Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av sus
ris ska funka har jag hört, men jag minns inte om det var någon speciell sort... :?
Användarens profilbild
Av Buscilla
sus skrev:ris ska funka har jag hört, men jag minns inte om det var någon speciell sort... :?
Har jag också hört, men har dock inte testat själv. Lycka till!
Kolla den här tråden...
http://www.familjeliv.se/Forum-5-88/m3427957.html

/Cecilia
Användarens profilbild
Av Kusmi
Jag har massa vete hemma, synd att du inte sa det innan träffen då hade du kunnat få av mig. Havre fungerar inte iallafall. Har du kollat på Konsum, hemköp etc?
Användarens profilbild
Av naimiez
Fru Längtan skrev:Jag har massa vete hemma, synd att du inte sa det innan träffen då hade du kunnat få av mig. Havre fungerar inte iallafall. Har du kollat på Konsum, hemköp etc?
Kollat alla affärer....köpte till en kudde till mig på hälsokosten men jag tömde deras lager....Tänkte sy en till kompisen som fått barn nu.....Du skall inte till mässan? Annars kanske jag kan komma förbi dig någon gång och köpa lite ;-)
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Lantmanna (eller heter de kanske granngården nu?) vet jag några klasskompisar köpte en tiokilos säck ifrån m vete (räckte till några kuddar... :wink: )

Annars har jag själv kört m grötris. Billigt och lätt att få tag på, men det kan lukta lite risgrynsgröt när man värmt den!
Användarens profilbild
Av Kusmi
naimiez skrev:
Fru Längtan skrev:Jag har massa vete hemma, synd att du inte sa det innan träffen då hade du kunnat få av mig. Havre fungerar inte iallafall. Har du kollat på Konsum, hemköp etc?
Kollat alla affärer....köpte till en kudde till mig på hälsokosten men jag tömde deras lager....Tänkte sy en till kompisen som fått barn nu.....Du skall inte till mässan? Annars kanske jag kan komma förbi dig någon gång och köpa lite ;-)
Jag skall inte till mässan i morgon, men på lördag. Orkar du så har jag sjalträff här hemma i morgon från klockan 14 och då är det bara att svänga förbi... fast jag bor ju i frölunda så det blir en liten omväg. Pm mig om du vill ha adressen.
Användarens profilbild
Av naimiez
Fru Längtan skrev:
naimiez skrev:
Jag skall inte till mässan i morgon, men på lördag. Orkar du så har jag sjalträff här hemma i morgon från klockan 14 och då är det bara att svänga förbi... fast jag bor ju i frölunda så det blir en liten omväg. Pm mig om du vill ha adressen.
Tack men Frölunda är ju en ganska rejäl omväg....jaja, får avvakta lite....kanske skall satsa på en 10-kilos säck och sy upp några....
Av Rutis
Vanligt matris fungerar utmärkt! Jag köpte det billigaste jag hittade på ica, fyllde så mycket jag behövde och åt upp resten! :lol:
Av Petra
matris, grötris eller helt vete använder jag. Det jag kan säga är att vetet håller värmen längre.
Användarens profilbild
Av Monia
Hur länge ska man värma kuddarna :?:
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Monia skrev:Hur länge ska man värma kuddarna :?:
Det beror på hur stora de är ;-).

Jag har ingen koll, utan brukar ta ut dem ur micron och känna efter. Men min minsta räcker nog med ca en minut, men jag tror att den vanligaste storleken behöver 2-3 minuter för att bli ordentligt varm.
Användarens profilbild
Av Anso
Om det är till förlossningen så har jag tips:
Jag tog vanligt matris (basmati eller jasminris, billigt som attan i 2kg påse) och la det i dubbla plastpåsar (ca 3-5 liters) och sedan in med ett par i frysen. Det var jätteskönt att lägga på ryggen när värkarna drog igång hemma. Plastpåsen med ris la jag i ett örngott eller i en handduk så att det inte blev iskallt direkt på huden.
Användarens profilbild
Av sus
Anso skrev:Om det är till förlossningen så har jag tips:
Jag tog vanligt matris (basmati eller jasminris, billigt som attan i 2kg påse) och la det i dubbla plastpåsar (ca 3-5 liters) och sedan in med ett par i frysen. Det var jätteskönt att lägga på ryggen när värkarna drog igång hemma. Plastpåsen med ris la jag i ett örngott eller i en handduk så att det inte blev iskallt direkt på huden.
Funkar även med vanligt vetemjöl i en plastpåse i frysen.

Och det är inte bara bra till värkar, det funkar utmärkt att lägga på alla möjliga bulor och spräckta läppar som barnen får... väldigt OT, men ett bra tips :wink:
Användarens profilbild
Av annalys
Och så min snållösning: Grötris i en gammal strumpa. Stäng med klippit (påsförslutare). Riset kan sedan sparas till nästa förlossning. :D

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?