Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av PetraE
Hej på er!

Jag är helt ny här och heter Petra o väntar mitt andra barn som kommer att födas denna veckan genom snitt eller igångsättning beroende på hur den ligger.

Jag är lite nyfiken på sjal. Sonen bar jag dygnet runt i min bärsele för 2½ år sedan och det slet enormt på mig. IOFS var det kanske inte världens bästa bärsele heller (var av märket Tomy).

Jag har läst en del hos Bina (bina.se) och har sett hur sjaltokig hon är så jag har blivit lite nyfiken.

Har inte hittat någon sjal i någon affär här så jag har aldrig provat någon men är hemskt sugen. Av vad jag kunnat läsa mig till så verkar ringsjal vara det enklaste?

Jag är en stor kvinna o väger över 100 med stor byst så det måste vara en sjal som går runt en stor person. Sedan är ekonomin lite begränsad också så jag tänkte försöka få tag på en begagnad sjal...

Så nu när jag skrivit lite om min sits, finns det någon som har några bra tips och ideér till mig?
Användarens profilbild
Av sus
absolut enklaste sättet att ta reda på vad som passar dig är att försöka gå på en sjalträff och i för väg annonsera att man vill ha lite "introduktion" så att folk kan ta med sig lite olika sjalar.
Min personliga uppfattning är annars att en trikåsjal är det som brukar funka bäst på små nyfödingar. En ringsjal kan funka om barnet gillar att ligga ner i den, men det verkar som många barn inte gillar det. Däremot när barnet blir lite större och stadigare så är det suveränt att ha en ringsjal till att dom där tillfällena när man i vanliga fall bär barnet på höften.
Användarens profilbild
Av Linnea
som första sjal skulle jag också rekommendera en elastisk sjal, här kan du kolla rescensioner http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewforum.php?f=41

en elastisk (trikå) är lättknuten och kan sitta kvar när du tar ur barnet en liten stund, däremot kräver det lite tålamod i början när man inte kan knyta så snabbt & bra ännu :wink: vissa barn trivs direkt, andra får man gå runt med lite så de vänjer sig

pris skiljer sig ganska mycket, en begagnad är väl bra - håll koll under säljes eller lägg in en annons på köpes :D billigaste är väl moby wrap 420kr för en ny å runt 300 för en fin begagnad (tror jag :roll: )

det finns ju bra ergonomiska selar också se rescensioner här: http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewforum.php?f=47 ergo och patapum verkar vara mest populära, ergon kan man med en insats bära i från fördseln (annars 4.5 månader)

lycka till å fråga gärna mer :D
Användarens profilbild
Av Bina
Hej hej vännen! vad bra att du hamnade här och själv kan ställa frågorna på ditt sätt!

KRAM :heart:
Användarens profilbild
Av Jennelii
Ja jag säger oxå trikåsjal, jag älskade min moby. Men ringsjalen kom vi inte överrens med förrän Linus var mkt äldre o stadigare, 8 månader kanske...innan det låg den bara längst ner i väskan o var dum.
Användarens profilbild
Av Helen
Hej,
Jag ser att du bor i Helsingborg. Hur mår du?
Tror du att du orkar / vågar/ kan ta dig till träffen i Lund i morgon?
Vi ska träffas i Patric Rosengrens park från 10,30 med drop in.

Där kommer att vara en hel del folk som du kan prata med. ( medtag fika)

Jag är också en stor kvinna och det sköna med sjalar är att det finns så det passar alla barn och vuxna oavsett storlek! :D
Användarens profilbild
Av kogkarin
Jag är också en stor kvinna. :-)

Om du köper en långsjal så skulle jag rekommendera en längd på ca 5 meter.
Användarens profilbild
Av Bina
Helen skrev:Hej,

Jag är också en stor kvinna och det sköna med sjalar är att det finns så det passar alla barn och vuxna oavsett storlek! :D
JAAA HURRA!!!! Petra gör det, det kan inte bli annat än bra! :D
Användarens profilbild
Av Panakeia
Bina skrev:
Helen skrev:Hej,

JAAA HURRA!!!! Petra gör det, det kan inte bli annat än bra! :D
:iagree:
Användarens profilbild
Av PetraE
Åh tack alla ni som svarat :)

Tyvärr har jag inte möjlighet att ta mig till Lund i morgon. Har en läkartid inbokad om min kommande förlossning.

Men jag får hålla koll på er så jag inte missar nästa träff.

Kanske ska satsa på en trikåsjal istället då. Det verkar vara en djungel det här :)

Tack än en gång för alla svar :)

Wrath of the Infinite is a major expansion in Path[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?