Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Amatea
Jag har gjort vissa efterforskningar ang bärselar och har förstått att det finns 3 populära: Ergo, Sutemi och Patapum. Har nu några frågor om dessa!

:?: Är det bara Sutemin som gör brösten lite märkliga när man bär selen på ryggen? För Sutemin fäster man fram över bysten väl? Har svårt att se hur de andra ser ut framifrån för det finns få, om några alls, bilder framifrån.

:?: Vi har sett videofilm över hur man sätter barnet på ryggen och både jag och maken blev lite avskräckta och tyckte det såg rätt livsfarligt ut :-( Vi vill så gärna ha en ryggsele till vår dotter men det känns inte som om vi skulle våga gå ut ensamma med barnet på ryggen (ifall man måste ta ur henne och sätta i henne igen).
Tar man alltid i barnet på ryggen eller finns det smidigare sätt? Hur gör man om man är tex. på stan?

:?: Hur tar man förresten ur barnet från ryggen? Alla instruktioner berättar bara hur man gör för att få i barnet...

:?: Jag är 1,65 och min man är 1,86 och ganska stor på överkroppen. Kommer vi kunna använda samma sele?

:?: På nätet har jag bara sett bilder där man bär med selarna på vanliga kläder. Går de att använda över ytterkläder också? En stor täckjacka t.ex?

:?: Just nu lutar det ev. åt en Patapum, eftersom den verkar sitta bättre än Sutemin om man har stor byst (jag, inte maken ;-) ) samt att den är billigare än Ergon. Gör vi i så fall ett bra val?

Hoppas någon kan svara på mina okunniga frågor!
Användarens profilbild
Av Ester
Här är en länk med lite bilder på ergon framifrån bakifrån med vinterkläder och utan och lite olika stora barn

http://www.kantoliinat.fi/ergo.htm
Användarens profilbild
Av April
Är det bara Sutemin som gör brösten lite märkliga när man bär selen på ryggen? För Sutemin fäster man fram över bysten väl? Har svårt att se hur de andra ser ut framifrån för det finns få, om några alls, bilder framifrån.

Ja, det är bara Sutemin, som korsar fram - de två andra ser ut som en ryggsäck, när man ser de framifrån.

Vi har sett videofilm över hur man sätter barnet på ryggen och både jag och maken blev lite avskräckta och tyckte det såg rätt livsfarligt ut Sad Vi vill så gärna ha en ryggsele till vår dotter men det känns inte som om vi skulle våga gå ut ensamma med barnet på ryggen (ifall man måste ta ur henne och sätta i henne igen). Tar man alltid i barnet på ryggen eller finns det smidigare sätt? Hur gör man om man är tex. på stan?

Det finns lite olika varianter...

Mitt bästa trips är att sätta barnet på höger höft. Därefter luta sig fram - inte för myycket och inte för lite ;-). Man ändrar höger arm från att hålla om barnet - till att hålla om det liksom framifrån med högerarmen, samtidigt som man håller det med vänster armen och puffar upp barnet på ryggen (:?... undrar om du förstår hur jag menar ;-) Nu halv ligger barnet mot din rygg, då håller du fortfarande det med din ena arm och "fiskar upp" axelremmen med den andra. Sedan gör du tvärtom...

Det lättaste är nog om du kan träffa någon med erfarenhet - så att de kan visa ;-)

Vet inte om ni sett denna video? Här gör de lite annorlunda, mot hur jag brukar göra...

http://www.ergobabycarrier.com/images/r ... rgo320.mov

Man kan ju även slänga upp barnet på ryggen, över huvudet - som man brukar göra när man knyter långsjal...

Hur tar man förresten ur barnet från ryggen? Alla instruktioner berättar bara hur man gör för att få i barnet...

Är det ett litet barn, kan man göra som i videon ovan. Är det ett större barn (som kan stå), så sätter man sig ner - knäpper upp avbärarbältet och ställer barnet på golvet -sedan tar man av sig axelremmarna.

Jag är 1,65 och min man är 1,86 och ganska stor på överkroppen. Kommer vi kunna använda samma sele?

Ja, väljer ni Ergo eller Patapum - så ska ni kunna det...

