Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Pollys mamma
helt ny i "sjalvärlden" och helt ny på denna sidan. behöver hjälp med det mesta som rör dessa två områden känner jag=)
Men min första fråga är: ska jag satsa på en stork(som jag blitt rekommenderad) eller en sommarsjal?? finns det sommarsjalar som är livärdiga storken? Jag, som inte vet nåt känner nog för en sommarsjal just nu eftersom det är VARMT, men jag vill ha en bra och enkel "nybörjarsjal" ändå....

kan nån hjälpa mig?? Tack på förhand...
/Sarah
Användarens profilbild
Av Isanna
Hej tjejen! :D Kul att du hittat hit!

Om du är jätterädd att det ska bli varmt så skaffa en sommarsjal då, tex en Calin Bleu Gauze (gås) o medan du blir bekväm med att bära så läser du på om alla olika sjalar som finns o bestämmer vilken vävd sjal du vill ha. För jag tror att det blir varmt med bara en Stork i sommar.

Vad säger ni andra?
Användarens profilbild
Av sus
Isanna skrev:Vad säger ni andra?
Det beror väl lite på hur stort barnet är också...
Användarens profilbild
Av Helena
Ja, för ett litet barn kan man ju ha i en tunn trikåsjal, som t ex Sino. Men ditt barn är kanske större eftersom du blev rekommenderad en Storchenwiege.
Av sjaltokan
Välkommen hit.. Du kommer få proffshjälp jag lovar.. :D
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
När man är helt nybörjare så upplevde jag att det var lättare att lära sig knyta och få till det bra med en lite stadigare sjal (som ju Storkaran är). Det vore ju synd att direkt ge sig på en väldigt tunn sjal, och sedan ledsna för att man inte får till knytningarna ordentligt :cry:

Men allra lättast är det nog med en trikåsjal (om inte barnet är för tungt förstås) :lol:
Av Aelia
EmilsMamma skrev:När man är helt nybörjare så upplevde jag att det var lättare att lära sig knyta och få till det bra med en lite stadigare sjal (som ju Storkaran är). Det vore ju synd att direkt ge sig på en väldigt tunn sjal, och sedan ledsna för att man inte får till knytningarna ordentligt :cry:
Oj är det sant, jag gav upp sjalar för mei tai och ergo bara för att jag ahde en vävd från början till min nyfödde son, och sen när han var nästan 4 månader köpte jag en sino och bara för att det var såååå mycker enklare att knyta lillkillen började jag använda vävda igen. och jag vet att jag är inte ensam om det...

Men som sagt beror på hur gammal barnet är...men jag skulle tro att gåsen skulle passa bra om inte barnet är allt för stor :wink:
Användarens profilbild
Av April
Ja, som sagt - det beror ju på barnets ålder...

I början är en trikåsjal lättast (enligt mig). Det finns svala så som Sino, pikkuRuu (den som är modal + bomull) och jag tror även att det finns andra svala...

Jag hade inte köpt en Stork till sommaren.

Jag tycker att det är lättare att knyta desto tunnare och smidigare sjalen är. Jag kom inte alls överrens med de tjockare sjalarna i början. Men det är ju som sagt olika ;-)

Det finns ju som sagt även olika seler - som är svala på sommaren. Men berätta gärna åldern på ditt barn - så bombaderar vi dig med ytterligare hjälp :-D

Kram
Användarens profilbild
Av Isanna
Jag tar mig friheten o svara år Pollys mamma... :D Polly är snart två månader nu o hon ska få låna min Cuddly Wrap för att lära sig det här med sjal för att senare gå över till vävd om det skulle vara nåt, vilket det så klart är, vi ska sjal-frälsa henne!
Användarens profilbild
Av Vinterdrake
Isanna skrev:Jag tar mig friheten o svara år Pollys mamma... :D Polly är snart två månader nu o hon ska få låna min Cuddly Wrap för att lära sig det här med sjal för att senare gå över till vävd om det skulle vara nåt, vilket det så klart är, vi ska sjal-frälsa henne!
Självklart! :vågen:
Av Pollys mamma
Tack Isanna för att du svarade åt mig...är ju inte inne på nätet så ofta.

Det stämmer att Polly snart är två månader. Imorrn 7 veckor för att vara exakt :)

Är det lika vanligt att pappor bär? Bär era barns pappor lika ofta som ni?

Ni ska veta att det snurrar i huvudet med tusen miljoner frågor...tack vare sjalbarn kanske jag kan bespara Isanna en del frågor...hehe!
Användarens profilbild
Av Ezereht
Vi har en storchenwiege och en Ergo sele (men Ergon är för lite större barn, ca. 6 måånader och äldre). Jag har burit mest med sjalen, min man bär bara med Ergon. Han tycker det blir för varmt med sjalen.

Om du har en liten tvåmånaders så tycker jag du kan starta med en trikåsjal. Om det känns som mycket tyg kan du ha en kortare sjal och knyta knuten på ryggen. Då räcker det med 4.2-4.6m sjal. Det kanske blir jättebra att låna din kompis trikåsjal (är som stadigt t-shirttyg) en månad eller två tills värsta värmen drar in. Storchenwiege är nog varmare än trikåsjalar men stadigare. Kanske du klarar dig med trikåsjal hela sommaren? Du kunde också pröva en MeiTai sele kanske, om det ändå blir varmt. De är som ett mellanting mellan sjal och sele, lite mjukare än sele, men lite enklare än sjal. Kan också vara nått för din man om han är skeptisk till sjal.
Användarens profilbild
Av naggie
Jag började med en trikåsjal och tyckte inte alls att det var svårt att knyta. Köpte vår vävda när A var ca en månad (kunde inte hålla mig :twisted: ) och kände då att jag hade nytta av att ha börjat med trikå, det är liksom lättare att lära sig. Om du vill börja med en vävd så tycker jag hellre en stork (jag fullkomligt älskar min). Jag tycker att det är lite synd att börja med en sommarsjal, men jag är å andra sidan inget sjalproffs, bara sjaltokig :loving:
Av Aelia
Pollys mamma skrev: Är det lika vanligt att pappor bär? Bär era barns pappor lika ofta som ni?

Hej. Min man bär oxå, men inte i långsjalen utan i ergo och mei tai. Han ät stolt att han bär och älskar att bära honom *L* Min mamma (mormor alltså) bär oxå Benjamin, oxå i ergo och mei tai som hon bara älskar *L* :lol:
Av Pollys mamma
nejnej, han är inte tveksam. Det är bara jag som är osäker på vicken sjal som är bäst, enklast, skönast osv. för jag vill verkligen bli sjal-frälst :P

Jag fick låna en bära barn-sjal av min svägerska men den var skiiiitsvår att få till knuten på tyckte jag så det bidde inget buret i den. Kändes inte alls bra att lägga Polly i den. Senasre har jag fått höra att det verkligen inte är en nybörjar-sjal. När jag lånade den hade jag ingen aaaaaning om denna djungel... :lol:

och hon (svägerskan) är inte insatt alls, utan bära barn-sjalen inhandlades nog för att det var "inne" när hon fick sin son... 8)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?