Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Daniellas mamma
det är synd att mei tais inte funkade för er. jag tror att det är just att man har var sin egen preference och att man alltid jämför en annan sjal till den sjalen som man tycker om och gillar. jag är säkert att det inte finns något fel på hur mei tain är sydd, gjord eller constructed.

jag upplever också svårigheter att få till min ergo & patapum för att funka för mig ordentligt. båda selarna är gjorda väldigt bra och det finns ingenting fel med dem. saken är bara att jag har inte den kroppsbyggnaden för båda selarna och sedan att trivs jag inte bra att ha hela tyngden på min höft och pga detta orkar jag inte gå långa stunder i den eftersom jag upplever att mina ben stelnar och tar allt tyngd...men som jag skrev, det finns ingenting fel på selarna, det vet jag men ändå tycker jag att de uppfyller sina purpose.

när det gäller långsjal, jag upplever att det är inte bekväm att bära daniella i rucksack eller tibetan i en långsjal, utan bara omslutet X eller taiwanse carry.

jag hoppas att ni hittar en annan typ av mei tai bland de många som finns i sjalvärlden just nu och att den funkar för er.

:) :)
Användarens profilbild
Av _hanna_
Daniellas mamma skrev:det är synd att mei tais inte funkade för er. jag tror att det är just att man har var sin egen preference och att man alltid jämför en annan sjal till den sjalen som man tycker om och gillar. jag är säkert att det inte finns något fel på hur mei tain är sydd, gjord eller constructed.

jag upplever också svårigheter att få till min ergo & patapum för att funka för mig ordentligt. båda selarna är gjorda väldigt bra och det finns ingenting fel med dem. saken är bara att jag har inte den kroppsbyggnaden för båda selarna och sedan att trivs jag inte bra att ha hela tyngden på min höft och pga detta orkar jag inte gå långa stunder i den eftersom jag upplever att mina ben stelnar och tar allt tyngd...men som jag skrev, det finns ingenting fel på selarna, det vet jag men ändå tycker jag att de uppfyller sina purpose.

när det gäller långsjal, jag upplever att det är inte bekväm att bära daniella i rucksack eller tibetan i en långsjal, utan bara omslutet X eller taiwanse carry.

jag hoppas att ni hittar en annan typ av mei tai bland de många som finns i sjalvärlden just nu och att den funkar för er.

:) :)
Menar du att det kan vara så att ens "kroppstyp" inte passar för Mei Tai?? :?
Det är ju verkligen ntrist, för jag ÄLSKAR faktiskt MT:n, trots att jag inte får till det riktigt längre!! Jag hade hoppats på att jag gjorde nåt knasigt bara ju.. :cry:
Det är absolut inget FEL på sjalen, den är jättefin och bra, men funkar inte att bära i längre... men jag har gjort MYCKET (bra) reklam för den ska du veta!! :wink: Särskilt på barnmässan vart det Mei Taifeber efter jag gått runt med den där en hel dag!! :wink: :wink: :lol: :lol:
Användarens profilbild
Av Anso
När man bär på ryggen så tycker jag det är bra att avsluta knytningen på "tibetanskt sätt" dvs på något sätt få till en avlastning mellan de båda axelbanden framtill precis som det där lilla bältet/spännet på Ergo, Patapum.

När jag bär på ryggen så spelar det ingen större roll om midjebältet är vadderat eller inte för min del. Jag bär ofta Hanna väldigt högt upp och då hamnar midjebältet kring min bröstkorg.

Jag tror också att man måste vara nog med att se till att barnet bärs mycket nära, spänna banden ordenligt.
Oavsett om jag bär på magen eller ryggen så ser jag till att axelbanden korsas eller tvinnas över Hannas rygg innan jag drar dem under hennes rumpa och ben för att sedan knyta på min rygg eller mage. Då hålls hon in bättre mot min kropp tycker jag än om jag (efter att ha korsat banden på min rygg) knyter dem direkt under hennes rumpa.
Användarens profilbild
Av Daniellas mamma
hannah: jag tackkar så mycket för den bra reklamen för mei tais :D :D .......angående kroppsbyggnad, alltså, en mei tai är en sjal så det finns ingen issue med kroppsorlek efetrsom man kan anpassa hur tight man bär barnet utan problem.