På nätet har jag bara sett bilder där man bär med selarna på vanliga kläder. Går de att använda över ytterkläder också? En stor täckjacka t.ex?

Fungerar utmärkt med ytterkläder. Har burit min 2-åring i overall i vintras.

Just nu lutar det ev. åt en Patapum, eftersom den verkar sitta bättre än Sutemin om man har stor byst (jag, inte maken Wink ) samt att den är billigare än Ergon. Gör vi i så fall ett bra val?

Jag valde Ergon pga. av sitt huvudstöd, samt att man kan köpa många roliga tillbehör ;-) Jag har precis köpt en ryggsäck till min - vilken jag tyckte var himla bra. Jag har ingen erfarenhet av Patapum.

Hoppas att du hittar din "dröm-sele" i djunglen av möjligheter :-D

Kram
Av Marielle med Runa
Är det bara Sutemin som gör brösten lite märkliga när man bär selen på ryggen?

Nu har jag förvisso ingen erfarenhet av Ergo och Papatum, men remmarna på ovannämnda selar går horizontelt över bysten, medans Sutemins går som ett kors, och trycker tuttarna åt sidan. Det ser ju onekligen lite dumt ut, men det är å andra sidan det enda negativa jag kan komma på med Sutemin. Förutom storlekarna, som jag kommer till här nere.

Tar man alltid i barnet på ryggen eller finns det smidigare sätt? Hur gör man om man är tex. på stan?

Här finns en beskrivning på hur man kan få upp barnet på rygg i en Sutemi: http://www.stellaris.se/webshop/doc/sut ... 3038a119cd
När man väl fått kläm på det är det inte mycket svårare än att knyta sina egna skor.

Question Hur tar man förresten ur barnet från ryggen? Alla instruktioner berättar bara hur man gör för att få i barnet...

Jag knäpper upp en hake och lyfter ur och under armen. Hm, svårt att beskriva, men som länken ovan beskriver, fast omvänt (nästan)

Question Jag är 1,65 och min man är 1,86 och ganska stor på överkroppen. Kommer vi kunna använda samma sele?

Jag är 1.59 och karln 1.95, och bärselen passar tyvärr inte oss båda. Axelremmarna räcker gott och väl, men inte höftbältet, så det blir väldigt tung belastning för bäraren på rygg och axlar. Jag funderar själv på att köpa en Papatum till sambon, men just nu är han ganska nöjd med sjalarna vi har.

På nätet har jag bara sett bilder där man bär med selarna på vanliga kläder. Går de att använda över ytterkläder också? En stor täckjacka t.ex?

Oooja! Jag bar Runa utanför min jacka i vintras utan problem. Jag iklädd i en fårskinnsjacka, hon i en varm bölsig overall.
Användarens profilbild
Av KATARINA
att det lättaste sättet att få upp barnet på ryggen är (om det inte är ett stort barn)
-att knäppa midjebältet så att sittdelen är fram.
-sätta i barnet men inte knäppa den tvärgående remmen mellan axelbanden.
-Håll i axelremmarna samtidigt som du snurrar åt sidan (tex höger)
-När barnet är lite bakom höger höft så har du alltså vänster hand runt vänster axelrem och höger hand runt höger axelrem.
- Byt nu läge på högerarmen så att den håller om barnet på hennes höger sida ("rugbygrepp")
- Vänster arm går nu bakom din rygg på din vänstra sida istället och håller om barnet därifrån
-Böj dig lite framåt och studsa några gånger så hon kommer på ryggen.
-Ta upp axelremmarna

Låter krångligt men är inte alls svårt faktiskt.
Användarens profilbild
Av Anna
Bäst är ju förståss att prova! Det finns ju alla soter du nämnt ibland dem som ibland kommer på Göteborgsträffarna. En sak som talar emot att skaffa en patapum för er del är väll att ni skall ha en ny liten snart som ni säkert också kommer vilja bära i nya selen så småningom och till mindre barn är det lite extra bra att ha huvudstödet. Vi använder det för övrigt fortfarande ne hel del, senast idag då Hugo sov i ergon ca en timme på min rygg medan vi var på obs och hjula och handlade.
Användarens profilbild
Av sus
Amatea skrev: :?: Är det bara Sutemin som gör brösten lite märkliga när man bär selen på ryggen? För Sutemin fäster man fram över bysten väl? Har svårt att se hur de andra ser ut framifrån för det finns få, om några alls, bilder framifrån.

