Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Puck
Denna frågan har säkert varit uppe hudratals gånger förr men jag testar ändå...

Har en bb som används jättemycket då vi är mycket ute i skog och mark med hunden där vagn inte går att ha. Trivs väldigt bra med den, men tror att den kommer att bli väldigt varm i sommar och att saga kanske snart är för stor (nu 5mån, 8,5kg). Jobbar dessutom på småsyskon och vill kunna fortsätta bära saga trots mage.
Min fråga är då till er experter, vad ska jag välja för sjal?
har testat en kompis sjal (hon knöt på mig den, långsjal?) och saga trivdes inte alls. Hennes armar va helt låsta, och hon satt mage mot mage.

jag vill alltså ha en sjal som:
*jag kan bära henne i tills hon blir bra mycket större och tyngre
*där hon kan röra sig, dvs vifta på armar och ben
*där hon kan titta framåt, inte på mig.
*som jag kan ha henne i ganska länge, hundpromenaderna varar ofta 1timme eller mer
*som är enkel att hantera för en nybörjare som mig
*och som jag kan använda även om jag skulle bli gravid
mycket krav kanske...

en fundering till, finns det något ställe där man kan prova sjalar? känns lite som att köpa grisen i säcken utan att testa
Tack för tips och råd!
Användarens profilbild
Av Anso
Hej och välkommen!
Titta under rubriken "Bärsjalsträffar" om du inte hittar någon i din närhet. Annars kan du luska lite under "Bärsjalsambassadör" om det finns någon som kan visa.

Bära ett barn framåtvänt är betydligt tyngre för den som bär och barnet sitter väl inte heller så värst bra ens i en bärsjal på det sättet. Det går ju att bära på ryggen däremot och man kan knyta så att barnet ser över ens axel även med en långsjal.

Om man vill knyta på ett enkelt sätt på ryggen (och få barnet högt upp så att det ser bra) så skulle jag prova en Mei Tai och då kanske en Colibri Mei Tai eftersom den har ett bröstspänne man kan sätta på för bättre avlastning men den kanske är lite för bred i sittdelen till ditt barn. Det lär ju gå att knåpa ditt ett bröstspänne även på övriga Met Tai modeller.

Det finns ju även selar som Ergo, Sutemi och Patapum som man kan bära på magen, ryggen och även lite snett över höften. Och det avlastar väldigt mycket bättre än en BB-sele kan jag lova.......

En vävd långsjal är väl annars vad du ska ha om du vill ha en sjal. Även med en långsjal kan man göra knytningar där barnet sitter fritt med armarna, inga problem och man t.o.m gör en rätt avlastande knytning men bära dem på höften och då ser barnet bra även framåt.

Hetaste tipset ifrån mig blir - gå på en träff!
Av Puck
Tack för svaret! Ska nog ta mig till en träff och prova lite!
Användarens profilbild
Av amöba
Det låter som att du har samma bakgrund som jag ungefär. Jag bar Ingrid i en bb-sele en del när hon var ny, men jag var inte helt kompis med den så det var bara korta vändor hemma. När det blev svampsäsong och jag kände att jag måste ut i skogen så slog jag till på en Hoppediz. Ingrid var 6 månader då och alldeles för tung för bb:n.

Men, när det gäller sjal
- det är inte direkt svalt, barnet sitter ju näranära
- du bör bära på ryggen för att barnet ska se framåt
- en knytning där barnet kan vifta med armarna kan upplevas ostadig och det är inte skoj att känna när barnet sitter på ryggen...
- att ta i och ur ett större barn som periodvis vill gå själv är lite bökigt

Det är dock väldigt bekvämt att bära större barn i sjal. Enkelt att knyta? Jadå, när man lärt sig ;). Och det går att bära även med gravmage. Numera (Ingrid 14 månader) bär vi bara i Ergo, vilket är väldigt smidigt eftersom den är snabb att ta på och det är lätt att ta i och ur tösen som förstås vill gå själv en hel del. Om man är lång, som både maken och jag, kan barnet inte se framåt. Jag tycker inte riktigt om att bära i Ergon nu när jag är gravid (v 19) för jag tycker att avbärarbältet hamnar illa. Men jag har sett andra betydligt gravidare bära i Ergo så det är säkert individuellt.

Oj, det blev långt... Gå på träff, prova, känn och lyssna på fler råd! :D
Användarens profilbild
Av Anso
Jag måste återigen säga att med en Mei Tai så kan man knyta banden ovanför sin gravidmage, ändå uppe på revbenen för då hamnar barnet så högt upp på ryggen att det ser över ens axel. :D (titta på www.meitaibarn.se och "Info" , mage mot rygg, high back carry)

En sele (Ergo, Patapum,Sutemi) ser ju till att vikten hamnar på höften och nästan 0 på axlarna men just detta gör ju att barnet sitter längre ner på ens rygg. Hanna som nu är ca 80 cm ser ganska precis över min axel när hon sitter på ryggen i Ergon men iofs så ser hon rätt bra åt sidorna/snett då också.
Av Puck
Åter igen, tack för era svar!

satt igår kväll efter att saga somnat och läste på lite, men oj, vilken jungel!!
Är väl mest inne på en bärsele, troligtvis patapum då ergon har (enl mig) lite tråkiga färger... :wink:

min fundering är nu, hur stor plats tar en sån? hur lätt är den att ta av och på? det är inte alltid saga trivs så bra i sin vagn och då hade det varit skönt att kunna ta med något litet och enkelt, bb är stor och klumpig till såna tillfällen... ska man kanske komplettera med en ringsjal?

som ni märker dyker det upp nya frågor hela tiden, så jag får nog ta mig till lund och klämma och känna lite :D
Användarens profilbild
Av Anso
En ringsjal är aldrig fel och enligt mig så blir den bara mer och mer användbar ju äldre barnet blir. Bra när barnet börjar att gå själv men vill bli buren då och då. Sjukt barn hemma som vill sitta på höften säger jag bara...... :roll:

Åk du på en sjalträff. :wink:
Användarens profilbild
Av Scharlott
En bärsele (Patapum/Ergo) kan du ha liggandes i shoppingkorgen på barnvagnen. Den är enkel att sätta på och ta av och ett bra komplement till barnvagnen.

Vill du bära kortare stunder kan även en ringsjal eller bärpåse vara ett bra komplement. Dock inget som jag rekommenderar om du vill bära längre stunder. Men kanonbra om man har ett barn som vill upp och ner mycket eftersom ringsjal/bärpåse är lätta och smidiga att sätta på sig och att justera.

Som sagt, gå på sjalträff och prova lite olika varianter så du kan välja det som passar bäst just för er :wink: Lycka till i valet av bärsjal/sele! :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?