den som jag försökte poängtera genom min sele/långsjal erfarenhet är att personl preference spelar mycket roll på hur man kanske bedömer hur bra en sjal är (och sedan glömmde jag att skriva att jag trivs bättre att ha daniella så högt upp på ryggen som möjligt, som jag inte kan få till med en sele/långsjal :oops: )

jag brukar göra som Anso skrev att knyta midjebandet så högt upp som möjligt och att ha barnet så nära min kropp som möjligt. om man har gjort alla tips and tweaks kan det möjligtvis bero på

1) bäraren (som exempel, jag pga min dålig rygg kan inte bära långa stunder i en ringsjal eller bärpåse samt bära på höften med en långsjal eller MT)

2) barnets vikt

nu är det kl 12 på natten och min svenska är i den lägsta botten just nu, i så fall jag har skrivit någonting som ni undrar över, jag kan svara bättre imorgon :lol: :lol: :wink:
Senast redigerad av Daniellas mamma den sön maj 21, 2006 01:07, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Av _hanna_
svar till "jag brukar göra som Anso skrev att knyta midjebandet så högt upp som möjligt och att ha barnet så nära min kropp som möjligt"

PRECIS så gör jag oxå!! Men varför skär midjebanden in så i sidan på mig!!?? :? Jag är varken tjock eller jättesmal, någonstans mittemellan! :wink:
Användarens profilbild
Av _hanna_
Iofs så väger Lukas 11 kg.. det kanske blir så att det blir för obekvämt för bäraren då?? :?
Användarens profilbild
Av _hanna_
Tyras å Knuts mamma skrev:
_hanna_ skrev:Iofs så väger Lukas 11 kg.. det kanske blir så att det blir för obekvämt för bäraren då?? :?
Alltså jag har en hemsydd och jag tycker den trycker på axeln trots att axelbandet är vadderat, jag har testat att knyta på olika vis, men det slutar alltid med tryck på ena axeln, mina barn väger 9 kg och 12 kg, men för Tyra på över 90 cm tycker jag att den inte håller upp benen tillräckligt bra heller, trots att den är bredare sydd än colibris. Kanske har jag använt för tunnt tyg ?
Jag tycker att det trycker mycket på båda axlarna + att den skär in i midjan!! :? Det är inte bekvämt alltså!! :cry:
Så jag tror inte det har med tyget att göra, utan kanske snarare barnens vikt?? :roll: :?:
Av Elisa
Anso skrev: Oavsett om jag bär på magen eller ryggen så ser jag till att axelbanden korsas eller tvinnas över Hannas rygg innan jag drar dem under hennes rumpa och ben för att sedan knyta på min rygg eller mage. Då hålls hon in bättre mot min kropp tycker jag än om jag (efter att ha korsat banden på min rygg) knyter dem direkt under hennes rumpa.
Räcker då de normallånga banden på en Colibri till eller bör jag be om längre? Är 42/44 upptill.
Jo jag är på gång att beställa, hade sån tur att jag hamnat på väntelista :D nu när tillverkningen tillfälligt ska läggas ner.
Användarens profilbild
Av Alven
Jag undrar om inte kroppstypen spelar in ändå... jag får alltid ont mellan skulderbladen typ eller lite högre när jag bär på ryggen, långsjal, MT eller sele spelar ingen roll. Men jag bär på ryggen ändå eftersom det är praktiskt att ha framsidan fri ibland. Jag knyter dock nästan alltid med tibetanskt avslut, och alltid omslutet kryss med långsjal. Vad jag väljer beror på humör kan man säga, jag har minst en av varje bärdonssort... :roll:
Användarens profilbild
Av Anso
Elisa skrev:
Anso skrev: Oavsett om jag bär på magen eller ryggen så ser jag till att axelbanden korsas eller tvinnas över Hannas rygg innan jag drar dem under hennes rumpa och ben för att sedan knyta på min rygg eller mage. Då hålls hon in bättre mot min kropp tycker jag än om jag (efter att ha korsat banden på min rygg) knyter dem direkt under hennes rumpa.
Räcker då de normallånga banden på en Colibri till eller bör jag be om längre? Är 42/44 upptill.
Jo jag är på gång att beställa, hade sån tur att jag hamnat på väntelista :D nu när tillverkningen tillfälligt ska läggas ner.
Jag bad att få axelbanden längre och så mina är 190 cm och då kan jag korsa dem över hennes rygg eller tvinna dem ett varv över hennes rygg innan jag drar dem umder hennes rumpa och knyter på min rygg (när jag bär fram).

