Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hur introducerades du till sjalarnas värld?

Genom en kompis
50
26%
Genom en sjalträff
3
2%
Genom sjalbarn.se
11
6%
Genom annan internetsida
80
42%
Genom litteratur / media
18
9%
Har varit bekant med sjalen sedan barnsben
1
1%
Annat sätt, nämligen...
29
15%
Användarens profilbild
Av ÅsaM
Han skrek och skrek och skrek :cry: Jag var helt slut :cry: och desperat.
Kollade runt på internet för att hitta någon hjälp. Hittade då sjalbarns framsida. :roll: . Och tänkte jag testar en sjal. Vad har jag att förlora.
Ett par dagar senare kom min första och enda ringsjal. Jag la ner sonen i sjal och han somnade :lol: Resten är historia! :D :D
Användarens profilbild
Av mica
Alltså såhär var det:
1. Först så åkte jag på bröllopsresa till södra Kina. (Inte min egen resa utan som gäst .) Och där såg jag barn bäras i fyrkantsjal och tänkte att det gillade jag!
2. Något år senare såg jag Key bära i sjal (hemmafärgat lakan tror jag det var) och tänkte aha! igen. Kändes ännu mer rätt.
3. Blev gravid och tänkte att nu jäklar ska jag bära i sjal. Eftersom allt finns på internet så sökte jag runt och hittade Sjalbarn. Fick ångest (som så många andra) första gångerna jag läste här, men gav inte upp. Det blev en Babybundler och så var det igång.

Enda tråkiga är att jag som köpte sjalen några månader innan D kom inte vågade bära förrän han var nästan två månader. *snyft*
Användarens profilbild
Av puppan
Kaffemoster skrev:För egen del är jag väldigt nyfiken på var jag hörde talas om sjalar först.... Jag bara vet att jag under graviditeten när vi pratade om vad vi skulle köpa till bäbben och sambon föreslog "en bärsele?" så hade jag den klara uppfattningen om att jag ville prova hur det var att bära i sjal. Men jag har inte en susning om varifrån jag fått iden... :?: :roll:
Så är det för mig också! :lol: Jag vet inte riktigt var eller hur jag fick nys ang sjalar men hade bestämt rätt tidigt under graviditeten att jag ville bära i sjal.
Jag snubblade över en sajt med beskrivning på ett snugglenest där det även fanns beskrivning på att sy en egen långsjal. Men om det var den första kontakten med sjalar är jag inte säker på. :wink:

Och vad roligt att det är många som bara har sett någon annan bära och blivit inspirerade! Vi sprider oss... :lol:
Användarens profilbild
Av Måsen
När min dotter föddes kände jag att jag ville ha henne nära hela tiden. Hade fått låna en gammal BB-sele men den kan man ju inte bära nyfödda med. Tog reda på mer fakta och insåg att en BB kan man dessutom bara bära med i 20 min i början (tror det rekommenderas så). Jag ville ju bära HELA TIDEN! Så det var bara att börja söka alternativ på internet. Vet inte exakt hur jag hittade till sjalarnas värld (vilken sida på internet) men när dottern var sex veckor gammal flyttade hon in i en Moby Wrap. :lol:
Användarens profilbild
Av Clärchen
Svarade genom en kompis eftersom första gången jag minns att jag såg sjal på "riktigt" var hemma hos en kompis som hade en Stork till sin nu treåriga dotter. De hade skaffat en när hon var dryga halvåret.
Sen snackades det en massa om sjal o andra bärhjälpmedel i min ankomstgrupp på AFF men jag tyckte inte att jag skulle köpa något eftersom vi skulle få en massa praktiska saker från mina svärföräldrar inför E:s ankomst. Först när han var ca 5 veckor beställde jag i panik en Minimundustrikå eftersom jag ständigt bar på honom dagtid utan hjälpmedel. Samma dag som posten kom med sjalen fick jag också låna en BB av en annan kompis men sjalen blev mycket mer använd :D
Nu har jag lånat ut min Minimundus till kompisen med Storken som nu fått sitt andra barn. Cirkeln är sluten ;):D
Av Frigg
Letade efter tygblöjor och nästan alla internetsidor med tygblöjor hade sjalar också. Tyckte först att det verkade vara en kul sak att prova, vi hade ju redan fått en babybjörn sele. Efter att ha använt BB-selen 4 gånger gav vi upp, tyckte inte alls att den var snabb och lätt att få på.
Så jag sydde en långsjal av lakanstyg och började öva att knyta. Efter två veckors ihärdigt övande och på en ibland otålig bebis så gick det riktigt bra.
Införskaffade en "riktig" långsjal og började använda sjalen ute. Lyckades så småning om även få upp barnet på ryggen. Vi fick många konstiga blickar och kommentarer och jag trodde att jag var den enda på Island som bar i sjal. Men så här om dagen sprang jag på en mamma med barnet på ryggen. Vi blev båda glatt överaskade av att se en annan. Tydligen så är det en grupp på ca. 10 sjalmammor här som träffas en gång i månaden och jag har nu blivit inbjuden på nästa träff.
Användarens profilbild
Av Cayenne
JAg skrev annat, för jag vet inte säkert. Antagligen var det på FN (AFF hette så då) som jag fick nys om det. Det var 01/-02 när min tvåa var liten. Då fanns bara stork här i Sverige och då hade vi inga pengar, så jag provade med ett tygstycke, men hon tyckte INTE om det. Hon måste varit närmre året när jag provade.

