Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Buscilla
(även under Tips)

Det är toppen att stoppa garnnystanet i ringofickan när man stickar (eller virkar), så bär man det med sig och slipper trassliga nystan :tumsup:.

/Cecilia
Användarens profilbild
Av Kotten
Buscilla - är du händigast i Sverige?
Förutom enormt snygga ringsjalar så stickar du också?

Nej nu tar jag tag i mig själv och lär mig virka eller sticka. Det borde man ju dessutom kunna få hjälp med här på Sjalbarn. Vilket är enklast?
Användarens profilbild
Av Kotten
Då ska jag banne mig börja sticka! Jag har försökt att virka men det är himla pilligt.
Användarens profilbild
Av Kotten
Just ja! Tina W är också ett pysselgeni! Tack så jättemycket!
Användarens profilbild
Av Buscilla
Kotten skrev:Buscilla - är du händigast i Sverige?
Förutom enormt snygga ringsjalar så stickar du också?

Nej nu tar jag tag i mig själv och lär mig virka eller sticka. Det borde man ju dessutom kunna få hjälp med här på Sjalbarn. Vilket är enklast?
Hahahaha...om man jämför med alla superpyssliga forumister här så är svaret ett rungande NEJ :-) Jag har bara stickat halsdukar tidigare, men nu när gamla mormor börjar bli till åren så har jag insett att någon måste ju ta över efter henne. Därför har jag påbörjat projekt - hjälmmössor, och det går faktiskt rätt så skapligt om jag får säga det själv :-) Sedan är det ju faktiskt både kul och avkopplande att sitta framför radion och sticka :-D

Klart som korvspad att du ska lära dig sticka. Börja med en liten halsduk... Du kommer att växa i takt med att din halsduk växer fram :tumsup:.

/Cecilia
Användarens profilbild
Av zandrama
Och bara för att gå emot strömmen säger jag att virka är lättast. :wink:
Har försökt mig på att sticka, men det är ju omöjligt! :Hahaa:
Användarens profilbild
Av annalys
Skulle också säga att virka är lättast, men att sticka är inte så svårt det heller, och mer användbart tycker jag (vad kan man virka mer än grytlappar och såna där överkast?)
Användarens profilbild
Av Kotten
Nu har jag rotat fram stickorna och tror benhårt på att det kommer bli min nya grej! Jag försökte virka en bebisfilt när H var nyfödd, men det var ursvårt och jag har gett upp. Han kan istället använda den som grytlapp när han flyttar hemifrån.

Jag tänkte istället satsa på att sticka en halsduk, som Buscilla föreslog, men hur många maskor ska man lägga upp för en halsduk? Och funkar det att sticka en halsduk med vanliga maskor/stygn/stick? Ja det vanliga sticksättet alltså.

Här kommer det att hända grejer!
Användarens profilbild
Av Buscilla
Kotten skrev:Nu har jag rotat fram stickorna och tror benhårt på att det kommer bli min nya grej! Jag försökte virka en bebisfilt när H var nyfödd, men det var ursvårt och jag har gett upp. Han kan istället använda den som grytlapp när han flyttar hemifrån.

Jag tänkte istället satsa på att sticka en halsduk, som Buscilla föreslog, men hur många maskor ska man lägga upp för en halsduk? Och funkar det att sticka en halsduk med vanliga maskor/stygn/stick? Ja det vanliga sticksättet alltså.

Här kommer det att hända grejer!
Här är min halsduksbeskrivning :-)

Halsduk i mohair och 3 trådig ull (dvs två garner samtidigt)

Liten halsduk
2 nystan mohair á 50 gr och 1 hg 3 trådig ull. Räcker till en halsduk som är ca 20 cm bred och 130 cm lång. Lägg upp 28 maskor och sticka resår (1 rät maska och 1 avig maska) med dubbelt garn tills garnerna tar nästan slut. Maska av smidigt i resår.

Bredare och längre halsduk
3 nystan mohair á 50 gr och 1,5 hg 3 trådig ull. Halsduken blir 26*180 cm. Lägg upp 34 maskor och sticka resår (1 rm, 1 am) med dubbelt garn tills garnerna tar nästan slut. Maska av smidigt i resår.

Lycka till!

/Cecilia
Användarens profilbild
Av zandrama
annalys skrev:Skulle också säga att virka är lättast, men att sticka är inte så svårt det heller, och mer användbart tycker jag (vad kan man virka mer än grytlappar och såna där överkast?)
Mössor, vantar, koftor, dukar, sockar... :twisted:
Användarens profilbild
Av Kotten
Nu har mina mohairgarner som jag vann på tadera kommit! Men jag saknar ett nystan 3-trådig ull innan jag kan börja på buscillas halsduk, som beskrivs tidigare i tråden. Nu undrar jag bara, vad är 3-trådig ull? Jag kollade på konsum och då fanns där nystan med 70% ull med tre färger i, är det samma som 3-trådig ull?

Buscilla har ju flytt landet men visst kan tinaw eller någon annan stickare hjälpa mig med den här frågan?
Användarens profilbild
Av tinaw
Tja, någon stickare är jag ju inte precis :lol: men tretrådigt betyder att garnet är tvinnat i sin tur av tre trådar.

OT: Jag har faktiskt stickat ett par ull-blöjbyxor en gång. Det tog två veckor och MÅNGA timmar. Sen fick min stickande mamma syn på dem (och det var tur att det var hon, för hon tycker allt jag gör är fantastiskt :wink:) och gjorde tre till åt mig. Hon kom med dem efter en veckan, snygga och jämna. Sensmoralen av detta är att jag behöver inte sticka, det gör andra så bra åt mig. När jag blir mormor kanske jag lär mig att sticka ordentligt. :roll: Kanske. :lol:
Användarens profilbild
Av Kotten
Trehundratusen tack till tinaw! Toppen!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?