Midjebandet är i original ca 79 cm per band och om man räknar in sittdelen så blir det totalt 200 cm. För mig, strl (38)/40 så kan jag inte knyta på magen om jag bär på magen men det är ju iofs inte nödvändigt och nog heller inte tänkt att göra det (?). För det krävs det nog ca 250 cm inkl. sittdelen. Tyget är kraftigt så det går inte att knyta på allra, allra yttersta spetsen utan det får bli ca 15 cm in på banden i alla fall.

Ibland är det bra med lite längre band men är de för långa så blir det ju också lite mer bök och stök att hiva omkring dem. En smaksak. :wink:
Användarens profilbild
Av diddeldi
dels så passar ju olika mei taier olika bra på olika personer :wink: , sen så är det ju också viktigt att få till en tajt och bra knytning. annars blir det ju betydligt tyngre. jag knyter alltid det nedre bandet på höfterna, för att avlasta så mycket av tyngden som möjligt. men jag tror att man får prova sig fram helt enkelt, vilket som passar en själv bäst.

men sen är det ju som med allt annat att det finns de som gillar mei tai jättemycket och de som hellre bär i nåt annat :wink:
Användarens profilbild
Av Anso
diddeldi skrev:dels så passar ju olika mei taier olika bra på olika personer :wink: ,
JÄPP!
T.ex så har Babyhawk en brantare isättning av axelbanden än vad Colibrin har. Inte tänkt som skryt men jag är hyfsat axelbred och rätt lång så för mig hamnar Colibrins axelband väldigt bra helt enkelt.
Som vanligt, det bästa är att prova sig fram på t.ex en sjalbarnsträff.......
Användarens profilbild
Av Jennelii
Men det är så himla olika, jag älskar tex ergon o kan bära hela dagar på magen och vissa klarar bara inte att bära på magen med den (eller gillar den inte alls)...och när jag bär på ryggen bär jag gärna så långt ner som det blir med ergon, bär jag högre upp klarar jag inte ens en halvtimme då bränner det i hela ryggen. Jag kunde bära betydligt längre än jag nån gång gjort med gåsen på ryggen i går men med tex hoppizen funkar det inte. Med MT funkade det klockrent o bättre än nåt annat på jackan o med tjock vinteroverall och han kändes lätt som en bomullstuss medans jag inte kunde bära inne med mindre kläder med samma MT. Vissa kan bära länge med ringsjalen och jag kan knappt bära till mjölkdisken o till kassan i affären... Vissa gillar inte att bära på magen och jag kan tex inte bära på ryggen för jag får verkligen ONT medans andra skulle kunna gå jordens längsta fjällpromenad med barnet på ryggen. Det går inte att säga "köp den här, den är bäst" jag säger alltid att folk måste testa o känna vad dom tycker känns bäst själva.. Jag tycker att MT var krånglig med sina långa band medans andra tycker den är snabb o enkel. Jag vill ändå ha en trots att jag inte var så jättekompis med den då jag provade :roll: och jag har ändå sagt till flera kompisar att testa trots att jag inte gillar den själv, nån annan kanske gör det =)
Användarens profilbild
Av Anso
Jennelii skrev: Det går inte att säga "köp den här, den är bäst" jag säger alltid att folk måste testa o känna vad dom tycker känns bäst själva.. Jag tycker att MT var krånglig med sina långa band medans andra tycker den är snabb o enkel. Jag vill ändå ha en trots att jag inte var så jättekompis med den då jag provade :roll: och jag har ändå sagt till flera kompisar att testa trots att jag inte gillar den själv, nån annan kanske gör det =)
Så sant! :iagree:
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag tycker att min MT är skönare än Ergon.
Jag syr med vadderat midjeband och upplever inte att det skär in eller vrider sig. Gillar inte vadderade axelband utan syr dem breda så att de går att sprida ut ordentligt över ryggen och dra ner över axlarna beroende på vad jag ska göra. De är ordentligt långa så att jag kan göra tibetanavslut när jag bär på ryggen. Jag är faktiskt förvånad över hur skönt det blir, det är ingen vidare tyngd på vare sig axlarna eller höfterna. Den slår inte en bra knuten långsjal (omslutet X) men det är inte långt ifrån :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?