Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Jenny
Sitter här nu med en massa tyg som ska bli diverse kreationer... MEN, har ingen beskrivning kvar till symaskinen..
Hur var det nu man skulle göra för att sy i stretchtyg? Så att inte sömmen blir alldeles stum? Sydde en mössa med vanlig raksöm, men det gick helt åt skogen!
Någon som kan hjälpa den smått hysteriska Jenny? :oops: :shock:
Användarens profilbild
Av Kotten
Snusibulingen är duktig, hon skulle kunna hjälpa dig, men - jag har inte sett henne härinne på hela dagen...

Jag tittade i min symaskinsbok, men där stod ingenting om stretch, så jag hoppas att någon annan kan hjälpa dig (så kan jag anteckna råden i min bok). :)
Av Jenny
Sannasmamma skrev:Finns det trestegsraksöm?
Ja, jag tror det :oops: det är iaf en inställning med tre raka linjer bredvid varandra
Av Jenny
Men jag tycker att tråden går sönder ändå när jag drar lite i min testbit - är tråden fel spänd då?
(Hur jag har lyckats sy två bärpåsar i stretchtyg är för mig ett mysterie)
Användarens profilbild
Av zandrama
Trippel raksöm är samma som raksöm bara lite starkare.

Sy med trestegs-zz, det funkar alltid. Om du itne har den sömmen kan man sy med vanlig zz också, men den är mindre strechig.
Av Jenny
zandrama skrev:Trippel raksöm är samma som raksöm bara lite starkare.

Sy med trestegs-zz, det funkar alltid. Om du itne har den sömmen kan man sy med vanlig zz också, men den är mindre strechig.
Jorå, jag har den också, den är på samma som trestegsraksöm, skulle dock gärna vilja få till det med rakare söm, sömmen kommer synas (jag försöker sy en mössa)

Jag blir så irriterad på mig själv, hade ju samma problem sist och jag VET att jag skrivit upp nånstans hur jag gjorde!! :(
Användarens profilbild
Av karinmaria
När jag sytt kläder till min bebis i stretchtyg har jag först sytt en small sicksacksöm, stygnsbredd 0,5 mm och stygnslängd 2 mm. Precis utanför den, tätt intill har jag sytt en gång till med en bred sicksacksöm, 4 mm stygnsbredd och 2 mm stygnslängd. Sedan har jag klippt bort överflödigt tyg tätt intill den breda sömmen (utan att klippa i den). Läste om denna mtoden i en bok och den har fungerat bra tycker jag.

Lycka till. Vad ska du sy?
Användarens profilbild
Av karinmaria
Oj, hann inte se ditt senaste inlägg innan jag skrev. Om sömmen ska synas bli nog min metod tokig :?
Användarens profilbild
Av zandrama
Testa att öka stygnlängden och minska stygnbredden. Alternativt brukar det finnas en söm som ser lite ut som zz, men som går rakt åt sidan och sen snett ner som brukar vara ganska rak.

Typ såhär fast med mindre stygnbredd:
|\|\|\
Användarens profilbild
Av Yonez
Tror att om du köper en dubbelsymaskinstråd, så kan du få stretch sömn som ser snygg ut. Dvs det blir två raksämmar bredvidvarandra. (inte helt hundra men tror den blir hyfsat stretchig)
Användarens profilbild
Av knutis
Yonez skrev:Tror att om du köper en dubbelsymaskinstråd, så kan du få stretch sömn som ser snygg ut. Dvs det blir två raksämmar bredvidvarandra. (inte helt hundra men tror den blir hyfsat stretchig)
Du menar dubbelnål va? eller? :roll:
Av Jenny
Ok, tack för all hjälp! Ska testa lite med hur spänd tråden är om det kan spela roll, vad tror ni?
Annars blir det till att inhandla en dubbelnål och testa det :wink:
Kommer bli galen snart! (dessutom tror jag mössan är på tok för liten för en bebis, får bli en mössa till till Mirans docka!)
Användarens profilbild
Av tinaw
En smal sicksack, t ex 1,5 bredd, 3 längd (om du inte har någon elastisk raksöm eller annan elastisk söm) är bra till trikåtyger. Eller en tvillingnål (med jerseyspets).

Kanterna behöver oftast inte sick-sackas, det är mer en utseendefråga. De allra flesta trikåtyger fransar sig inte i kanten. Men om du syr med vanlig synål och inte med jerseynål (som har en rundad spets) kan det gå maskor, för elatiska tyger är "stickade" på stora stickmaskiner.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?