Du har fått en del tips, jag har lite tankar om omslutet-X, hur jag gör.
Jag viker inte sjalen, lägger den över magen helt utbredd, korsar bak och lägger över axlarna. Detta i lugn och ro. Sjalen ganska tätt över magen, inte massa luft. Jag har det inte utbrett över axlarna, utan hopsamlat, men inte vridet.
Nu är det dags att jaga fatt på barnet. Öppnar bara en liten glipa fram på magen och låter honom glida ner. Friktionen mot tyget gör att han inte glider för långt, snarare måste jag lirka ut fötterna där nere. Och sätter honom i något grodartat som känns bra. Detta är nyckeln för mig, att det är så liten glipa att han knappt får plats. Jag gör sällan några extra chaka-chaka-grepp.
Så ena tyget över rumpan, och mellan mig och hans ben. Likadant med andra. Korsar bak och knyter fram.
Nu sitter han fast, då kan man antingen bre ut tyget över rumpan, eller samla ihop det till korvar längs sidorna. (Eller så har han tröttnat och vill ner

)
Bas-X och dubbelt X gör jag inte jätteofta, och framför allt med Bas-X har jag inte riktigt fått till ryggkorsningen så bra, men barnet ska ju sitta ungefär som i omslutet X, så det har jag lite koll på iallafall. Det kanske är bra att börja med en och öva tills den känns bra.
Det finns ju filmer som kanske ger mer tips än bildserierna? Jag har en på dvd som följde med min Didymos, men jag har sett att det finns både att ladda ner, och att köpa längre filmer också.