Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Jenny
Är det någon som har en haglöfs bärstol? Är de bra, vilken ålder kan man använda dem? Maken verkar vara lite sugen på en.... Eller är det bättre att köpa en sele - typ patapum?

Det vore väl en bra bröllopsdagspresent? :lol:
Senast redigerad av Jenny den lör apr 08, 2006 10:47, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag röstar på sele!

Nu har jag bara testat en gammal Haglöfs utan avbärarbälte, men bortsett från att jag fick ont efter typ fem minuter tyckte jag att den var onödigt stor och klumpig. Personligen bär jag helst inte någon extravikt heller.
Användarens profilbild
Av Tiz
Jg har inte haft en Haglöfs men en Everest. Själv orkade jag knappt bära i den när Ville vägde en så där 9-10 kg. Jag tycker att barnet kommer för långt ut från kroppen och att tyngdpunkten blir konstig. Det känns vingligt helt enkelt. Min sambo däremot saknar den massor. Han gillade att bära i den eftersom han blir så lätt varm. Det blir ju inte att man bär kropp mot kropp utan barnet sitter i sin stol där på ryggen och det är luft emellan.

Han gillade bärstolen bättre än patapumen men jag kan för mitt liv inte förstå det ;)
Användarens profilbild
Av HelenaW
Vi har både en Patapum och en gammal bärstol, dock inte Haglöfs utan en Vaude. Det är bara min man som bär med den, vi hade den redan när Hanna var liten, innan vi upptäckt sjalarnas underbara värld, men ändå kände att vi ville bära. Han har även burit med en Haglöfs som vi lånade en period, och han gillar bärstol!

Han använder den bara när vi är ute i skog & mark, annars bär han med Patapumen. Han tycker det är enklare med bärstolen utanpå ytterkläderna, tycker också att det är skönt att hon inte sitter helt tätt mot honom, så som det blir i en sele. Dessutom är det fiffigt med packutrymmet på bärstolen, som vi inte har på Patapumen (vi har enbart midjeväskan till den), och man får ju också plats med typ sitt/liggunderlag till picknicken. Han är van att bära mycket och länge i vanlig ryggsäck så jag tror att det även är att det känns bekant liksom.

Så vad vill jag säga med detta svamliga inlägg :blahblah: ... jo, att vi inte skulle vilja vara utan varken selen eller bärstolen :D !
Av Jenny
Hmm, var inne på Råd och röns hemsida nu och såg att ingen av de testade hade fått omdömet bra, vilket kanske pekar på att vi borde skaffa oss en ryggsele? Vilken är bäst för en karl? Patapum eller ergo?
Av Agneta H
Jag har en bärstol som jag tycker är bra, köpt på ikea för 9 år sedan eller nåt sånt. Fast eron är snäppet bättre - avlastar mer.
Användarens profilbild
Av HelenaW
Jag måste svara igen: JAG tycker ni ska satsa på en sele om ni ska välja mellan de båda, och jag tror faktiskt min man skulle hålla med (han är inte hamma, annars hade jag kunnat fråga :wink: ).
Användarens profilbild
Av mammahappy
Den uppfattningen jag har fått här på sjalbarn är att ergon passar bättre på lite större människor. Medans patapumen passar bättre på lite mindre människor.
Jag själv har provat båda å ergon är min favorit! :lol:
Av Jenny
mammahappy skrev:Den uppfattningen jag har fått här på sjalbarn är att ergon passar bättre på lite större människor. Medans patapumen passar bättre på lite mindre människor.
Jag själv har provat båda å ergon är min favorit! :lol:
Hmmm, så då borde ju patapumen passa bättre på min tarm till man 8) :lol:
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Fördelen med en bärstol är ju att man kan packa mer i själva stolen istället för att ha en ytterligare väska, men man kan nog börja senare med en bärstol än med en sele eftersom det krävs att barnet sitter bra själv då de sitter i stolen.

Vad det gäller märke på bärstol så är det jätteviktigt att prova sig fram för det är väldigt stor skillnad mellan de olika märkena på hur de är uppbygda, hur bra midjebältet avlastar osv.
Användarens profilbild
Av jullan
Vi har en norröna bärstol som jag tycker är OK. Den är väldigt lätt (dvs inte mycket extra vikt att bära på.) Men jag tyckte den blev för tung att bära i efter Olle blev ca 1,5 år. Sambon använde den dock längre. Nackdelen med den stolen är att den inte har ett bärsystem som går att anpassa efter hur lång man är. Man kan alltså inte flytta fästet för remmarna. Men det har inte varit ngt problem för oss, vi är 1,74 resp 1,85 långa.

Jag gillar att ha ryggsäcken när man ska jobba ute, och hålla på och greja. den är ju som en ram runt, så att om man svänger runt så slår bara ramen i allt skrot och skräp vi har stående, och inte barnet. Likadant om man har den när man t.ex. åker längdskidor. Skulle man trilla så plattar man inte till sin lilla älskling, utan ramen tar stöten. Men nu är inte alla ryggsäckar konstruerade på detta viset, och då är det ingen vits alls med ryggsäcken.

Haglöfs har jag inte hört nån som gillat alls...
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
jullan skrev:Haglöfs har jag inte hört nån som gillat alls...
Blev tillockmed avrådd från den av tjejen som jobbade i butiken när jag var runt och provade olika stolar :lol: - en possitiv sak jag läst i en recention var att den tog liten plats och därför lätt gick att stuva in under vagnen och ta fram då man skulle gå runt på vernisager och utstälningar där det var trångt, men jag antar att den som skrev det aldrig träffat på en sjal, både bekvämare och mer platsbesparande... :wink:
Av Jenny
Har nu beställt en Ergo till maken, kom fram till att bärstolen kanske inte används så mycket inne (?) utan mest utomhus och köper vi en sele så kan vi hade den bådeoch! Så nu väntar vi med spänning på vår fina Ergo!!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?