Då bestämde jag att nästa barn.......

En bekant köpte en stork inka och använde till sin lilla som är knappt ett år yngre än min tvåa. Hon var med på en maillista för sjalbärare då.

Sedan träffade jag även en annan som bar i sjal som bodde här ett tag. Där slutar min lista på sjalbärare i min närhet. (Förutom sådana som jag visat/lärt knytningar).

Fast idag vill min tvåa bli buren i sjal.
Användarens profilbild
Av trollmamma
Genom en Tor som skrek så fort han sattes i BBjörnen .....

Jag hade sett lite om bärsjalar på nätet på Active Baby Care .... o testade med ett lakan .... maken hade inte hunnit knytafärdigt o Tor somnade ... kunde vi få en bättre hint eller ????
Användarens profilbild
Av thanisa
Tiz skrev:Genom AP-snacket på Aff. Där läste jag lite om sjalar redan när Maja var ca 1 år. Sedan hittade jag hit när April gjorde reklam på Ap-snacket att sjalbarn.se hade startat. En månad senare föddes Ville :D
Samma här, ap-snacket på aff eller då föräldranätet och när Tova fyllde ett så fick hon en bärsjal. :D
Användarens profilbild
Av lingonben
Suskiv skrev:Jag letade information om tygblöjor och snubblade över bärsjalar och blev intresserad. På den vägen är det.
:iagree: Precis så var det för mig också.
Användarens profilbild
Av emelie
Genom AFFs snack, framför allt 02/03 Vinterbarn där det sjalades i liten skala, sen inne på AP-snacket där jag fick mer info o bestämde mig för en Moby Wrap.
Ankomst 06/02 var ngt av ett Moby Wrap-forum. 8)
Användarens profilbild
Av jordbarn
Min svägerska sjalade sitt barn och det såg ju så mysigt ut. Så jag bestämde mig snabbt att när jag själv får barn ska det också sjalas! :loving:
Användarens profilbild
Av Lindiwe
Läste om att det skulle vara bra med sjal för att stärka anknytningen vid adoption på någon amerikansk sida. I samband med det såg jag också en kvinna som bar sitt barn i först trikåsjal och sedan långsjal och det såg så mysigt ut! Började surfa runt och leta efter svenska sidor om sjalar och hittade hit.
Användarens profilbild
Av Allis
Stog i kö till Lummelundagrottorna på Gotland sommaren 2002. Före oss i kön stog en mamma med ett litet barn i kortsjal. Det såg så fantastiskt mysigt och praktiskt ut så jag bestämde mig för att också bära så om jag fick barn i framtiden.

När jag sedan blev gravid några år senare började jag leta på nätet och hittade sjalbarn. :D
Av Emmiez
genom en kompis (min syster)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?