Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kotten
Jag ska sy ett par byxor till H i födelsedagspresent.

Min idé var från början att lägga ett par andra byxor på tyget och rita runt, med ca 2 cm sömsmån, klippa och sen sy ihop eländet.

Men...man kanske ska lägga byxorna på ett papper och rita, så man får ett sånt där pappersmönster som man hade i slöjden, och sen lägga det på tyget? Eller kan man göra så enkelt som jag först tänkte?

Och är 2 cm en vanlig hederlig sömsmån?
Av belinda
Kan du inte stoppa i ena byxbenet i det andra, (om du fattar :roll: ) då får du ett bakstycke och ett framstycke som du kan rita av och lägga på ett dubbelvikt tyg...jag har inte gjort det själv, men det borde ju funka!
Användarens profilbild
Av Anna
jag gör numera alltid på papper först. Det är så irriterande när man får till något bra och inte har kvar mönstret. och så ser man liksom på mönsterpappret om det ser rätt ut innan mna klipper.
Användarens profilbild
Av Kotten
belinda skrev:Kan du inte stoppa i ena byxbenet i det andra, (om du fattar :roll: ) då får du ett bakstycke och ett framstycke som du kan rita av och lägga på ett dubbelvikt tyg...jag har inte gjort det själv, men det borde ju funka!
Menar du så att man får två byxben, var för sig, och sen ska de sys ihop?
Användarens profilbild
Av Kotten
Anna skrev:jag gör numera alltid på papper först. Det är så irriterande när man får till något bra och inte har kvar mönstret. och så ser man liksom på mönsterpappret om det ser rätt ut innan mna klipper.
Ok, här kommer en superdum fråga: har du jättestora papper som du ritar på eller tejpar du ihop två papper? :oops:
Av belinda
Kotten skrev:
belinda skrev:Kan du inte stoppa i ena byxbenet i det andra, (om du fattar :roll: ) då får du ett bakstycke och ett framstycke som du kan rita av och lägga på ett dubbelvikt tyg...jag har inte gjort det själv, men det borde ju funka!
Menar du så att man får två byxben, var för sig, och sen ska de sys ihop?
ja typ, eller man får ju liksom varsitt bak-och framstycke som blir ett byxben, sen syr man ihop det med det andra som är likadant! lite svårt att förklara i ord märker jag :wink:
Användarens profilbild
Av Anna
Kotten skrev:
Anna skrev:jag gör numera alltid på papper först. Det är så irriterande när man får till något bra och inte har kvar mönstret. och så ser man liksom på mönsterpappret om det ser rätt ut innan mna klipper.
Ok, här kommer en superdum fråga: har du jättestora papper som du ritar på eller tejpar du ihop två papper? :oops:
Jag syr tillräckligt mycket för att ha införskaffat en rulle mönsterpapper, men ta ett bakplåtspapper eller två, de är lite större än vanliga skrivpapper.
Användarens profilbild
Av trollmamma
Annars går det lika bra med papper från en blomsterhandel eller liknande !!!
Barnen är ju inte så långbenta !!!

Lycka till !!!
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
Kotten, sluta byta avatar, jag vet ju inte vem du är.

Mönsterpapper är bra. Annars kan man tejpa ihop två bakplåtspapper!
Användarens profilbild
Av Kotten
Sannasmamma skrev:Kotten, sluta byta avatar, jag vet ju inte vem du är.
Ja visst är det knepigt? Jag måste också tänka till, men nu ska jag ha den här ett tag. Tror jag...
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
Kotten skrev:
Ja visst är det knepigt? Jag måste också tänka till, men nu ska jag ha den här ett tag. Tror jag...
jag tänkte på det idag, den här är bättre!
Användarens profilbild
Av Kotten
Sannasmamma skrev:
Kotten skrev:
jag tänkte på det idag, den här är bättre!
Den här känns mer anonym så jag bytte, fastän Mia snällt nog hade hjälpt mig med den jag hade innan.

Ang byxorna så tror jag att jag satsar på bakplåtspapper, men jag gillar egentligen inte sådana. De prasslar alltid, är svåra att hantera och ser lite flottiga ut.
Användarens profilbild
Av Kotten
Hur var det med sömsmånen? Typ två cm? :roll:
Av belinda
Kotten skrev:Hur var det med sömsmånen? Typ två cm? :roll:
det blir nog bra! tror 1,5 är "standard" annars på färdiga mönster o så :D
Användarens profilbild
Av Åsa mamma till 4
Jag har gått mönsterkonstruktionskurs och fick lära mig ett bra knep att göra mönster från ett befintlig plagg.
Utgå från en punkt på plagget och ta alla mått därifrån, tex grenen-midjan, grenen-benslut osv tills du har alla mått du behöver.
Sen ritar du bara från "punkten" på pappret också så får du ett mer exakt mönster, använder själv det sättet ofta.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?