Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av naggie
Jag vill börja knyta A på ryggen men jag är livrädd för att tappa honom. Hur gör man för att få upp bebbar på ryggen eller är det rentav så att han är för liten för att vara på ryggen? Och slutligen, vad finns det för knep för att få till en bra rygg-knyt?
(:oops: Blev visst lite många frågor)
Användarens profilbild
Av mica
Lägg honom i sjalen med tyg från nacke till knän (mest där), samla ihop i brösthöjd och svinga. Det är inte så svårt som det låter. Man lär sig fort, men man kan ju träna på sängen först (plats, inte i sjalen).

Jag upplever det som att man inte "tappar" sitt barn när man håller på och tar i och ur. Ibland kommer det ner lite fortare än man tänkt, men man kan följa med och kontrollera nerraset, typ. Så de slår sig inte.

Sjalade barn blir lite tåliga för knöleri också.
Användarens profilbild
Av amöba
Mina tips är att se till att barnet hamnar så högt upp att det skulle kunna ha armarna om din hals. Det kommer att glida ner lite när du knyter så det gäller att börja högt upp. Det andra tipset är att du oavsett knytning ser till att sträcka överkanten ordentligt så att barnet inte kan luta utåt. Jag brukade knyta framför spegel (fast då var Ingrid större) för att hon skulle ligga stilla. Det var mer spännande att se sig själv i spegeln än att krångla då nämligen.
Användarens profilbild
Av Miamamman
Ett snabbt såätt är här bildserie:
http://www.babyboden.nu/Mias/backstrap.htm
Jag har inte hunnit sätta text ännu.
Bra knytning att börj amed så kan man gå vidare till andra ryggknytningar senare när man blivit van att ha barnet där och babyn också vant sig ochvet vart han är på väg.
Användarens profilbild
Av naggie
Fantastiskt med bilder! Tack alla för era tips :urule: Ska svinga upp honom så fort han har vaknat :D
Användarens profilbild
Av Åsa mamma till 4
Miamamman skrev:Ett snabbt såätt är här bildserie:
Bra knytning att börj amed så kan man gå vidare till andra ryggknytningar senare när man blivit van att ha barnet där och babyn också vant sig ochvet vart han är på väg.
Testade den där knytningen på Melker, han tog sig ur :shock:
Så jag tänker inte testa den på Agnes, tänk om hon ramlar ur :?
Användarens profilbild
Av Miamamman
Åsa hemmamamma till 3 skrev:
Man kan dra sjalen ett varv extra runt babyns kropp först, så här:

Bild

Så kan ingen baby i världen rymma även om hon öfrsöker få ner armarna innanför sjalen.
Användarens profilbild
Av funshine
sölklart tills det kommer till knuten. vart tar ändarna vägen?
Användarens profilbild
Av naggie
Nej det går verkligen inte :(
Jag svingar upp honom men kommer bara till min axel och sen vet jag inte vad jag ska göra av stackarn som bara gnyr av bökandet :ooops:
Användarens profilbild
Av trollmamma
Jag kan säga att av erfarenhet att om dom är så "gamla" o medvetna är vdet viktigt att Leka träna att vara på ryggen !!!

det gäller att bära på axlen som lek o hoppas o skutta o visa barnet att detta är jätte kul + helt naturligt .....

När en kompis skulle lära sig att knyta på ryggen fick hon läxa av mig att bära på axeln som en säck potatis på båda hållen med huvudet bort från en o även mot sig ... lite svårt att beskriva ...

Se'n när detta var nått "normalt " för dom ... började hon få ha barnet på ryggen gemon att hålla i armarna .... med ena handen på var sida om nacken man har främsta tyngden på halsen o nacken men det är mest för att barnet ska lita på att detta är nått helt OK. ... när detta går bra o utan protester börjar man köra med sjalen .... då har man klart bättre förutsättningar ....

Hoppas det hjälper med mina beskrivningar jag är inte helt lätt att fatta ibland :P :oops: :P

Lycka till !!!
Användarens profilbild
Av zandrama
När Vidar var mindre (mellan 2 och ca 4,5 månad) och jag inte vågade svinga så la jag honom på sängen på sjalen och spred ut sjalen ordentligt mellan knäväck och huvud, sen satte jag mig framför och lutade mig lite bakåt, sen hävde jag upp lillkillen på ryggen, lutade mig snabbt framåt och fortsatte knyta. Jag har alltid (alltså så länge jag har knutit på ryggen, dvs i ca 4 månader) knutit omslutet rygg-X eftersom jag tycker det är stadigast.

Lycka till! :tumup:
Användarens profilbild
Av April
Det finns lite nya bilder under knytinstruktioner... En rubrik visar 4 olika sätt som man kan sätta upp barnet på ryggen - kanske du hittar något där? :-)

Kram
Användarens profilbild
Av naggie
Ni är så gulliga :cry: (rörd inte ledsen :wink: )
Användarens profilbild
Av Åsa mamma till 4
Miamamman skrev:
Åsa hemmamamma till 3 skrev:
Man kan dra sjalen ett varv extra runt babyns kropp först, så här:

Bild

Så kan ingen baby i världen rymma även om hon öfrsöker få ner armarna innanför sjalen.
Det ska jag testa, tackar tackar :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?