Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av pernilla h
Tredje barnet, 7 veckor och 6 kg tung. Vilken sjal ska jag välja?? Kommer att bära korta stunder och främst inomhus när de andra barnen behöver mina två händer o armar. Ge förslag på material, namn på sjal o inköpsställe. Tack på förhand!
Användarens profilbild
Av boosten
Oj, SEX KILO! :shock: Bra jobbat, bebisen! :D

Jag säger ändå trikåsjal, säger Baby Bundler eller Sino och jag säger www.babyheaven.se och www.sjalar.nu
Kort sagt! :D
Användarens profilbild
Av trollmamma
pernilla h skrev:Tredje barnet, 7 veckor och 6 kg tung. Vilken sjal ska jag välja?? Kommer att bära korta stunder och främst inomhus när de andra barnen behöver mina två händer o armar. Ge förslag på material, namn på sjal o inköpsställe. Tack på förhand!
Jag skulle fixa en sval långsjal !Vävd sjal !!

Har du en tungis ger det bäst avlasning det finns några att välja på ...

Långsjalen är inte svår att få till bara för att den är lång, som många kan tro en kort sjal eller ringsjal är svårare att få bra med en gång ...TYCKER Jag !!

Till min tunge Axel har jag främst haft vävda långisar
Senast redigerad av trollmamma den tis jun 06, 2006 22:12, redigerad totalt 1 gånger.
Av Aelia
säger trikå oxå, vi har en sino som vi älskar
Användarens profilbild
Av Matildamamma
Jag skulle absolut satsa på en vävd, för bebisen blir inte lättare. Nu till sommaren skulle jag satsa på en Calin Bleu Gauze. Jag köpte min på www.knyt-an.se och är supernöjd.
Av Aelia
Matildamamma skrev:Jag skulle absolut satsa på en vävd, för bebisen blir inte lättare. Nu till sommaren skulle jag satsa på en Calin Bleu Gauze. Jag köpte min på www.knyt-an.se och är supernöjd.
Fast för korta stunder med en bebis är mycket enklare med en elastiskt för en nybörjare, jag använder fortfarande sino här hemma, och min kille är 10 månader imorgon, och väger runt 11 kg skulle jag tro.
Användarens profilbild
Av trollmamma
Aelia skrev:
Matildamamma skrev:Jag skulle absolut satsa på en vävd, för bebisen blir inte lättare. Nu till sommaren skulle jag satsa på en Calin Bleu Gauze. Jag köpte min på www.knyt-an.se och är supernöjd.
Fast för korta stunder med en bebis är mycket enklare med en elastiskt för en nybörjare, jag använder fortfarande sino här hemma, och min kille är 10 månader imorgon, och väger runt 11 kg skulle jag tro.
Det tror jag är en smak sak !! jag började att bära med ett lakan o det funkade super bra !!
Jag är dock skeptisk till att investera i en trikå när man redan har ett barn över 5 kg ... jag hade velat köpa en trikå till Axel men han vägde ju 4,3 när han kom så det kändes knappast lönt !!
Jag har inte provat Sinon dock
Av Annsofi
Jag är själv väldigt förtjust i trikåsjal och önskar det kunde finnas en sådan till varje nyfödd liten bebis....Användningstiden är ju begränsad men det är absolut inget problem att köpa en trikåsjal till en som väger 6 kg - trikåsjalen klarar hela första bärperioden. Den är enkel och smidig och otroligt mysig. Däremot så tycker jag själv inte att det är så enkelt att bära på rygg i en trikåsjal och det var anledningen till att vi själva kompletterade med en vävd sjal innan trikåsjalen pensionerades. Nu finns det ju dock en väldigt mysig sjal som heter Gauze och även om jag fortfarande älskar trikåsjalar så kan jag nu också säga att det finns en skön och mysig vävd sjal som också passar att lägga sin lille nyfödde i. Den är också lätt att knyta och en bra nybörjarsjal även den samtidigt så har man då en sjal som passar utmärkt för att bära på ryggen med och som har en användningstid på ett par år. Oavsett om man köper en gauze eller en trikåsjal så är risken stor att man blir förälskad och köper fler sjalar... :wink:

(Vad gäller gauze och trikåsjalar så är jag partisk även om uttalandet kommer från Jonathans mamma och inte från www.babyhip.se )
Användarens profilbild
Av Helen
Alla svaren gör dig inte mindre förvirrad förstår jag :D
Själv skulle jag välja en trikåsjal eller någon av Antiguorna. ( eller ella roo, men den har jag inte i sortimentet mer än någon enstaka sjal)

En trikåsjal omlsuter barnet på ett väldigt mysigt sätt. Den är något mer lättknuten och största felet man ofta gör med den är att man knyter den för löst.( Sino, Hug a bub, Baby Bundler mfl.)