Jag har också stor byst men Sutemin funkar för mig, Visst blir brösten lite konstiga men de blir de för mig i ERGON också för bandet som man spänner över bröstet(som håller i hop axelremmarna) trycker ner och ihop bröstren så det ser ut som jag he en limpa under tröjan. Sutemins band trycker mer inåt och plattar till på mig. Det bäst är att prova hur det funkar för dig.

:?: På nätet har jag bara sett bilder där man bär med selarna på vanliga kläder. Går de att använda över ytterkläder också? En stor täckjacka t.ex?

Jag använder min Sutemi utanpå en tunn Gortexjacka utan problem
Jag föredrar Sutemin för att man kan bära på höften med den också
Användarens profilbild
Av April
Kan tillägga att jag tycker att Sutemin avlastar bättre och är skönare att bära i, än Ergon. Minus för Sutemin (för mig) är att bysten blir så konstig, att spännet i avbärarbältet är plastigt och att huvudstödet är krångligt. Detta gör att jag hellre väljer Ergon.

Kram
Användarens profilbild
Av Helen
Hej,
jag har inte provat de andra så de kan jag inte uttala mig om, men om du går in på min sida så finns ERGOn i bild utan bärare. Då kan du se alla remmarna.

När det gäller olika storlekar på bäraren så är det enkelt avhjälpt genom att förlänga midjebältet.

Bäst är att prova de olika selarna så man hittar en som verkligen passar en själv.

Och ja, det går bra att ha selen utan på kläderna

/Helen
Användarens profilbild
Av Zandra
Jag och min man tycker att Sutemin (vanliga storleken, inte long straps) är helt perfekt i storleken trots att jag är 1,62 & stl 38/M och han 1,93 & XL-XXL. Tror att det beror på hur man är byggd kanske, han är ingen speta (men inte heller Arnold...) & har dessutom lång rygg men det passade bäst med den vanliga ändå.

Annars instämmer jag med de övriga om att bysten är det enda negativa.

Tycker inte att det är så knepigt att få i barnet på ryggen om man är hemma/i ordnad miljö. Jag har antingen satt midjebältet på mig & ena axelremmen & sedan dottern på höften & sedan andra axelremmen medans jag drar över i ryggläge ELLER lagt Sutemin på sängen, satt dottern på den i "rätt" läge, spänner på mig midjebälte & drar på mig axelbanden med henne "i".
Oj vad krångligt det lät, men det är det inte. :D

Dock är det lite knepigt att typ ta av mössan när man kommer in på tunnelbana men inte ska åka så långt att det är poäng att sätta ner henne ett tag och liknande situationer, men det gäller ju allt ryggbärande .såklart..
Användarens profilbild
Av Amatea
Tack för alla svar! Och tack snälla för alla länkar! Jag fortsätter mina efterforskningar och ska väl hitta den perfekta Selen så småningom :-)

Inspirerad som jag blev har jag hittat några egna länkar också. Tror inte den här länken var med men den visar hur man kan få Ergon till ryggen genom att börja med barnet på magen (ifall någon mer än jag är intresserad)
http://www.wickelkinder.de/ergobabycarr ... eitung.htm

Det känns som det säkraste sättet för mig tror jag, i af i början.
Fast egentligen förstår jag inte varför det inte finns någon sele där man liksom sätter barnet som i en ryggsäck, och sedan bara lyfter på sig *ryggsäcken*, precis som man gör när man tar på sig en riktig ryggsäck? Borde kanske uppfinna en sådan sele? :lol:
Användarens profilbild
Av Ester
Skogsnässelen är väl så tror jag....
Användarens profilbild
Av Amatea
Det stämmer nog ang. Skogsnässelen...

http://www.skogsnasbarnsele.se

Men jag tycker inte barnet ser ut att hänga ner tillräckligt med rumpan på bilderna på deras sida... lite information på sidan i övrigt vilket är synd...
tror heller inte att min man skulle tycka om den selen tyvärr... men tack för tipset!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?