Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Shyme
Jag håller på och syr en ringsjal i tyget pearl, utav de ringsjalar jag testat jar jag gillat ovikt bäs: Men så tog tråden slut när jag sydde igår och då hinner man ju börja fundera :D . Någonstans här på sjalbarn har jag läst att någon tyckte att tjockare dyger gjorde sig bättre med vikning.

Nu är min fråga om någon har något tips på hur man skulle kunna vika utan att det blir för smal över axeln (min ringsjal frpån ringsjalar.tk blir lite för smal för att kunna bära mer än ca 20 min, ävem om jag börjar få till den bättre nu när jag upptäckt att jag inte dragit ut den ordentligt.)

En enkel vikning alltså... :)
Användarens profilbild
Av jag71
Kolla umder "sy själv" på första sidan. Där finns några olika vikningar.
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag har en hög med länkar på viksätt på bäranära också. Även några som jag aldrig sett i Sverige.
Användarens profilbild
Av Shyme
Ska nog testa att su en veckad variant och se (har ju tyg till två sjalar). Såg ut som om den kunde vara lätt att sprida ut lagom mycket men ändå inte bli så klumpig i ringarna.
Användarens profilbild
Av Totte
Min favorit är Jan Andreas på sleepingbaby.net som Tina W länkar till på sin sida (jag skickar med länken här också, klicka på blått).

Hon gör en vikning som gör att sjalen kupar sig kring axeln på ett jättebekvämt sätt. Lite pilligt första gången (iallafall för mig), men väl värt jobbet. :D

Lycka till!
Användarens profilbild
Av Shyme
Totte skrev:Min favorit är Jan Andreas på sleepingbaby.net som Tina W länkar till på sin sida (jag skickar med länken här också, klicka på blått).

Hon gör en vikning som gör att sjalen kupar sig kring axeln på ett jättebekvämt sätt. Lite pilligt första gången (iallafall för mig), men väl värt jobbet. :D

Lycka till!

Det verkar vara just den jag tänkt prova att sy.... Hittae densamma men på svenska på en annan sida.
Användarens profilbild
Av Totte
Shyme skrev: Det verkar vara just den jag tänkt prova att sy.... Hittae densamma men på svenska på en annan sida.
Vilken sida då? Det underlättar alltid att läsa svenska istället för engelska!

Det bästa för min del brukar vara att läsa båda... det är sällan det är exakt samma förklaring. :D
Användarens profilbild
Av Shyme
Den vikningen funkade inte så bra ned pearltyg, det vart aldeles för tjockt när jag skulle sy fast ringarna. Så nu sprätar jag för fullt och kör nog ovikt på denna sjal. Tydkte vikningen isig verkade bra så jag testar den nog när jag ska sy en tunnare ringsjal.
Användarens profilbild
Av Totte
Tina W: tack för svaret!

Shyme: Hur gjorde du med fållning? Jag har precis sytt ringsjal av Easycare (vet inte hur den är jämfört med Pearl-tyget) och det var rejält tjockt när väl vikningen var gjord. Tur att jag fått så bra råd om att använda Large-ringar!

Iallafall; Det gick inte att göra den här vikningen med någon (i mina ögon) snygg fållning på ett så tjockt tyg (har bara sytt i linne och tunna bomullstyger innan). Vad Jan Andrea beskriver är att du gör vikningen, tråcklar på två ställen (precis som Julia visar), och efter det klipper rent kanten och syr en tätt och bred sicksack. Det var enda chansen att få det bra, och det blev i slutändan snyggare än på tidigare ringisar då jag vikt en dubbelfåll.

Gick det att förstå? :oops:
Användarens profilbild
Av Shyme
Jag försökte vika in kanten, läste alldrig den engelska varianten så det tipset missade jag. Jag körde av två nålar och böjde en och på slutet så började maskinen låta illa och undertråden blev ett enda trassel. Maskinen är inte den bästa och har behövt någon renovering tidigare när den betett sig på detta vis så vi får väl se om jag tog död på den :(

Ska testköra i normal tjocklek ikväll när skruttan sover och se....
Användarens profilbild
Av Elin G
Shyme skrev: så vi får väl se om jag tog död på den :(
Det är nog ingen fara. Min maskin beter sig så titt som tätt när jag ber den om för mycket, men den har aldrig fått bestående men :D
Användarens profilbild
Av Shyme
Elin G skrev:
Shyme skrev: så vi får väl se om jag tog död på den :(
Det är nog ingen fara. Min maskin beter sig så titt som tätt när jag ber den om för mycket, men den har aldrig fått bestående men :D
Den hade inte dött... :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?