Amazonas Antigua ( likvärdig med Ella roo) Är en tuskaftsvävd sjal som är sval och mysig på sommaren och fungerar bra inomhus även på vintern.

Nya Amazonas Carry Sling är korskypert vävd och avlastar bättre lite större barn. Den är lite tjockare än Antiguan, men tunnare än de flesta korskypertvävda sjalarna. 3 av färgerna i Antiguan och Carry Sling är samma.

Fråga gärna mer om du känner dig förvirrad. :D

Har du någon i din närhet som du kan få prova hos? Är det någon sjalträff i närheten? Det är inte dumt att prova.
Titta under sjalambassadörer där kanske är någon inte långt i från dig. Eller hojta till på forumet, det brukar också fungera.
Lycka till!
Användarens profilbild
Av April
Jag ahde också satsat på en Sino. Lite lättare att få till trikåsjal i början, Sino verkar avlasta bra även på äldra barn, Sino har ett bra andrahandsvärde :-)

Kram
Av pernilla h
:? Förvirrad... det är bara förnamnet. Tack för alla tips, men jag vet fortfarande inte om jag ska ha en trikå eller vävd. Jag har provat bära tvååringen som en period ville vara extra nära. Då lånade jag en vävd 4 m sjal som funkade bra kortare perioder. Med tanke på att hon fortfarande vill bli buren ibland så är kanske en vävd bättre - då kan jag kombinera. Men vilken sort? Alla verkar ha sina favoriter, men finns det någon som är bättre än de andra? Tar tacksamt emot alla förslag!
Användarens profilbild
Av boosten
pernilla h skrev: Men vilken sort? Alla verkar ha sina favoriter, men finns det någon som är bättre än de andra? Tar tacksamt emot alla förslag!
Åååh, då måste jag tipsa om easycare! Det är väl den dyraste sjalen tror jag, men väl värd pengarna om man vill ha en riktigt, riktigt bra sjal..

Fast egentligen borde du kanske försöka prova lite olika, finns det nån sjalträff du kan gå på? För smaken är ju som bekant som baken..
Användarens profilbild
Av Kusmi
pernilla h skrev::? Förvirrad... det är bara förnamnet. Tack för alla tips, men jag vet fortfarande inte om jag ska ha en trikå eller vävd. Jag har provat bära tvååringen som en period ville vara extra nära. Då lånade jag en vävd 4 m sjal som funkade bra kortare perioder. Med tanke på att hon fortfarande vill bli buren ibland så är kanske en vävd bättre - då kan jag kombinera. Men vilken sort? Alla verkar ha sina favoriter, men finns det någon som är bättre än de andra? Tar tacksamt emot alla förslag!

Vävd sjal så som Easycare, Bebina, Storchenwiege, Hoppediz eller Didymos är bra. Hoppizen är lite sträv, men de andra tycker jag är följsamma och goa. Begagnatmarknaden är ganska så stor så det är nog lätt att sälja ochså om det inte passar dig.
Användarens profilbild
Av Scharlott
pernilla h skrev:Men vilken sort? Alla verkar ha sina favoriter, men finns det någon som är bättre än de andra? Tar tacksamt emot alla förslag!
Jag tycker det allra bästa är om du kan prova lite olika bärsjalar och sedan välja det som passar just dig allra bäst 8) :wink: Ordnas det någon Sjalträff i närheten där du bor? Då har man ofta chansen att prova många olika sorters bärsjalar :D
Användarens profilbild
Av Helen
Ska du bära under sommaren och inte bli överhettad och dessutom vill kunna bära 3åringen så tycker jag du ska satsa på en Amazonas Carry Sling. Den är korskypertvävd och avlastar bra samtidigt som den är en av de tunnaste korskypertvävda sjalarna.

Hoppediz, Stork med flera blir lite varma en varm sommardag...

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?