Hej,
Så roligt att du gillar sjalbärandet!
Att bära framåt i långsjal är lite svårt att få till på ett ergonomiskt sätt både för dig och bebben.
För dig så blir det tyngre eftersom barnet hamnar längre ut ifrån kroppen.
För barnet så innebär det att ryggen blir uträtad och att benen kommer att hänga lite utsträckta.
Jag vet att trikåsjalar ibland har med instruktioner på att bära framåt och då med den knytning som du beskriver.
Annars kan man ju också bära barnet på höften med en långsjal (höftkryss och man kan också göra ett sk. omslutet höftkryss för lite mer stabilitet) Men när man bär på höften så bör man inte bära lika länge eftersom det snedbelastar axlar, nacke och rygg på den som bär.
Hanna som nu är 8½ månad är helt nöjd med att åka vänd emot min bröstkorg-hon ser det hon vill och när hon inte vill se mer så vänder hon sig mot mig. Den möjligheten har inte ett barn som bärs framåt utan utsätts för väldigt mycket intryck.
Man kan ju göra xomslut med smokingbältet innerst och då kan man reglera krysset-inte dra upp det över barnets rygg och då sitter barnet lite friare och kan röra sig mer/se mer eller välja att dra upp kryssdelarna över barnets rygg och nacke när det är dags för vila.
Nu vet jag ju inte hur gammalt ditt barn är och jag är även helt medveten om att en del barn verkligen gillar att åka framåt och herregud då ska de väl får göra det - det finns ju inga absoluta sanningar.