Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av funshine
Arbetade upp modet att sätta upp nelius på ryggen igår. efter som jag inte var jättemodig testade vi med mei tai. upp kom han och han älskade det. Började gapskratta. Har dock ett par frågor. 1)hur knyter man? lyckades inte klura ut var axelbanden ska ta vägen så jag knöt med kors över bröstet. Funkar sådär om han är nymatad men efter ett par timmar blir det nog lite bröststockningsvarning. 2) hur tar man ner honom? la ju honom i meitai på soffan för att få upphonom men det gick ju inte att lägga sig på rygg på soffan och komma åt knutarna utan att mosa nelius. Resulterade i en något förvirrad mamma som rusade iväg efter sambon för att få hjälp. behöver jag tillägga att jag blev utskrattad? Tur att vi kom på idén när han var hemma iaf.
Användarens profilbild
Av mammahappy
Vad gäller att knyta mei tain på ryggen så får man väl prova sig fram med vad man tycker är bekvämast.
En del gillar att ha den som när man knyter vanlig ryggsäck. Alltså upp över axlarnar å så ner igen under samma armar. Å så korsa bandet bakom ryggen (under eller över barnets ben) å så knyta fram i midjan.
Eller så kan man dra upp ändarna å göra tibetan avslut istället.
Eller så kan man göra som du å korsa banden över bröstet.
Man får som sagt prova sig fram vad man tycker är bekvämast.
Å vad gäller att få ner honom från ryggen.Du kan ju sätta dig mot en soffa istället å så knyter du upp å då blir han ju sittandes mot soffan. Eller han kanske inte kan sitta med stöd än? Har glömt hur gammal han är. Men annars om du sitter på sängen å knyter upp axelremmarna å sen släpper efter dom så lägger du ju ner ryggplattan på mei taien i sängen å då följer ju han med lixom.
Hmm undrar om det gick att förstå nånting av det här?
Användarens profilbild
Av funshine
det där tibetan låter intressant men banden ska altså fortfarande under rumpan? och hur var det nu med avslutet vet att det finns bilder nånstans men var?
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag gör alltid tibetanavslut och tycker att det är skönast. Det tar avlastar axlarna och så får man in axlebanden så de inte trycker i armhålan.

Kolla på föstasidan under "knyta" där finns en jättbra beskrivning på hur man knyter tibetans ryggsäck. Det är samma princip med MT.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Man kan även göra knut på bröstet innan man tar ner under/över barnets ben. Ifall man inte vill korsa på bröstet alltså.
Användarens profilbild
Av April
Finns lite nytt under knytinstruktioner - när det gäller MeiTai på ryggen - titta gärna där ;-) Under "Rygg-sele" visar man på hur man kan få ner barnet.

Kram
Av Jenny L
När man korsar på bröstet kan man snurra banden om varandra ett par extra ggr, tvinna liksom :? (=tills man kommer under brösten) o sedan dra banden bak o under barnets rumpa
Användarens profilbild
Av Alven
När jag bär Ida på ryggen i Meia Tai (ja även i långsjal) avslutar jag alltid knytningen tibetanskt. Det är skönast om man som jag är hyffsat välutrustad framtill... :roll:

Att ta ner henne är inte ett dugg svårt. Jag sätter mig på soffan, lutar mig lite bakpt, lossar alla knutar och firar ner henne lite försiktigt! :)
Användarens profilbild
Av funshine
tack för all hjälp nu börjar det funka bättre enda problemet nu är att han måste ner så fort han blir lite gnällig då mina armar inte räcker till för att komma åt nappen. Ska bli så skönt när han börjar få kontroll på sina små händer.
Av anna m
Men funderar... är banden tillräckligt långa på en babyhawk för tibetanskt avslut?
Av Nathalie
Jag har nyligen fått till Mei Taien och föredrar den faktiskt ibland framför ERGON. Hör och häpna...Detta tack vare lite tips från Anso på senaste sjalträffen.

Ryggknytning.
För ner axelbanden som vid ryggsäcksknytning och korsa dem över barnets rygg. (Detta tycker jag gör en enorm skillnad!) Sedan under barnets ben och knyt i midjan som vid ryggsäck.

Använd lilla bandet som följer med Mei Taien och sätt ihop axelbanden med framme vid bröstkorgen. Jättebra tycker jag.

Magknytning
Korsar axelbanden på min rygg. Fram och korsar över barnets rygg. Ner under barnets ben och knyt bak. Kanonbra.

När jag knyter upp och tar bort banden över barnets rygg så märker jag vilken skillnad de gör. (Min son väger drygt 12 kg.)

Lycka till!
Användarens profilbild
Av Linnea
Jag knyter tibetansk avslut om jag ska bära mer än 10 min... det är värt den extra tiden det tar att snurra alla remmar :lol:

har just upptäckt att man även kan ta midjebanden upp i tibetanknuten :shock: perfekt - inget som sitter åt runt fläskmagen :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?