig till deras talesman :wink: ) att det avlastar något bättre. Men å andra sidan går den ergonomiska selen snabbare att sätta på, det är lite knepigt att knyta på ryggen i början, det kan ingen förneka, men jag tycker det är betydligt skönare.

Så båda har sina fördelar, och det beror lite på vilken ålder barnet har, men de flesta kombinerar nog de båda.

Oj vilken uppsats! :lol: :blahblah:
Användarens profilbild
Av boosten
(Förresten, jag tror att en ergonomisk sele skulle skona din rygg, även om du bär på magen! Men med tanke på det lilla huvudet som behöver stöd skulle en långsjal vara jättebra!)
Användarens profilbild
Av vovvemor
Tuve skrev: han säger att med sjal kan han inte få upp barnet på ryggen utan hjälp. Jag har sett en annan väninna försöka, med en samarbetsvillig 1½-åring, men de lyckades inte.

Det kan jag ju säga, att det är inga problem alls! Min dotter var knappt sex månader när jag gav mig på att knyta upp henne på ryggen i sjal första gången, och även om det inte blev världens vackraste knytning så satt hon stadigt och säkert. Numera går det i ett litet nafs att knyta upp henne (lika snabbt som på magen) - helt utan assistans ska kanske tilläggas, även om det går lite lättare för mig när jag har en spegel att kika i till hjälp.

Lite övning behövs det, men inte farligt alls!

Det som är en fördel med att bära i sjal är att barnets vikt fördelas över hela bärarens överkropp. Den största delen av tyngden hamnar på höfterna där man ju är ganska så stark. I axlarna känns det inte ett dugg. Samma sak gäller de ergonomiska selarna; man får bort tyngden från axlarna.

(+ som boosten sade, att barnet sitter ergonomiskt: med rundad rygg och rumpan lägre än knäna som är uppdragna och brett isär)
Användarens profilbild
Av Cayenne
MAn lär sig att få upp barnet på ryggen. JAg tyckte det var bökigt när jag hade ergonomisk sele förra sommaren, men med sjal kan jag även få upp en ej sammarbetande ettåring.

JAg började bära Elsie på ryggen lite när hon var 4 månader. Men sjal avlastar även bättre fram om man jämför med baby björn.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Tuve skrev:Jo, får man fråga detta på ett forum där alla är redan frälsta - vad är det som är bättre med en sjal än en sele?
Nu vet jag iofs inte om du vill veta vad som är bättre men sjal jämfört med en sele typ. Ergo eller Patapump eller jämfört med Babybjörn-selen...

Boosten sammanfattade ergonomisk sele vs. sjal bra, så det hoppar jag över! Det enda jag kan komma på att tillägga skulle väl ev. vara att sjal är lättare att verkligen anpassa individuellt från bärare till bärare medans selarna ibland tydligen kan kännas som för små/stora beroende på vilken kropp man har, men det verkar iofs inte vara så ofta så något starkt argument är det kanske inte?! :wink:
Verkar vara väldigt mycket av en smaksak vad man föredrar...? :hmm:

Mellan BabyBjörn-sele (har burit i orginal) och sjal upplever jag en milsvidds skillnad!
Det jag främst upplevde som jobbigt med BB-selen, att min dotter liksom hängde framåt, ut från min kropp och att hennes ben bara hängde och dinglade (nåt som inte heller hon gillade :wink: ) och att all vikt la sig på mina axlar försvann helt när testade att bära i sjal!
I sjalen satt/sitter hon nära mig med rundad rygg, med benen uppdragna utåt sidorna, och vikten fördelas jämt över hela ryggen och även ner direkt till höfterna vilket gör att man får bort tyngden från axlarna! :tumup:

Vet inte om du blev så mycket klokare, eller om det mest blev en massa pladder? :blahblah: :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?