Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av punk
Kanske lite OT, men jag har planer på att köpa en begagnad symaskin och jag har ingen ANING om vad jag ska kolla efter eller var..Så jag tänkte att ni som hänger härinne antagligen vet bättre än jag :) . Jag behöver inget avancerat, ju enklare desto bättre! nå´n som har något tips?
Användarens profilbild
Av Linnea
Jag hänger på, undrar också :roll:
hur billigt kan man köpa utan att det är skräp :?
Användarens profilbild
Av tinaw
Symaskinsaffärerna brukar ha begagnade maskiner som de tagit emot i inbyte. Jag rekommenderar att man funderar på vad man vill att maskinen ska kunna klara för sömmar, antal tyglager, tygsorter mm och så går man dit och provsyr i tyg man tagit med sig helt enkelt.

Jag lägger personligen hellre ett par tusen på en begagnad kvalitetsmaskin är köper en sån där billig som de har på rea på stormarknaderna. Prisnivån just nu har jag inte riktigt koll på, bäst att titta runt lite.
Användarens profilbild
Av Buscilla
tinaw skrev:Symaskinsaffärerna brukar ha begagnade maskiner som de tagit emot i inbyte. Jag rekommenderar att man funderar på vad man vill att maskinen ska kunna klara för sömmar, antal tyglager, tygsorter mm och så går man dit och provsyr i tyg man tagit med sig helt enkelt.

Jag lägger personligen hellre ett par tusen på en begagnad kvalitetsmaskin är köper en sån där billig som de har på rea på stormarknaderna. Prisnivån just nu har jag inte riktigt koll på, bäst att titta runt lite.
Jag vill ha en begagnad kvalitetssymaskin. Ingen som har några bra tips???? Vill gärna även veta vad som är rimligt att betala för en sådan samt vad "proffsen" tycker att maskinen bara "måste" klara av ;-)

Tackar!

/Cecilia
Användarens profilbild
Av Snurrfian
Nu är jag verkligen ingen expert men jag svär ve och förbannelse över min billiga skitmaskin som inte orkar sy igenom ett par laget tyg... Ett antal nålar har gått åt skogen och en del har jag fått lov att sy för hand...
Så jag har min önske 30 års present klar... En riktigt bra symaskin... Det värsta är att det är två år dit... :lol:
Av belinda
Den enda symaskin som aldrig krånglat är mammas gamla Husquarna från 50-talet! Otroligt bra kvalitet. Min syrra har en från typ 60-talet och likadant där, den krånglar aldrig!
men den syr ju inte de mest avancerade sömmarna så vill man ha det får man ju köpa nyare.
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag tycker att en maskin ska ha sömmar för

raksöm
förstärkt raksöm
elastisk raksöm
Sick-sack
trestegs-sicksack
automatiska knapphål (OK kanske lite lyx, men praktiskt!) eller iaf knapphål
"overlocksöm"
Osynlig fållsöm

Och 9 lager jeanstyg måste den klara minst, annars kan man ju inte lägga upp jeans och så.

Man kan ju också gå runt och titta prova och se ungefär vad man vill ha och sen ha lite is i magen och leta på t ex allaannonser.se ett tag.
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag sydde på en gammal grön husqvarna med raksöm och sicksack tills jag behövde kunna sy mer i trikåtyger (barntyger), då skaffade jag en enkel overlockmaskin som komplement. Efter ett tag började gröningen bli såpass sliten att sömmarna blev väldigt ojämna (maskinen var säkert 40 år gammal!) och då skaffade jag en beg Husqvarna, en av de första datasymaskinerna som de vi hade i skolan på runt 1990. Den var billig, stark (12 lager tyg :wink:) och hade alla sömmar jag ville använda + ett par dekorsömmar.
Av punk
Tack för tips! :urule: Nu blir det till att leta!
Användarens profilbild
Av Anna
Kan också tipsa om att de på symaskinsargenturen är väldigt kunniga och brukar ha bra utbud på både nya och begagnade maskiner. De känns hyfsat "ärliga" och vi har köpt en del maskiner hos dem. De har också små kurser så man lär sig använda sin nya maskin bra och får lite tips och sådant. Men det finns säkert andra bra också, det enda jag känner att jag vill varna för är maskiner som komemr från någon skola. då är de bra mycket med slitna än vad man normalt ser på en symaskin av samma årgång så fråga om det är en skolmaskin innna du köper begegnat.
Användarens profilbild
Av johanna
Måste bara hålla med om Husqvarna 2000! Mamma köpte sin för sisådär 30 år sen, jag har den nu, och förutom att den behöver rundsmörjning så går den som ett spjut :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?