Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Sitter och letar efter bra ryggknytningar... till en snart ettårig tjej som gärna tippar bakåt om man inte knyter bra...

Såg den här som ju ser bra ut... Men är den så svår att knyta som den ser ut??
http://www.babyboden.nu/Mias/Websidor/x-omslut_rygg.htm

Andra knyttips emottages TACKSAMT...
Gärna lite svala knytningar oxå... har en Storchenwiege... fast det kanske blir svalare när man bär på ryggen...?
Användarens profilbild
Av trollmamma
Jag har inte fått till den mer än nånn enstaka gång !
:lol: Man måste känna sig långarmad den dagen man testar !!!!eller få hjälp !

på mamma toto får man en bättre knytning med en knut innan man tar bak det !
men i sommar är det svalaste en fyrkantsjal för det är ju 5 meter tyg som man har.
Jag tror att ryggsäck är troligen svalast eller tibitansk !

du hittar jätte bra på http://www.mamatoto.org/
Användarens profilbild
Av Alven
jag stod just och provknöt min hoppis på ryggen. Efter ett uppslag i hoppishäftet rullade jag överdelen på sjalen några varv (den som är mot barnets nacke) och det blev jättestadigt i nacken! Inte en chans att han skulle kunna kasta sig bakåt där. Kolla under "fotografier och bilder" jag la just ut en bild där...
Användarens profilbild
Av Anso
Hej,
Du, den är inte så illa som det ser ut.
Men visst, det hjälper ju om man har axlarna ur led några gånger kan jag tro
:lol:
Jag brukar alltid göra en knut ovanför mina bröst när jag väl har fått upp bebben, innan jag ger mig på att hiva tyget över axlarna. Det gör att bebben sitter hyfsat bra fast och man får lite lugn och ro att jobba.

T.e.x få tyget över höger axel:
För att få till omslutet så att säga så tar jag tag i tygets övre långsida med min högra hand och brer ut den över min högra arm som jag sedan för bakåt in över ryggen och sedan tar jag tag i tyget även med den vänstra handen, byter sedan med höger hand och tar tag i den andra långsidan - och det är nu det kommer:

Sträck ut tyget och lyfta dina armar bakåt/uppåt (chaka chaka!!) så högt du kan för att fånga in barnets (i detta fall högra axel) och se till att tyget ligger spänt över din högra axel. Sedan ner mellan barnets ben och dra sedan fram tyget till din vänstra sidan.

Upprepa med vänster sidas tyg.

Brukar sitta som gjutet.
I och för sig så kommer bebben loss med axlarna med lite bök så någon behöver ju hjälpa till att stoppa in dem om det behövs - t.ex om bebben somnar eller så får man knyta om utan att väcka bebben.

HM, SÅG JUST ATT DE PRECIS VISAR DET HÄR PÅ www.mamatoto.org precis som trollmamma sa :oops:
Användarens profilbild
Av Helena
Jag gillar inte alls den knytinstruktionen som du tittat på, har aldrig lyckats med att svinga bak sjalen. Jag bara lägger bak sjalen med motsatt arm, liksom bara pillar över den och sen möter jag upp med andra armen och tar fatt i sjalen (den arm som är närmast sjaländan jag jobbar med) och sedan med båda händerna när den är bakom min rygg och håller i kanterna så att den blir bred och omsluter min pojke.
Man behöver inte ha viga armar till det. Det är nog individuellt hur man gör det, men lugnt och försiktigt tycker jag är bäst. Och att riktigt göra sjalen bred som Anso skrev här uppe, så att sjalen riktigt kan omsluta barnet.

Hoppas att du har en vävd sjal, elastiska sjalar är svårare, de trasslar sig hela tiden när man ska göra ryggknytningar.

Knut över bröstet är jätte bra, då sitter smokingbältet tajt och du kan pausa lite innan du fortsätter.

Jag är nog lite märklig, för jag tycker att detta är den enklaste ryggknytningen, jag får aldrig till ryggsäcksknytningar, mitt barn bara halkar omkring.
Senast redigerad av Helena den fre maj 20, 2005 22:35, redigerad totalt 2 gång.
Av Alexandra
Helena skrev: Jag är nog lite märklig, för jag tycker att detta är den enklaste ryggknytningen, jag får aldrig till ryggsäcksknytningar, mitt barn bara halkar omkring.
Håller med, jag gör nästan aldrig ryggsäck, tycker omsluten rygg är lättare att få till bra. Visserligen tar det lite längre tid att knyta, men resultatet blir bättre.
Användarens profilbild
Av Helena
Alexandra skrev:
Håller med, jag gör nästan aldrig ryggsäck, tycker omsluten rygg är lättare att få till bra. Visserligen tar det lite längre tid att knyta, men resultatet blir bättre.
Vilken variant av omsluten gör du, Alexandra, korsar du eller har du knut över bröstet?
Av Alexandra
Helena skrev:
Vilken variant av omsluten gör du, Alexandra, korsar du eller har du knut över bröstet?
Jag korsar, tycker att det är obekvämt med knut över bröstet. Det känns som om jag inte kan andas riktigt då. :?
Användarens profilbild
Av Helena
Alexandra skrev:
Jag korsar, tycker att det är obekvämt med knut över bröstet. Det känns som om jag inte kan andas riktigt då. :?
Jag tycker också att det är skönast att korsa och ha sjalen väldigt utbredd över brösten, men då får jag smokingbältet så löst och långt ner, så att jag får ont i ryggen. Så jag har vant mig vid knuten och tänker inte så mycket på den längre.
Användarens profilbild
Av Jennelii
Jag får inte till det om jag gör en knut, borde ju vara lättast då men det går inte...och sen måste jag ha spegeln till hjälp, då går det mkt bättre då jag ser vart jag har tyget...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?