Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Tutluva
Hej alla kloka sjalmänniskor!
Jag har lite frågor som jag hoppas jag kan få hjälp med.

1. Jag funderar på en bärsele nu när tjejen börjar bli lite tyngre. (har en moby och en easyhug)
Antingen Ergo eller Patapum. Vilken ska jag välja och varför?
Jag är 1,74 och har st 44/46.

2. Sen har jag oxå funderat på att sy en långsjal.
Är det "bara" att klippa till ändarna och fålla eller hur gör man? (noll koll! )

3. Om man nu ska sy själv, vad ska man ha för tyg?
Var har ni som sytt själva hittat?
Gärna något svalare tyg till sommaren och gärna lite diskret.

4. En dum fråga kanske... med en elastisk sjal kan man ju ha sjalen knuten och sedan ta i och ur barnet utan att ändra. Kan man göra det med en vävd sjal eller måste man "knyta in barnet"?

Vore väldigt tacksam för svar!
Användarens profilbild
Av tinaw
Tutluva skrev:Hej alla kloka sjalmänniskor!
Jag har lite frågor som jag hoppas jag kan få hjälp med.

1. Jag funderar på en bärsele nu när tjejen börjar bli lite tyngre. (har en moby och en easyhug)
Bäst är nog att prova. Finns någon sjalträff i närheten?
Är det "bara" att klippa till ändarna och fålla eller hur gör man? (noll koll! )

Det är bara att klippa och sy. Jag har skrivit en del om tygval på www.baranara.se
4. En dum fråga kanske... med en elastisk sjal kan man ju ha sjalen knuten och sedan ta i och ur barnet utan att ändra. Kan man göra det med en vävd sjal eller måste man "knyta in barnet"?

Vore väldigt tacksam för svar!
Inte så jättebra. Eller ja, det kräver mer teknik och är lite lurigare att få till. En tumregel är att ju bättre giv det är i tyget desto lättare är det att plocka i och ur barnet utan att knyta om. Sen beror det på knytning, tex bas-kryss och höftkryss är bra till just det.
Användarens profilbild
Av mammahappy
Ja angående vilken sele du behöver så är det ju lättast att försöka komma på en sjalträff å prova.
Men överlag har jag märkt att patapum passar bättre till lite mindre människor å ergo till dem som är något större. Men det finns samtidigt många "små" människor som älskar ergon. Så det är inte alltid så :wink:
Men jag skulle rekomendera ergon till dig i alla fall!

Angående att sy långsjal vet jag inte då jag själv aldrig har gjort det.
Men ett bra tips är annars att hålla utkik efter begagnade sjalar här på sjalbarn. Det behöver inte bli så dyrt. Å kvalitén på tyget blir ju då självklart mycket bättre å även avlastningen.

Å att ha sjalen färdigknuten hela tidne med en vävd sjal. Det är lite svårare som sagt men visst det går.
Men jag föredrar att knyta om den i alla fall!
Användarens profilbild
Av April
Som sagt - bäst att prova... men jag älskar mig Ergo ;-)
Japp, som sagt. Klipp och fålla. Du kan klippa dem rakt av, eller göra dem snedskurna (jag föredrar snedskurna)
Jag vet att några hittat diagonalvävt tyg på juysk, för en billig peng för ett tag sedan... kanske kan titta där? Det bästa är nog att känna på en "köpesjal" ;-) och skaffa sig en uppfattning om vilket tyg som blir bäst.
Det finns vissa knytnignar som man kan "ha färdigknutna på sig"... Men annars är det vanligast att knyta in barnet.

Kram
Av Annamamman
Svarar på fråga 4. Jag bär nästan alltid, eller när jag tänker efter alltid, i en färdig knytning med vävd långsjal. Ska jag bära länge har jag omslutetx 2 med 5,4 meter Hoppediz, till och från bilen, på tåget, med syrran till dagis, har jag dubbelx med hoppediz 4,6. Ofta hänger den kvar på magen hela tiden vi är ute, inte så snyggt utan barn dock....
Användarens profilbild
Av Tutluva
Tack för era svar!

Det lutar väl åt en Ergo i alla fall.

Men jag måste nog ha en långsjal oxå... :lol:

Det är dåligt med sjalare här. Man blir ganska uttittad när man har lillan i Mobyn. :roll:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?