Nya Ergo med fjärilar får en svag 5:a av mig.
Jag bär på ryggen, fick aldrig till sjalen riktigt bra själv och man kan ju inte alltid ha hjälp.
Jag spänner midjebältet så att selen är på ryggsidan (men låter ryggbiten hänga ner), svingar runt Mattias upp på ryggen under armen, böjer mig lite framåt (och här behöver jag en spegel, eller fönstret på bilen att spegla mig i), fiskar upp ryggbiten och lägger den över Mattias rygg, och kollar så axelremmarna inte är snodda (det är det jag behöver spegeln till) stoppar i ärmarna, ställer mig upp, humpar till lite så allting sitter bra och spänner spännet mitt fram.
Det fungerar bra, och Mattias sitter jättebra.

Den är högre i ryggen än sutemin, och även om Sutemins korslagda axelband är sköna när man bär på magen ser det lite skumt ut när man bär på ryggen (och dom korsas över brösten) så jag gillar Ergo bättre (men maken gillar Sutemi bättre). Fickan som barnet sitter i Ergon är lite mer djup än i Patapumen, så Mattias kan ha sin tjocka overall på sig och ändå komma ner ordentligt (i Patapumen var han tvungen bara ha sin fleeceoverall, för annars fick jag inte upp ryggstödet ordentligt, men han är ganska lång Mattias).
Han somnar gärna i selen, och då är det jättebra med huvudstödet. Jag gillar inte att det är skålat i formen för huvudet, men den fungerar ju, alltså ger stöd. Det där med att gilla formen verkar vara olika från person till person, en del gillar det andra inte. Jag trodde det var för kort men sen hittade jag spännet som man kunde förlänga det med

och då var det ju inte för kort längre.
Jag gillade att ha knäppet på mitten av magen som Patapum. Ergo har spännet på höger sida. Jag får alltid leta lite efter det. Minimalt, men ändå ittybitty störande. Tror jag ska köpa bältesförlängaren så jag kan ha det mer på mitten, och också för att jag får ha på yttersta nu, för jag har breda höfter.
Men totalt: en lätt smidig sele, avlastar jättebra

(för jag har svag rygg) och den
röda "cranberry" färgen är ju bara sååååååååå fin

och ganska lätt att ta på själv efter lite övning.
Någon som vet om man kan få tag i fjärilstyget på metervara?