Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av jessissen
Hej igen på er!
Har läst lite mer. Då jag ska inhandla min första sjal, behöver jag hjälp. Det är en hel djungel. :wink:

Jag ska bära mycket både inne och ute, är ute mycket.
Vad säger ni rutinerade om Looma Ringo, Ella Roo, bärabarn sjal samt Tricot-slen eller Diddeli?
Det står olika information. En del skriver att man kan bära barnet i nyfödd upp till 18 kg i ovan , en del skriver tils barnet är 9 kg tung.

Hur fungerar en trikå sjal till 4 månaders baby på6 kg? Vill ha den ett tag framöver?

Tacksam för hjälp coh om det är någon som har något att sälja!! :P :P

Jessica med Olivia
Av Petra
jessissen skrev:Hur fungerar en trikå sjal till 4 månaders baby på 6 kg? Vill ha den ett tag framöver?
Min trikå använde jag dagligen tills Josefin var 10 månader och det var inga problem. Så ett par månader till har du.
Användarens profilbild
Av April
Om din lille/lilla skrutt väger 6 kilo, så skulle jag investera i en trikåsjal nu i början (t.ex. en Sino - som avlastar bra för att vara trikåsjal - vad jag förstått :-)).

Det är lite lättare att lära sig att knyta trikåsjal - så jag tror att det är en bra "inkörsport".

När trikåsjalen börjar kännas svajjig - så kan du sälja den vidare (man får ut rättså bra av beloppet, när man säljer - i alla fall 50%... om inte mer).

Sedan kan du investera i en diagonalvävd sjal. Själv föredrar jag riktigt mjuka och gosiga sjalar som t.ex. Bebina Stjärntecken (men EasyCare är också mjuk, likaså vissa Didymos-sjalar).

Ska man bära mycket - tycker jag inte att man endast ska välja ringsjal, som bara ger avlastning på ena axlen.

Lycka till!
KRam
Användarens profilbild
Av Buscilla
Hej där :hello:.
Kul att du har hittat hit :-). Jag har bara erfarenhet av Ringon, men den tycker jag är toppen. Framför allt att bära Japanskt. Kolla den här tråden: http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewtopic.php?t=17751

Men har du tänkt att bära lite längre stunder så är den inte att rekomendera. Fick jag välja vad du skulle köpa så bidde det en underbar SINO :heart:.

Lycka till!

/Cecilia
Användarens profilbild
Av Anso
Många tycker att trikåsjal (nästan oavsett märke) börjar bli lite svajigt kring 7-8 kg. Det går absolut att bära tyngre barn än så men om man har provat en vävd sjal så förstår man skillnaden när man ska ha sjalen för långpromenader. För kortare bärstunder så kan man ha trikåsjalen även till barn över 10 kg tycker jag (mysbärning hemma, sjuka barn kortare promenader osv). Sjalen för knytas rätt tight när det är ett tyngre barn som ska bäras. Barnets rumpa ska vara ovan din navelhöjd annars blir det tungt för den som bär.

Bäst är ju om du kan gå på en sjalträff och prova.
De flesta trikåsjalar har ett högt andrahandsvärde så det går ju alltid att sälja om det blir helt galet.
Användarens profilbild
Av zmurfan
jessissen skrev: Vad säger ni rutinerade om Looma Ringo, Ella Roo, bärabarn sjal samt Tricot-slen eller Diddeli?
Ursäkta mig här nu men vad är Diddeli för en sjal?

Har du blandat in diddeldi som är medlem här på forumet bland sjalarna? Ska hon bära dina barn? ;) :) (Såg lite festligt ut i uppräkningen så jag blev tvungen att fråga.)
Användarens profilbild
Av Ester
zmurfan skrev:
jessissen skrev: Vad säger ni rutinerade om Looma Ringo, Ella Roo, bärabarn sjal samt Tricot-slen eller Diddeli?
Ursäkta mig här nu men vad är Diddeli för en sjal?

Har du blandat in diddeldi som är medlem här på forumet bland sjalarna? Ska hon bära dina barn? ;) :) (Såg lite festligt ut i uppräkningen så jag blev tvungen att fråga.)
Jag tolkade det som att det är Didymos - lätt att ta fel eftersom diddeldi säljer didymos - och vi ofta förkortar bara didy här inne...

mitt svar blir en tricot slen elelr Looma Sino till att börja med - sen kan man alltid köpa en vävd lite senare när man känner sig mer säker på knytningarn
Användarens profilbild
Av Isanna
Men är det nödvändigt att köpa en trikåsjal till en så pass "gammal" bebis ändå? Jag bytte ut min trikå när Isa var tre månader för jag tyckte att vävd kändes betydligt bättre.

Trikåsjalarna har en förmåga att vara ganska varma oxå, så nu när våren o sommaren kommer så skulle jag iallafall rekommendera en vävd sjal som kan hänga med ett tag. Om inte ekonomin är jättetät o det inte gör nåt att köpa flera förstås.

Är det ingen som håller med mig eller är jag helt ute o cyklar?
Av sjaltokan
Ville bara hälsa dig välkommen hoppas du hitttar en sjal du gillar..
Användarens profilbild
Av Scharlott
Välkommen hit! :hello:

Skall du bära mycket skulle jag välja bort ringsjalar etc som snedbelastar.

Jag skulle i ditt fall starta med en trikåsjal eftersom den är mycket lätt att lära sig knyta. Trikåsjalar kan dock oavsett märke :wink: upplevas som rätt så "svajiga" för ett tyngre barn, över 9-10 kg. Då kan det vara bra att byta till en vävd sjal. Men det är ju ett tag kvar tills dess :)

Det bästa vore dock om du kunde prova lite, på sjalträff, och då jämföra lite olika sorter och se vad som passar just er :wink:

Lycka till i valet av bärsjal! :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?